Verkkoryhmä
3:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hei verkkoryhmä kolmosen jäsenet!
Olemme nyt analysoineet keskustelujanne ja tässä yhteenvetoa
siitä. Tarkoituksenahan oli miettiä oman hankkeen näkökulmasta
tiettyjä perusasioita ja käydä keskustelua toisten
kanssa niiden tiimoilta. Ryhmässänne lähetettiin
kaikkiaan 37 viestiä ja keskustelussa oli mukana 19 aktiivista
osallistujaa. Hankkeiden kuvausten perusteella vireillä on
jalat maassa, järkevin askelin eteneviä verkon hyödyntämisprojekteja.
Tehtyä tuumailua ja tekstiä kannattaa ehdottomasti käyttää
pohjana, kun työstätte valmiiksi tämän verkkojakson
tehtävänä ollutta oman hankkeen suunnitelmaraporttia.
Toistenne töiden kommentointi ja niistä virinneet keskustelupolut
osoittiviat, että ryhmänne kehitti varsin toimivaa vuorovaikutusta
näin verkon välityksellä: kannustuspuheenvuoroja,
ideoita ja lisätietoja toisillenne sekä yhteistyömahdollisuuksien
kartoittamista.
Seuraavassa vielä kolmen teeman alla muutamia ajatuksia, kommentteja,
johtopäätöksiä keskustelujenne pohjalta:
Hankkeen inhimilliset ja aineelliset resurssit
Resursseista oli keskeisesti keskustelussa tekijän oma aika:
erityisesti ajan puute: "..kuinka kehittää opetusta,
kun aika ei riitä edes sen suunnitteluun." Useissa hankekuvauksissa
mietitään ihan lähtökohtaisesti, että omaa
aikaa käytetään hankkeen edistämiseen silloin,
kun muilta töiltä ehtii. Ajankäytön ongelmaan
oli eräässä toisessa verkkoryhmässä hyvä
vinkkikin: perjantai-iltapäivä varataan lukemiseen ja
surffaamiseen. Samaa viikkoaikataulun tekemistä voisi käyttää
itse tekemiseenkin.
Erillinen rahoitus omalle hankkeelle oli ainakin yhdellä (Virtuaaliyliopiston
hankerahoitus), muut tekevät hankkeeseen liittyvää
työtä pitkälti osana virkatyötään
tai sen ohella, ilman erillisrahoitusta.
Tuen tarve ja miten tukea on saatavissa
Moni teistä mainitsi saavansa tukea lähikollegoiltaan
sekä mm. mentoriltaan. Teknistä tukea mainittiin olevan
saatavilla maksuttomasti mm. oman yliopiston oppimis- ja atk-keskuksista.
Yksi kiteytys tuen saatavuudesta vaikkapa tähän tyyliin:
"Jos on tarpeen, niin teknistä tukea löytyy heti
oven takaa, ja jos ei sieltä niin sitten yliopiston koulutus-
ja tutkimuspalveluista."
Keskustelujen perusteella vaikuttaa siltä, että lähellä
olevan tuki-ihmisen/ihmisten merkitys opettajien omassa (verkko-)opetuksen
kehittämistyössä on todella suuri. Useilla teistä
mitä ilmeisemmin myös sellainen henkilö työyhteisöstä
löytyykin. Kiitettävän monella laitoksella lähituen
merkitys on ymmärretty tärkeäksi asiaksi, ja tästä
yhtenä esimerkkikommenttina erään teistä sanomana:
"Käytännön toteutuksessa apuna on laitoksellemme
sijoitettu atk-keskuksen harjoittelija.".
Erityisiä keskusteluteemoja ryhmässä: opiskelijapalaute
Opiskelijapalaute kirvoitti yhden pidemmän keskustelun, ja
ongelmakohtien ohella esitettiin myös käytännön
ideoita ja toteutuksia palautteen saamiseksi ja höydyntämiseksi,
kuten palaute pakollisena osasuorituksena kurssilla, opiskelijoiden
mietinnät pienryhmissä aiheena rakentava palaute ja hyvä
palautteenantokeinot sekä sähköinen keskustelufoorumi.
Toivotan antoisaa syksyä ja tarmoa tievieopintojen jatkolle!
Riikka Lauhia
|