Verkkoryhmä
7:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Hei Verkkoryhmä seitsemän jäsenet!
Heti alkuun pahoittelumme tämän palautteen viivästymisestä
luvatusta päivämäärästä 11.10. Pienet
tekniset ongelmat osoittautuivat yllättäväksi hidasteeksi
aivan palautteiden julkaisemisen viime hetkillä. Seuraavassa
on käsitelty aluksi kehittämishankkeitanne ja sen jälkeen
on kommentointu käymäänne palauteviestinvaihtoa.
Kehittämishankkeista
Verkkoryhmän 7 jäsenistä kolmea lukuun ottamatta
kaikki tekivät oman kehittämishankkeen raportin. Hyvä!
(Jos syystä tai toisesta työ jäi tekemättä
ja haluat kiriä mukaan, ota yhteyttä Riikka Lauhiaan riikka.lauhia@hut.fi).
Ryhmä 7 oli siis panostanut paljon raportteihin, muita ryhmiä
paljon enemmän. Raportit ovat jo pitkälle vietyjä
suunnitelmia, joissa hankkeen eri ulottuvuuksia oli pohdittu laajasti.
Nyt työstetyt raportit luovat hyvän pohjan myös koulutuksessa
toteutettavan hankkeen loppuraportoinnille.
Kurssilaisia on jossain määrin sekoittanut useampi toimintaympäristö
(portaali, Optima) ja toiminto (palautetta mitä kautta ja kenelle?).
Syystäkin. Portaalissa oleva työtila on jouduttu ottamaan
käyttöön jotta kurssilaisilla olisi yksi yhteinen
paikka johon keräytyy kurssin eri osien tuotokset, onhan kurssilla
käytössä useampi opiskelualusta. Näin on myös
usein omilla opiskelijoillamme. Opiskelija on mukana usealla eri
kurssilla yhtäaikaa, ja eri kursseilla käytetään
eri ympäristöjä ja toimitaan eri tavoin, ilmoittautumiset
hoidetaan eri tavoin jne.
Ryhmän hankkeet ovat hyvin erilaisia. Erilaisista hankkeista
voi saada hyviä ideoita, joten suosittelen että tutustutte
myös niihin hankkeisiin joita ei ole kommentoinut. Kannattaa
vilkaista myös muiden ryhmien hankkeita, jos ette ole sitä
vielä tehneet.
Alla on tulkinta ryhmän 7 hankkeiden profiileista:
- Hankkeista peräti puolet tuottaa itseopiskeluun tai omatoimiseen
käyttöön suunnattua aineistoa ja apuvälineitä
tai harjoituksia; aineistoa käytetään myös
lähiopetuksen tukena. Ryhmässä 7 tällaisten
hankkeiden osuus oli selvästi suurempi kuin muissa ryhmissä.
- Puhtaita verkko(etä)kursseja on laskujeni mukaan joukossa
kaksi.
- Viisi hankkeista voidaan laskea monimuoto-opetuksen saraan kuuluvaksi:
kurssilla käytetään monipuolisesti luentoja, muuta
lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä ja keskustelua
verkossa, tehtävien suorittamista verkossa jne.
- Yksi hankkeista pyrkii jonkinlaisen yhteisön luomiseen,
jossa verkko on keskeinen väline.
Erityisesti verkkoon aineistoa, harjoituksia ja apuvälineitä
tuottavissa hankkeissa, on pitkän aikavälin suunnitelmissa
edetä interaktiivisempaan ja kokonaisvaltaisempaan verkon käyttöön.
Näissä hankkeissa on tältä osin valittu pienten
askelten politiikka.
