Verkkoryhmä
5:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Verkkoryhmä 5 jatkoi aktiivisella tavallaan myös verkkojakson
toisessa vaiheessa. Kaikki tuottivat oman kehittämishankkeen
kuvauksen. Erinomaista! Optimassa oli ryhmän viestejä
yhteensä 97, varsinaisia kommentteja 26. Viesteistä ensimmäiset
35 olivat tosin kommentointijärjestyksestä sopimista.
Jäljelle jäävät n. 30 viestiä olivat sitten
kommenteista virinnyttä aktiivista keskustelua.
Yhdessä pienryhmässä kommentoitiin useampia töitä,
muissa se oli satunnaista, eli kommentoitiin siis vain yhden kanssaopiskelijan
tuotosta. Ryhmä 5 osoitti kovati kannustusta toisiaan kohtaan.
Kysymyksiä esitettiin vilkkaasti ja haluttiin selvennyksiä
hankkeisiin. Monissa kommenteissa oli omia ehdotuksia miten hanketta
voisi kehittää tai millaisia kokemuksia itsellä on vastaavasta asiasta
ollut. Kommentit olivat voittopuolisesti korkeatasoisia ja antoivat
uutta ajateltavaa. Toisaalta tämä on hyvä osoitus
henkilökohtaisen mutta myös muille avoimen palautteen
antoisuudesta ja toisaalta siitä, että vertaistuki on
erittäin hyödyllistä.
Kurssilaisia on aika lailla sekoittanut useampi toimintaympäristö
(portaali, Optima) ja toiminto (palautetta mitä kautta ja kenelle?).
Syystäkin. Portaalissa oleva työtila on jouduttu ottamaan
käyttöön jotta kurssilaisilla olisi yksi yhteinen
paikka johon keräytyy kurssin eri osien tuotokset, onhan kurssilla
käytössä useampi opiskelualusta. Näin on myös
usein opiskelijoillamme. Opiskelija on mukana usealla eri kurssilla
yhtäaikaa, ja eri kursseilla käytetään eri ympäristöjä
ja toimitaan eri tavoin, ilmoittautumiset hoidetaan eri tavoin jne.
Hankeraportit olivat useimmiten vapaamuotoisia, jolloin tekijän
oma "ääni" pääsi hyvin esiin. Hankeraportin
pituus korreloi lähestulkoon aina pohdinnan monipuolisuuteen:
hyvin lyhyissä kuvauksissa oli selvitetty lähinnä perusfaktat.
Teen hieman tulkintoja siitä miten hankkeet jakautuvat:
- Hankkeista neljä tuottaa itseopiskeluaineistoa, mm. erilaisia
ohjeistuksia. Parissa tällaisessa hankkeessa pyritään
multimediallisuuteen, jolloin teknisen osaamisen vaatimus on korkeahko.
- Puhtaita verkkokursseja on laskujeni mukaan joukossa neljä.
Näistä yksi pyrkii tietoisesti siihen että materiaali
on käytettävissä kurssin jälkeen ja hyödynnettävissä
myöhemmissä opiskeluvaiheissa.
- Ylivoimainen enemmistö hankkeista voidaan laskea monimuoto-opetuksen
saraan kuuluvaksi: kurssilla käytetään monipuolisesti
luentoja, muuta lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä
ja keskustelua verkossa, tehtävien suorittamista verkossa
jne.
- Hankkeista kolmen voidaan katsoa tuottavan lähinnä
muuta opetusta tukevaa materiaalia verkkoon.
- Yhdessä hankkeessa vaihtoehdot ovat vielä varsin kriittisen
tarkastelun kohteena.
Merkittävää on että joukossa ei näyttänyt
olevan yhtään kurssia jonka opiskelijamäärä
ylittäisi 50. Pääsääntöisesti kyseessä
oli alle 20 opiskelijan kurssit, jolloin jo yhden opettajan voimin
ohjaus on vielä jokseenkin inhimillisen työpanoksen varassa.
Lähestulkoon jokaisessa hankeraportissa on kuvattu selkeästi
mitä ja kenelle ollaan tekemässä sekä resurssit
ja työnjako. Nämä tekijät kuvattiin useimmiten
jo toimintaympäristön analyysin yhteydessä verkkojakson
ensimmäisessä keskustelussa. Tällöin kirjoittaja
ei ollut nähnyt eroa toimintaympäristöanalyysin ja
hankeraportin laajemman kysymyksenasettelun välillä. Noin
kolmanneksessa raporteista oli pohdittu miksi verkko ja niistä
selvisi mitä lisäarvoa verkosta todella voidaan saada.
Syitä olivat mm.
