Verkkoryhmä
6:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Verkkoryhmän 6 jäsenistä kolmea lukuun ottamatta
kaikki tekivät oman kehittämishankkeen raportin. Hyvä!
(Jos syystä tai toisesta työ jäi tekemättä
ja haluat kiriä mukaan, ota yhteyttä Riikka Lauhiaan riikka.lauhia@hut.fi).
Verkkoryhmäänne kuului 26 henkilöä, joista 21
osallistui kommentointiin.
Kaikkiaan keskustelualueella oli yhteensä peräti 58 viestiä.
Niistä noin
puolet eli n.20 oli varsinaisia kommentteja ja niihin liittyviä
palautteita. Toinen puoli viesteistä koski pääosin
pienryhmän keskenäistä
kommentointijärjestystä.
Yhdessä pienryhmässä kommentoitiin useampia töitä,
muissa se oli satunnaista, eli kommentoitiin siis vain yhden kanssaopiskelijan
tuotosta. Kommentteihin vastasi reilu kolmasosa keskustelijoista.
Kommentointi koostui pääasiassa kysymyksistä, eli kysyttiin selvennyksiä
ja tarkennuksia. Useat myös esittivät omia ehdotuksiaan ja ideoitaan
hankkeen parantamiseksi.
Kurssilaisia on aika lailla sekoittanut useampi toimintaympäristö
(portaali, Optima) ja toiminto (palautetta mitä kautta ja kenelle?).
Syystäkin. Portaalissa oleva työtila on jouduttu ottamaan
käyttöön jotta kurssilaisilla olisi yksi yhteinen
paikka johon keräytyy kurssin eri osien tuotokset, onhan kurssilla
käytössä useampi opiskelualusta. Näin on myös
usein opiskelijoillamme. Opiskelija on mukana usealla eri kurssilla
yhtäaikaa, ja eri kursseilla käytetään eri ympäristöjä
ja toimitaan eri tavoin, ilmoittautumiset hoidetaan eri tavoin jne.
Hankeraportin pituus korreloi usein, tosin ei aina, pohdinnan monipuolisuuteen.
Joissakin hyvin lyhyissä kuvauksissa oli selvitetty lähinnä
perusfaktat hankkeesta. Toisaalta ryhmässä on niitä
jotka ovat kyenneet hyvin tiivistetysti ilmaisemaan kaikki tehtävän
oleelliset näkökohdat. Hankkeet ovat selvästi hyvin
eri vaiheissa. Monet olivat jo edenneet pitkälle suunnitelmissa
ja jotkut jopa jo toteuttamiseen. Tämä näkyi erityisesti
siten että opetuksellisia konkreettisia ratkaisuja oli mietitty
pitkälle. Hyviä ideoita voi siis hakea pidemmälle hankkeessaan
ehtineiltä. Lisäksi kannattaa vielä kerran käydä
läpi tehtävän kysymyslista ja pohtia niitäkin
näkökulmia, joita oman hankkeen raportissa ei ole vielä
tullut katetuksi.
Alla on tulkinta ryhmän 6 hankkeiden profiileista:
- Hankkeista kaksi tuottaa lähinnä itseopiskeluun tai
omatoimiseen käyttöön suunnattua aineistoa ja apuvälineitä.
- Puhtaita verkko(etä)kursseja on laskujeni mukaan joukossa
kaksi.
- Noin kymmenen hankkeista voidaan laskea monimuoto-opetuksen
saraan kuuluvaksi: kurssilla käytetään monipuolisesti
luentoja, muuta lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä
ja keskustelua verkossa, tehtävien suorittamista verkossa
jne.
- Hankkeista kahden voidaan katsoa tuottavan lähinnä
muuta opetusta tukevaa materiaalia verkkoon, esim. videoneuvottelusta.
- Hankkeista kaksi on taustaselvityksiä: toinen liittyen
tietoturvatarpeisiin ja toinen kohderyhmän tietotarpeiden
ja osaamisen kartoittamiseen.
Monia hankkeita pyritään jatkossa viemään etämuotoon.
Joukossa oli useita kursseja joiden opiskelijamäärä
ylittää reippaasti viidenkymmenen. Tällaisilla massakursseilla
korostuu kurssihallinnon ja tehtävien logistiikka ja esim.
palautteenannon organisointi. Olipa joukossa kursseja jossa koko
massakurssia hoitaa vain yksi opettaja. Tällöin kannattaa
miettiä toiminnan ja tehtävien organisointia niin että
kurssilaiset toimivat toistensa tukijoina ja vertaispalautteen antajina.
