Verkkoryhmä
2:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hyvää perjantaita, verkkoryhmä 2!
Tässä yhteenvetoa ryhmänne ensimmäisen vaiheen
keskustelu-osuudesta, jossa oli tarkoitus miettiä oman hankkeen
näkökulmasta tiettyjä perusasioita ja käydä
keskustelua toisten kanssa niiden tiimoilta.
Ryhmänne on ollut erittäin aktiivinen - viestejä
on lähetetty kaikkiaan 65 kappaletta ja aktiivisia käyttäjiä
keskustelualueella kirjattiin 30. Olette esittäneet hyviä
kannustuspuheenvuoroja, ideoita ja lisätietoja toisillenne
sekä etsineet yhteistyömahdollisuuksia hankkeidenne tiimoilta.
Vuorovaikutusta - ja laadukasta sellaista - on tapahtunut.
Myös toimija/toimintaympäristöanalyysinne ovat jo
tässä koulutuksen alkuvaiheessa olleet onnistuneita, osa
hyvinkin pitkälle mietittyjä. Kaikki sellaisia, että
niitä kannattaa ehdottomasti käyttää pohjana,
kun työstätte valmiiksi tämän verkkojakson tehtävänä
ollutta oman hankkeen suunnitelmaraporttia. Jos tässä
jakson ensimmäinen keskustelu ehti mennä ohi, voi aktiivisella
muiden töiden kommentoinnilla verkkojakson loppuosuudessa kuroa
kiinni alun ehkä vähäiseksi jäänyttä
osallistumista.
Seuraavien teemojen alla on kootusti muutamia johtopäätöksiä
ja kommentteja esitystenne pohjalta:
Hankkeen inhimilliset ja aineelliset resurssit
Ryhmässänne vaikuttaa siltä, että harvalla
on erillistä rahoitusta tiedossa tai sovittuna tätä
hanketta varten. Rahoitukseen liittyen keskustelulistallanne tiedotettiin
myös Virtuaalikielikeskushankkeen osahankkeiden ensi vuoden
hausta, jossa siis on mahdollista hakea rahoitusta erilaisiin kehittämishankkeisiin.
Toivottavasti olette voineet hyödyntää tuota mahdollisuutta
- hakuaikakin on ilmeisesti edelleen käynnissä, 15.11.2002
asti?
Lähes jokaisssa oman hankkeen pohdinnassa mainittiin resurssiongelmana
AIKA: omaa aikaa käytetään hankkeen edistämiseen
silloin, kun muilta töiltä ehtii eli valitettavan harvoin.
Mikä sitten saa teidät viemään läpi vaativiakin
hankkeita, jos rahoitusta ei erikseen ole ja työaika rajallista?
Moni on maininnut tekevänsä kehittämistyötä
omasta mielenkiinnosta ja halusta ymmärtää ja oppia
uutta verkko-opetuksen saralla. Yksi teistä puki asian sanoiksi
näin. "Teen tätä sekä puhtaasta mielenkiinnosta
verkkopedagogiikkaa kohtaan että itseni ja opetukseni kehittämisen
halusta, jonka vuoksi löydän sille väkisinkin jostakin
aikaa, kuten kaikelle muullekin todella tärkeälle."
Tuen tarve ja miten tukea on saatavissa
Monet teistä ovat maininneet, että teillä on yksi
tai muutama osaaja/tukihenkilö apunanne tarvittaessa. Useimmiten
ongelmat tuntuisivat kietoutuvan teknisiin kysymyksiin ja niissä
erityisesti mainttiin tukea tarvittavan, konkreettisesti mm. oppimisalustan/-ympäristön
valinnassa. Näyttäisi vahvastii siltä, että
tällaisen ihmisen/ihmisten merkitys opettajien omassa (verkko-)opetuksen
kehittämistyössä on todella suuri ja keskustelujenne
perusteella varsin monella myös sellainen henkilö työyhteistöstä
löytyy!
Edellisen lisäksi Tievie-koulutuksen muut osallistujat ja
oma paikallinen mentorryhmä mainittiin tahoiksi, joilta haetaan
ja saadaan tukea
Hyvä idea oli kartoittaa opiskelijoiden mielipiteitä,
toiveita verkkomateriaalien ( mm. testit, ohjeet..) kehittelyssä.Näin
on mahdollista saada tukea omalle hankkeelle autenttisilta 'asiakkailta',
voi tehdä korjausliikkeitä tai parannuksia saadun palautteen
perusteella.
Mainintoja muista tukipalveluista omassa yliopistossa
Edellisen kysymyksen yhteydessä on tuesta puhuttu jo paljon,
varsinaisina tukipalveluina/instansseina mainittiin mm. atk-keskus
(ilmaista palvelua pääsääntöisesti?), oma
yksikkö sekä koulutus- ja tutkimuspalvelut -yksikkö.
Erityisiä keskusteluteemoja ryhmässä: kielikysymys,
tekijänoikeudet
Muutaman kommentin verran tuli keskustelua siitä, millä
kielellä verkossa tulisi kieliopinnoissa toimia. Miten toimintatavat
eroavat tai pitäiskö niiden erota ns. 'perinteisistä'
käytänteistä? Onko esim. verkkokurssin ohjeistus
tai ohjaus hyvä olla opiskelijoiden omalla äidinkielellä
vai sillä jota opiskellaan. Entä opiskelijoiden tuotokset?
Voiko opiskelijoilta toivoa ja vaatia esim. oppimispäiväkirjan
pitämistä opiskeltavalla kielellä? Hyviä pohdintoja
ja mielipiteitä nousi esille ja tämä on varmasti
yksi aihe, johon on löydettävissä erilaisia toimivia
käytänteitä - kokeilemisen ja kokemuksen kautta.
Toinen keskustelunpätkä kietoutui tekijänoikeuksien
ympärille. Jos tekijänoikeuskysymykset jäivät
vielä mietityttämään, kannattaa palata keskusteluun
ja poimia ainakin pari esitettyä linkkivinkkiä jatkolukemista
varten.
Kokonaisuudessaan oivallista vuorovaikutusta, tästä on
hyvä jatkaa!
Hyvää opintojen ja syksyn jatkoa toivottaen,
Riikka Lauhia
|