- halu kehitellä "näyttelyllisiä" ja
toiminnallisia kokonaisuuksia, jotka lisäävät kurssin
houkuttelevuutta
- verkon ominaisuuksia hyödynnetään yhteisenä
työpöytänä, jolloin työskentely tapahtuu
koko ryhmässä, pienryhmässä tai pareina
- tuotettu tieto jaetaan yhteisesti
- logistiset syyt: materiaalien ja oppimistehtävien jakelu,
oppimistehtävien palauttaminen
- opiskelijat sijaitsevat eri paikkakunnilla
- kurssin tekijät sijaitsevat eri paikkakunnilla
- verkkokeskustelun avulla opiskelijoiden argumentointitaidot
kehittyvät
- verkossa voidaan toteuttaa ja dokumentoida simuloitu tutkimusprosessi
- tuotettava materiaali kaikille avointa ja helposti saavutettavissa
- mahdollisuus materiaalin kerroksellisuuteen: must, need, nice
to know
- opiskelijoiden keskinäisen ryhmätyöskentelyn
aikataulutuksen yhteensovittaminen voi olla verkossa helpompaa.
Kiinnostava kysymys on, ovatko verkkokurssien aineistot opiskelijan
käytettävissä myös kurssin jälkeen. Onko
opiskelijalla mahdollisuus palata aineistoon myöhemmin? Siis
tuotammeko Open Course Warea?
Joistakin kuvauksista ei oikein selvinnyt miksi ylipäänsä
siirrytään verkon käyttöön. Tätä
kysyttiin usein myös kommenteissa. Vainko siksi että se
nyt sattuu olemaan yleisen politiikan suuntaista? Yksiselitteisen
selvää on että tiedot kurssista eli kurssiesite kannattaa
olla verkossa, joko omalla kotisivullaan tai yliopiston kurssinhallintajärjestelmässä.
Samoin verkkoon kannattaa varmasti siirtää sellainen tiedottaminen
ja aineisto joka on kätevintä jaella verkon kautta. Kaiken
muun osalta on hyvä kirkastaa näkemystä mikä
on järkevää. Toki kokeilujakin kannattaa tehdä!
Uudistuksia ei synny myöskään liian pragmaattisella
otteella. Jos epävarmuus valtaa alaa, on aina hyvä valita
pienten askelten politiikka: verkkoon siirrytään vähitellen.
Kannattaa hetken pohtia oman hankkeen osalta myös: miksi tekisin
ilman verkkoa? Näkymä voi olla aivan uudenlainen!
Hyvä oivallus oli jaksottaa kehitystyö lyhyen (lukuvuosi),
keskipitkän (2-3 vuotta) ja pitkän aikavälin (5-10
vuotta) tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Tämä tuo perspektiiviä
ja realismia suunnitteluun.
Kommenteissa peräänkuulutettiin usein konkretiaa, eli
kysyttiin miten asianomainen aikoo selkeyttää esim.seuraavia
seikkoja:
- hyväksytyn suorituksen kriteerit
- kurssin ajoitus
- kenelle kurssi suunnattu, onko kohderyhmän lähtötaso
otettu riittävästi huomioon
- selkeästi rajatut tehtävät
- pelisäännöt esim vertaispalautteen annossa
- väheneekö kontaktiopetus kun verkon käyttöä
lisätään.
Aina vaan herättää epäröintiä se
onko webbisivujen tuottaminen opettajan perustaitoihin kuuluvaa
vai ei. Edelleen kuultaa toki läpi monista hankkeista, minkälainen
panostaminen on järkevää. Usein tavoitellaan kovin
kunnianhimoista ratkaisua, joka vie opettajan vapaa-ajankin. Toivoa
vain sopii että yritteliäisyys tuo onnistumisen iloa,
vaikka ponnistelu ei palkkanauhalla näykään. Monessa
kommentissa peräänkuulutettiin itsensä säästämistä.
Suositeltiin kuormittavuusanalyysiä: esim. kuinka monta kommentointikierrosta
kurssin aikana voi tehdä ja kuinka paljon se vie aikaa (yksinkertainen
laskukaava: opiskelijamäärä x keskimääräinen
tehtävän palautteenantoaika per opiskelija ja näin
saadut kokonaisajat per tehtävä lasketaan yhteen). Opettajan
jaksamiseen liittyy myös se turtuuko opettaja saman kurssin
toistamiseen. Jaksamiseen varmasti auttaa se että kurssia kehitetään
jatkuvasti. Toinen vastakkainen näkökulma on että
kursseista halutaan tehokkuuden nimissä tehdä "tuotteita"
joita voidaan monistaa. Tällainen skaalautuvuus ei liene kuitenkaan
valtaosin mahdollista Suomen pienillä markkinoilla, ainakaan
ilman voimakasta verkottumista samaa alaa opettavien muiden yliopistojen
yksiköiden kanssa (joka toki on suositeltavaa!). Sen sijaan
oppimalla uutta ja monipuolistamalla omaa opetusmenetelmäosaamistansa
on luultavasti aina helpompaa toteuttaa uusista aiheista kursseja.
