Verkkoryhmä
4:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hyvät verkkoryhmä nelosen jäsenet!
Olemme käyneet läpi ryhmänne keskusteluja ja tässä
kokoavia kommentteja käydystä viestinvaihdosta. Tarkoituksenahan
oli miettiä oman hankkeen näkökulmasta tiettyjä
perusasioita ja käydä keskustelua toisten kanssa niiden
tiimoilta. Ryhmänne oli todella vireä ja tuottavainen
- kahden viikon periodin aikana lähetettiin kaikkiaan 57 viestiä
ja keskustelussa oli mukana 18 aktiivista osallistujaa (eli vähintään
yhden viestin lähettäjää). Toistenne hankkeisiin
löysitte monet hyviä kehittämisideoita ja kannustuspuheenvuoroja
käytettiin ilahduttavasti.
Seuraavaan on koottu muutamia keskusteluissanne virinneitä teemoja
ja kommentteja niihin.
Hankkeen inhimilliset ja aineelliset resurssit
Erillinen rahoitus omalle hankkeelle oli muutamalla teistä.
Oma työpaikka on saattanut tulla vastaan rahoitusasioissa mm.
siinä, että tievie-koulutuksen osallistumiskustannukset
ja siihen käytetty aika on hoidettu ja hyväksytty työnantajan
taholta. Muut tuntuvat tekevän hankkeeseen liittyvää
työtä pitkälti osana virkatyötään
ilman erillisrahoitusta.
Henkilöresurssien näkökulmasta hankkeet näyttäytyvät
pääosin yhden henkilön hankkeina, jolloin toimitte
useassa eri roolissa samanaikaisesti: hankkeen suunnittelijana,
teknisenä toteuttajana kuin myös varsinaisen kurssin tai
koulutuksen vetäjinä / opettajina.
Tuen tarve ja miten tukea on saatavissa
Mentor mainittiin usein tärkeäksi tukihenkilöksi
oman hankkeen onnistumisen kannalta. Keskustelujen perusteella vaikuttaa
siltä, että ylipäätään lähellä
olevan tuki-ihmisen/ihmisten (mentor, kollega, nimetty atk-tukihenkilö...)
merkitys opettajien omassa (verkko-)opetuksen kehittämistyössä
on todella suuri. Useilla teistä mitä ilmeisemmin myös
sellainen henkilö työyhteisöstä löytyykin.
Yhtenä tukipalvelujen tarjoajana omassa yliopistossa mainittiin
edellisten yksittäisten henkilöiden lisäksi ATK-keskus.
Mielenkiintoista on pohtia, tulevatko nämä tukihenkilöt
useammin 'virallisen' organisaation tarjoamana vai löytävätkö
kollegat toisensa ja tukensa enemmän epävirallisia reittejä
pitkin.
Myös kanssaopiskelijat tässä TieVie-koulutuksessa
nähtiin teidän ryhmässä arvokkaiksi tuen tahoiksi.
Aktiivinen ja laadullisesti syvällekin menevä vuorovaikutus
keskustelualueellanne kielii siitä, että tätä
tukea olette jo osanneet hyödyntää (itseohjautuvan
ja aidon oloisesti, siitäkin huolimatta että tehtävän
ohjeistuksessa teitä tällaiseen vuorovaikutukseen kehotettiinkin)
Erityisiä keskusteluteemoja ryhmässä: keskustelufoorumit,
ohjaus ja palaute sekä tekijänoikeudet
Oppimisympäristöt ja ehkä tarkemmin keskustelufoorumit
pohdituttivat teitä keskustelun alkupuolella. Eräässä
toisessakin ryhmässä oli hieman vastaavanlaista kommentointia,
ja sieltä soveltaen voisi tässäkin kohtaa todeta,
että tämä TieVie-koulutus sinänsä toimii
osallistujille testialustana ja kannattaakin miettiä opiskelijan
roolista käsin mikä toimii ja mikä ei. Ja kuten hieman
olittekin jo tehneet, tässä yhteydessä kannattaa
hetken miettiä myös mikä saa oman itsen toimimaan
opiskelutilanteessa, esim. juuri keskustelutehtävissä.
Ohjauksesta ja palautteen antamisesta ryhmässänne ryöpsähti
loistava keskustelupolku. Mietittiin sekä opettajien että
opiskelijoiden suhtautumista vertaispalautteeseen ja siihen, kuka
ohjaa ketäkin verkossa. Pääsääntöisesti
opiskelijoiden toisillleen antama vertaispalaute kurssilla koettiin
kannatettavaksi ja hyödylliseksi toimintatavaksi. Ohjaus teemana
on myös hyvin mielenkiintoinen: verkko antaa entistä paremmat
mahdollisuudet yksilölliseen ohjaukseen ja vuorovaikutukseen
opiskelijan ja opettajan (kuin myös opiskelijoiden välisen)
kesken. Samalla vastaan voi tulla ajankäytöllinen mahdottomuus,
kun opiskelijoita yhdellä kurssilla alkaa olla paljon (yli
20 koettiin jo varsin suureksi määräksi) ja henkilökohtaiset
ohjauskeskustelut voivat vaatia opettajalta merkittävää
ajallista satsausta. Teknillisessä korkeakoulussa tätä
problematiikkaa on yritetty ratkaista mm. niin, että kurssin
alussa opettaja ilmoittaa tietyt päivät ja ehkä kellonajatkin,
jolloin vastaa opiskelijoiden sähköpostikysymyksiin tai
news-keskusteluissa esiin tulleiisiin asioihin. Näin opiskelijatkaan
eivät turhaan oleta, että opettaja on heidän käytettävissään
kellon ympäri.
Yksi ryhmäänne pohdituttanut asia oli tekijänoikeudet.
Verkkoryhmä kakkosessa pohdittiin samaista asiaa ja jos tekijänoikeuskysymykset
jäivät vielä mietityttämään, kannattaa
vilkaista tuota toisen ryhmän keskustelua ja poimia pari linkkivinkkiä
jatkolukemista varten (mm. Tytti Tenhulan viesti verkkoryhmä
2:n keskustelussa 19.9., otsikolla 'Toimintaympäristön
analyysi ja..' ).
Keskusteluanne oli antoisaa seurata, nyt toivotan reipashenkistä
syksyä - ja tarmoa tievien parissa, tästä on hyvä
jatkaa!
Riikka Lauhia
|