Joukossa oli useita kursseja joiden opiskelijamäärä
on voimakkaasti kasvamassa, jolloin verkon käytöllä
haetaan ratkaisua erityisesti suurenevan opiskeliljamäärän
hoitamiseen siten että laatu ei kärsi vaikka inhimilliset
resurssit eivät lisäänny. Tällaisilla massakursseilla
korostuu kurssihallinnon ja tehtävien logistiikka ja esim.
palautteenannon organisointi. Näin pyritään varmistamaan,
että inhimilliselle vuorovaikutukselle jää aikaa
siellä missä sen lisäarvo on suurin. Näyttää
olevan niin että isoja kursseja on erityisesti tekniikan, luonnontieteen
ja kauppatieteen aloilla.
Sukua edelliselle on tarve tuotteistaa opettajille itseopiskelupaketti
verkko-opetuksesta, koska henkilökohtaiseen konsultointiin
ei ole inhimillisiä voimavaroja. Kyseisessä hankkeesa
korostettiin konkreettisuutta ja nopeaa omaksuttavuutta: sovellusesimerkkejä
ja modulaarisuutta siten että ydinosan omaksumisella pääsee
jo nopeasti alkuun.
Oman hankkeen liityntäpintaa yliopiston tai oman yksikön
tavoitteisiin oli kuvattu vain muutamassa hankkeessa. Kertooko tämä
siitä että verkon hyödyntäminen opetuksessa
on sittenkin usein opettajan yksityisyritteliäisyyden varassa?
Toisaalta näyttäisi olevan ryhmän raporttien perusteella
kyse aivan luonnollisesta opetuksen kehittämisestä, mikä
kertonee siitä että verkko nähdään tässä
ryhmässä luonnollisena, arkipäivään kuuluvana
välineenä, jonka lisäarvoa tai lisäarvottomuutta
ei enää polemisoida.
Verkon käytön syiksi mainittiin hankkeissa mm. seuraavat:
- mahdollisuus opiskella etänä (työssä käyvät,
muualla asuvat)
- opiskelijoiden keskinäisen ryhmätyöskentelyn
mahdollistaminen aiemman yksilötyöskentelyn sijaan
- verkko tarjoaa mahdollisuuden interaktiivisiin simulaatioiihin
ja animaatioihin
- voidaan hyödyntää verkossa jo olevaa muiden tuottamaa
aineistoa
- verkko mahdollistaa vaihtehtoisen tavan opiskeluun
- verkkotyökalujen avulla voidaan saada tietoa opiskelijoiden
opiskelukäyttäytymisestä kehitystyön pohjaksi
- yksilöllinen esitentti opiskelijan haluamana ajankohtana;
mahdollisuus koneelliseen tarkistamiseen
Erityisesti tekniikan ja luonnontieteiden samoin kuin avoimen yliopiston
hankkeissa erityisesti mainittiin tarve paikan ja ajan suhteen joustaviin
ratkaisuihin. Keskimääräistä useammin mainittiin
verkon mahdollistavan kurssin tarjoamisen muiden yliopistojen tai
muiden kouluasteiden opiskelijoille.Useita ryhmän kursseja
tarjotaan jo nyt perusopiskelijoiden lisäksi muuntokoulutettaville
tai insinööristä diplomi-insinööriksi -ohjelmissa
opiskeleville. Tuli myös esille näkökohta, että
näiden erityisryhmien tarpeisiin tuotetut ratkaisut palvelevat
myös perusopiskelijaa.
Kantaa otettiin myös teknologiaan: jos tekijällä
on jo jossain määrin kokemusta, integroitujen opiskelualustojen
tykalujen rajat tulevat nopeasti vastaan. Useissa hankkeissa kaavailtiin
tietokantapohjaista ratkaisua materiaalin hallintaan. Saavutettavuus
on kysymys joka voi olla ongelma erityisesti kampusverkon ulkopuolella.
Proxy-palvelun avulla on jo useissa yliopistoissa ratkaistu esim.
kirjaston elektronisten aineistojen käyttömahdollisuus
myös muutoin kuin oman modeemipankin kautta.