Teknologiavalinnat tuottavat päänvaivaa. Vaihtoehtoja
on joidenkin yliopistojen tekemistä linjauksista huolimatta
runsaasti. Kenen tehtävä onkaan tehdä teknologiavalinnat?
Ja missä ovat tekniset tukihenkilöt? Keskustelua herätti
myös eri opiskelualustojen soveltuvuus /sopimattomuus esim.
tiedonrakenteluun. Tämä resurssi koetaan edelleen olevan
aivan liian saavuttamattomissa. On syytä myös olla realistinen
sen suhteen kuinka paljon uuden oppimista opettajilta voidaan vaatia.
Uuden opettelu vie aina aikaa! Lisäksi, jos yliopisto on valinnut
tietyn teknologian, oltiin sitä mieltä että opiskelijan
perendyttäminen siihen kuuluu yliopistolle eikä yksittäisen
kurssin opettajalle.
Opiskelijoiden kuormittavuus nostettiin esiin yhdessä hankkeessa.
Kommentointikeskustelussa sen sijaan useammassakin puheenvuorossa
tätä sivuttiin: opiskelijalla on monta rautaa tulessa
yhtä aikaa, joten esim. vapaaehtoisiin tehtäviin tuskin
on aikaa. On totta että yleisesti verkkokurssit kuormittavat
opettajan lisäksi muita muotoja enemmän myös opiskelijaa.
Siksipä tämän kysymyksen tarkastelu omassa hankkeessa
on tärkeää.
Monessa hankkeessa oli jo edetty niin pitkälle että opetuksellisia
konkreettisia ratkaisuja oli mietitty pitkälle. Enemmistö
ei kuitenkaan ollut vielä näin pitkälle päässyt.
Hyviä vinkkejä siis saatiin kommentoijilta ja myös
yleisesti kommentointikeskustelusta, kun jaksoi lukea myös
muiden saamia kommentteja. Toisaalta kiitoksen ansaitsee se että
tätä kohtaa ei ole kuitattu heittämällä
tekstiin pedagogista terminologiaa ilman sen kummempaa sisältöä.
Pidän itse keskeisenä opetuksen suunnitteluun vaikuttavana
tekijänä päätöstä siitä miten
opittua mitataan. Tätä pohdintaa ei muutamaa raporttia
lukuun ottamatta ollut tehty. Pragmaattisuuteni tullee tässä
hyvin esille: väitän että suuri osa opiskelijoista
tutkailee mitä heiltä vaaditaan ja miten sitä mitataan
ja tekevät omia päätöksiä toimintansa osalta
suhteessa siihen. Keskustelua käytiin aiheen tiimoilta tentti
versus muut suoritustavat. Tähän aiheeseen palataan kurssin
viimeisessä verkkojaksossa.
Listaan tähän lopuksi joitakin ajatuksia ja ideoita jotka
kommentointikeskustelussa nousivat esiin:
- Peräänkuulutettiin materiaalin elävyyttä,
eli kuvaa ja ääntä mukaan, jossakin kommentissa
todettiin että niiden tuottaminen ei välttämättä
ole sinänsä vaikeaa mutta vaatii aikaa.
- Mietittiin sitä miten aiempien kurssien tuotoksia voidaan
hyödyntää seuraavalla kurssilla, siis miten kumuloida
tietoa.
- Keskustelujen fasilitointi: jaetaan opiskelijoille kiertäviä
aloitus-, fasilitointi -ja yhteenvetovuoroja; näin opettajan
työtä voidaan keventää ja opiskelijatkin oppivat
enemmän.
- Onko substanssiosaajilla (esim. professoreilla) riittävästi
aikaa panostaa vai jääkö kurssin verkkoversion
tuottaminen muiden tehtäväksi ja mitä tällöin
tapahtuu?
- Verkkokurssin osallistujien kuvat antaisivat elävyyttä;
olisi aina mahdollista tarkistaa minkänäköisen
ihmisen kanssa keskustelee.
- Onko etukäteen suunnitellussa kurssissa väljyyttä
reagointiin osallistujien mukaan? Hengittääkö rakenne
riittävästi?
- Peräänkuulutettiin samankaltaisten kurssien benchmarkkausta;
Suomessakin on lukuisia sisällöltään samanlaisia
kursseja, joiden vertailusta voi oppia. Toisaalta tässäpä
on myös mahdollisuus kurssiyhteistyöhön!
Keskustelun seurauksena on jokunen osallistuja ilmoittautunut kommentaattoriksi
jatkossakin toisen hankkeelle. Tämä on yksi mahdollinen
benchmarkkauksen muoto, jota kannattaa käyttää hyväksi!
Ryhmän aikaansaannoksia on ollut todella ilo lukea ja kommentoida.
Uskon että tästä on hyvä jatkaa kurssin muissa
jaksoissa!
Hyvää jatkoa hankkeillenne toivottaen
Anna-Kaarina Kairamo
|