Tämä taktiikka ei välttämättä peruskursseilla
ole aina optimaalinen, mutta saattaa olla käytännön
pakon sanelema. Näyttää olevan niin että isoja
kursseja on erityiseti tekniikan, luonnontieteen ja kauppatieteen
aloilla.
Kaikista hankeraporteista ei oikein selvinnyt miksi siirrytään
verkon käyttöön. Siksikö että se on yleisen
valtavirran suuntaista? Yksiselitteisen selvää on että
tiedot kurssista eli kurssiesite kannattaa olla verkossa, joko omalla
kotisivullaan tai yliopiston kurssinhallintajärjestelmässä.
Samoin verkkoon kannattaa varmasti siirtää sellainen tiedottaminen
ja aineisto joka on kätevintä jaella verkon kautta. Kaiken
muun osalta on hyvä kirkastaa näkemystä mikä
on järkevää. Toki kokeilujakin kannattaa tehdä!
Uudistuksia ei synny liian pragmaattisella otteella. Jos epävarmuus
valtaa alaa, on aina hyvä valita pienten askelten politiikka:
verkkoon siirrytään vähitellen. Kannattaa hetken
pohtia oman hankkeen osalta myös: miksi tekisin ilman verkkoa?
Näkymä voi olla aivan uudenlainen!
Liitynnät oman yliopiston/yksikön tavoitteisiin jäi
usein auki kirjoittamatta. Kertooko tämä siitä että
valtaosin kehityshankkeet ovat oman innostuksen varassa? Toivoa
sopii että yritteliäisyys tuo onnistumisen iloa, vaikka
ponnistelu ei palkkanauhalla näykään.
Kuten eräässä raportissa todetaan, trial and error
-metodi voi joskus olla paras tapa oppia. Suunnitteleminen on tärkeää
mutta liika suunnittelu ja suunnitelmasta tiukasti kiinni pitäminen
voi kapeuttaa ja estää kurssin aikana monesti tarpeellisen
improvisoinnin. Kurssin toteutuksen on hyvä hengittää.
Toisaalta hyvä suunnitelu voi antaa varmuutta ja vapauttaa
myös suunnitelmasta poikkeamiseen!
Hyvä oivallus joissakin hankkeissa oli vaihtoehtoisten toimintastrategioiden
tarkastelu: mikä voisi olla tämän toimintatavan hyvät
puolet ja toisaalta ongelmalliset kohdat.
Verkon käytön lisäarvoiksi mainittiin hankkeissa
mm. seuraavat:
- opiskelijoiden keskinäisen ryhmätyöskentelyn
aikataulutuksen yhteensovittaminen voi olla verkossa helpompaa
- verkko soveltuu yhteistoiminnalliseen oppimiseen
- kurssi voidaan dokumentoida siten että joku muu voi jatkaa
kehitystyötä
- kurssisisällön eriyttäminen opiskelijoiden tarpeiden
mukaan: verkko antaa mahdollisuuden erilaisten sisältöjen
etsimiseen ja käyttämiseen
- keskustelu ja ohjaus ei ole sidottu lähitapaamisiin
- kysymykset, ohjeistukset, työstetyt tekstit ja muu tuotettava
materiaali kaikille avointa ja helposti saavutettavissa
- mahdollisuus opiskella etänä (työssä käyvät,
ulkomailla asuvat)
- tarve organisoida opetus muulla tavoin kun ei ole mahdollista
järjestää kontaktiopetusta esim. siksi että
ei ole tiloja
- logistiset syyt: materiaalien ja oppimistehtävien jakelu,
oppimistehtävien palauttaminen
Hankeraporteissa esitettiin mm. seuraavanlaisia kysymyksiä
ja haasteita:
- miten muokata sellainen kurssiaineisto että erilaisen taustan
omaavat opiskelijat todella ymmärtävät ja motivoituvat
- lukuisat tunnukset aiheuttavat sekä opiskelijalle että
kurssien organisoijille ylimääräistä vaivaa:
tunnukset unohtuvat ja uusien luominen vei aina aikaa
- miten saada kasvokkaisissa sessioissa käyty keskustelu
jatkumaan verkossa
- miten saada opiskelijat käymään verkkoympäristössä
säännöllisesti
- haaste on eri yliopistojen yhteistyössä erilainen
kieli ja toimintakultuuri, erilaiset hallintokäytännöt,
suoritustavat ja -vaatimukset
- motivoivien työmuotojen löytäminen, tavoitteena
opiskelijan ahaa-elämys
- vaikuttaaako verkko-osuuksien lisääminen luennoilla
käymiseen
- pedagogiset taidot ovat tärkeitä silloinkin kun tehdään
muutakin kuin suoraan opetukseen suunnattua materiaalia.