Opetuksellisia ratkaisuja
Hanke joka pohti verkon käyttöä yhteisön työvälineenä
itse asiassa tavoittelee elävää työelämäyhteyttä:
pitkäjänteistä kummikoulutoimintaa jossa tulevien
aineopettajien kenttäharjoittelu ja mentortointi nivoutuvat
kokonaisuudeksi. Kuten kirjoittaja toteaa, kummeille tarjottavat
porkkanat ovat oleellisia. Verkko voi todellakin olla erinomainen
väline tähän: mentorit voisivat kokea hyödylliseksi
olla joustavasti yhteydessä muihin kollegoihinsa ja saada uusia
virikkeitä omaan opetukseensa niin keskustelusta kuin palveluun
kuuluvilta muilta mahdollisilta sivustoilta.. Kokemus on osoittanut
että tämäntyyppisessä toiminnassa voidaan onnistua,
mutta se vaatii innostuneita ja aktiivisia promoottoreita. Vertaisin
tätä aktiiviseen yhdistystoimintaan.
Hankkeissa oli kaavailuja käyttää tuotettavan materiaalin
pohjana opiskelijoiden aiemmin tekemiä harjoitustöitä
ja raportteja. Tällöin on tietenkin oltava tarkkana tekijänoikeuksien
suhteen. Lupa käyttöön on pyydettävä myös
opiskelijoilta. Samoin kaavailtiin että opiskelijat itse asiassa
voisivat tuottaa varsinaisen aineiston.
Hyvä oivallus yhdessä raportissa oli tarkastella hankkeen
uhkatekijöitä. Tämä antaa aina realistista perspektiiviä
kunhan samalla tarkastellaan hankkeen mahdollisuuksia. SWOT-analyysin
tapaan on vielä hedelmällistä tarkastella hankeen
vahvuuksia ja heikkouksia!
Hankeraporteissa esitettiin lisäksi vielä seuraavanlaisia
kysymyksiä ja haasteita:
- miten muokata sellainen kurssiaineisto että erilaisen taustan
omaavat opiskelijat todella ymmärtävät ja motivoituvat
- oppimistehtävien suunnittelu siten että ne oikeassa
paikassa tukevat tavoiteltua oppimista
- materiaalin kehittäminen käyttämällä
värejä, animaatioita, materiaalin rakenteistaminen
Eräässä hankkeessa mainittiin terveen järjen
merkityksestä verkkoon tehtävien ratkaisujen suhteen.
Tämä on mielestäni hyvä ohjenuora. Tietoa ja
osaamista tarvitaan toki jotta verkon käyttö on ylipäätänsä
mahdollista, mutta kokemuksen tuomassa taidossa terveellä järjellä
on merkittävä rooli. Tähän voisi vielä
jatkoksi lisätä toisen vastaavan ohjenuoran: yksinkertaisuus
on valttia.
Kommentointiryhmien toiminnasta ja palautteiden antamisesta
Verkkoryhmäänne kuului 20 henkilöä, joista
16 osallistui kommentointiin. Keskustelualueellanne lähetettiin
viestejä 4.10. mennessä yhteensä 42, joista hankkeisiin
liittyviä viestejä oli 20. Loput viesteistä olivat
lähinnä selvitystä kommentointijärjestyksestä.
Näistä hankkeisiin liittyvistä 20 viestistä
13 oli varsinaisia kommentteja ja loput 7 vastauksia kommentteihin.
4.10. jälkeen kommentointiin vielä kahta hanketta ja vastattiin
useisiin kommentteihin.
Kaikki kommentoivat vain yhtä työtä. Sisällöllisesti
tarkasteltuna palautekommentit muodostuivat suurimmaksi osaksi hanketta
tarkentaviksi kysymyksiksi ja niinpä lähes jokaisessa
palautekommentissa oli vähintään yksi kysymys. Kommentit
sisälsivät myös ehdotuksia, miten hanketta voisi
kehittää. Muutamat olivat käyneet jopa pitkiä
dialogeja hankkeiden kehittämisestä, hienoa! Palautekommentit
olivat luonteeltaan kannustavia ja tuen antaminen näkyi miltei
kaikissa palautteissa. Paljon oli myös annettu suoranaisia
kehuja toisen hankkeelle.
Seuraavat näkökulmat saivat paljon huomiotanne kommenteissanne:
- Hankkeiden sisällön rajaaminen: kaikkea ei ehdi toteuttaa
yhden hankkeen aikana
- Lähiopetuksen ja verkko-opetuksen suhde toisiinsa ( korostui
myös mm. verkkoryhmä 3:n kommenteissa!)- mielestänne
verkko-opetuskin kaipaa jonkinlaisen lähiopetus-jakson
- WebCT:n tarjoamat työvälineet verkko-opetuksessa
- Verkko on hyvä opiskeluympäristö itsenäiselle
opiskelulle ja etätyöskentelyyn
- Opiskelijoiden motivointi verkkotyöskentelyyn: todellinen
haaste opettajille!
- Verkon hyödyntäminen sekä yksittäisiin opiskelutehtäviin
että yksittäisen kurssin esitenttiin
- Oppimisen arviointi, miten kurssit arvostellaan? Tentti?
- Millaista verkkokeskustelua kursseille? Jos verkkokeskustelua
muttei yksilö- tai ryhmätehtäviä, niin mikä
funktio keskusteluilla on?
- Muutamassa palautepuheenvuorossa mietittiin ohjausta.
Jos opintokokonaisuuteen / kurssiin sisältyy henkilökohtaista
ohjausta verkon välityksellä, on syytä muistaa, että
näennäisen helppouden ja nopeuden taakse kätkeytyy
kuitenkin raakaa lihas- ja aivotyötä, opettajan aikaa.
Aikataulutus ensinnäkin opiskelijoiden tuotosten läpikäynnissä
ja niiden ohjaamisssa tai palautteen antamisessa on hyvin tärkeä.
Yksi hyvä käytäntö on monella opettajalla ainakin
TKK:lla ollut, että opettaja ilmoittaa opiskelijoille kurssin
alussa, minä päivinä hän lukee ja vastaa kysymyksiin,
on ohjausta tarvitsevien käytettävissä ja antaa palautetta.
Jos kurssiin sisällytetään verkkokeskustelua, kannattaa
sen ohjeistamista ja ohjaamista itse keskustelujakson aikana todellakin
suunnitella ja miettiä tarkoin. Oman kurssinne verkkokeskusteluosuuksien
mietinnässä voi vaikka reflektoida tätä nyt
itse käymäänne verkkojaksoa: Oliko keskusteluosuuksien
ohjeistus riitävää - tiesittekö mitä, minne
ja milloin teidän tuli tehdä? Miltä jako kommentontiryhmiin
nyt tehdyllä tavalla tuntui, toimiko näin? Saitteko riittävästi
tukea ja muistutusta keskustelujen aikana? Oliko keskusteluista
tehdyt yhteenvedot ja palautteet riittäviä, tarpeellisia?
jne. Jatkoa edellisiin kysymyksiin ovat myös seuraavat, eräässä
palauttepuheenvuorossa esitetyt kysymykset: "... Mikä
on keskustelun tavoite? Mitä keskustelu sisältää
? millaista on oppimista edistävä keskustelu on ? esim.
millaisia opettajan ja muiden keskusteluun osallsitujien kysymykset
tai kommentit tulisi olla jotta opiskelijan oppiminen mahdolistuu.
Miten oppimisprosessi pilkotaan?.."
Ryhmän aikaansaannoksia on ollut suuri ilo lukea ja kommentoida.
Uskon että tästä on hyvä jatkaa kurssin muissa
jaksoissa!
Hyvää jatkoa hankkeillenne toivottaen
Anna-Kaarina Kairamo ja Paula Korhonen
|