Mielenkiintoinen huomio oli että teknisellä alalla opiskelijat
saattavat suorastaan kaivata kontaktiopetusta (kielenopiskelussa),
koska tietokoneiden kanssa ollaan jo niin paljon muutenkin tekemisissä.
Opettajan työmäärään ja työn luonteeseen
vaikuttaa joidenkin pohdintojen mukaan mm. se että kaiken tulee
olla valmiimpaa ennen kurssin alkua. Toisaalta kasvokkaisella keskustelulla
on oma tärkeä merkityksensä. Totta on että opettajan
työn luonne muuttuu verkon myötä ja että verkkoon
siirtyminen on paljastavaa ja opetuksen mahdolliset onglemakohdat
tulevat näkyvämmiksi ilman uudelleensuunnittelua.
Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksina nähtiin
eräässä työssä erilaiset toiminnalliset
menetelmät, kuten kurssin rakentaminen esim. roolipeliksi,
tai kurssin aikana tuotetaan yhdessä näytelmä tai
video. Oppiminen voi näin tapahtua tekemisen kautta sekä
opittua voi ilmentää tuo perinteisestä tuotoksesta
poikkeava tuote. Opettajasta tullee rinnallakulkija, tutkimusmatkan
hienovarainen ohjaaja. Rajana on tällöin opettajan mielikuvitus.
Opettajan työkin saattaa näin tulla mielekkäämmäksi
ja uudenlaisten haasteiden kautta palkitsevammaksi.
Toimintakulttuuri yleisestikin askarruttaa: verkon hyödyntämistä
opetuksessa edesauttaa myös se että verkkoa käytetään
aktiivisesti kaikessa yliopiston/ osaston /laitoksen toiminnassa.
Pidän itse keskeisenä opetuksen suunnitteluun vaikuttavana
tekijänä päätöstä siitä miten
opittua mitataan. Tätä pohdintaa ei muutamaa raporttia
lukuun ottamatta ollut tehty. Pragmaattisuuteni tullee tässä
hyvin esille: väitän että suuri osa opiskelijoista
tutkailee mitä heiltä vaaditaan ja miten sitä mitataan
ja tekevät omia päätöksiä toimintansa osalta
suhteessa siihen. Tähän aiheeseen palataan kurssin viimeisessä
verkkojaksossa.
Eräässä raportissa uumoiltiin että opiskelijan
aika per kurssi vähenee, kun opiskelu ei ole enää
kelloon sidottua. Tämä lienee monen toive, joka kääntyy
helposti päinvastaiseksi: ei osata varata aikaa kalenterista
ja työt kasaantuvat, seurauksena se että kursseista ei
suoriudutakaan. Verkko-opiskelu voi itse asiassa olla työläämpää,
jos kurssin suunnittelija ei pidä varaansa. Opiskelu toisaalta
vaatii enemmän itseohjautuvuutta kuin perinteinen opiskelu.
Se tulee monelle yllätyksenä.
Haluan lopuksi lainata erästä työtä, jossa
oli muistisääntömäisesti koottu se miten hyviin
oppimistavoitteisiin päästään parhaiten:
kuuntelemalla, lukemalla, näkemällä, tekemällä,
keskustellen ja toimien ryhmässä ja yksilötyöllä
- voidaanko yksilölliset oppimistyylit ottaa huomioon - miten
oppiminen osoitetaan - lähiopetus ja sen rooli oppimisen
tukemisessa - oppimateriaali: kirjat, monisteet, tehtävät,
hypertekstit/multimedia, muut - yksilö- ja ryhmätyö
verkossa - ohjaus/tutorointi - arviointi
Ryhmän aikaansaannoksia on ollut ilo lukea ja kommentoida.
Uskon että tästä on hyvä jatkaa kurssin muissa
jaksoissa!
Hyvää jatkoa hankkeillenne toivottaen
Anna-Kaarina Kairamo
|