Verkkoryhmä
5:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hyvät
verkkoryhmän 5 jäsenet!
Ryhmä
5 taisi olla verkkojakson keskustelun kaikkein aktiivisin: tähän
päivään mennessä oli lähetetty peräti
82 viestiä. Aktiivisia lukijoita oli 32 (joista osa, mutta
vain pien osa, kieltämättä ryhmän ulkopuolisia).
Ryhmän 25:stä jäsenestä 22 osallistui keskusteluun.
Aktiivisinta keskustelua virisi monestakin aiheesta, mainittakoon
tässä että aluksi erilaisista opiskelualustoista
ja tekniikasta ja myöhemmin erityisesti verkkokeskustelusta
opetusharjoittelussa.
Omia
hankkeita olivat ulkoistaneet tehtävänannossa esitettyjen
kysymysten valossa kaikki ryhmän aktiiviset jäsenet. Samoin
kommentteja oli virinnyt noin puoleen niistä. Kaikki eivät
huomanneet hyödyntää kanssaopiskelijoita oman hankkeen
konsultteina esim. esittämällä kysymyksiä. Toki
tämä mahdollisuus on jatkossakin käytettävissä!
Niiden,
jotka eivät oikein vielä kerinneet mukaan keskusteluun,
kannattaa tuoda käsiteltyjä asioita omasta hankkeesta
tehtävässä raportissa seuraavassa vaiheessa. Aktiivisella
muiden osallistujien hankkeiden kommentoinnilla voi kuroa kiinni
alun vähäistä osallistumista.
Joka
tapauksessa, tämä oli hyvä alku!
Alla
koonnos keskustelusta, jonka olen jäsentänyt eri teemoihin.
Keskustelua käytiin todellakin laaja-alaisesti esitettyjä
kysymyksiä laajemmalti.
Resurssit
Resursseista
oli keskeisesti keskustelussa tekijän oma aika: erityisesti
ajan puute. Jotkut jopa epäilivät, kerkiääkö
edes pyytää apua. Epäiltiin että verkko-opetuksen
kehittämien on muun päälle tuleva lasti. Olipa tähän
yksi hyvä vinkkikin: perjantai-iltapäivä varataan
lukemiseen ja surffaamiseen. Samaa viikkoaikataulun tekemistä
voisi käyttää itse tekemiseenkin.
Tukifunktiot
Tukifunktiot
eri yliopistoissa tuntuivat olevan parhaiten Virtuaaliylipistohankkeiden
tiedossa. Muulla statuksella olevat projektit olivat vähemmän
käyttäneet/tietoisia yliopiston erilaisista tukihenkilöistä
ja tiimeistä.
Tuki
nähtiin tulevan lähestulkoon aina omasta lähiympäristöstä,
jos ollenkaan.
"Tuntuu, että yliopistossa puhutaan kyllä tiimeistä, mutta
käytännössä täytyy tehdä paljon pelkästään omin avuin ja olla tuhattaituri.
Mutta toisaalta on kyllä oikein hauskaa oppia uutta ja oppia hallitsemaan
omaa työkenttäänsä monipuolisesti!" Tuo jälkimmäinen
kommentti on mielenkiintoinen: halutaan itse tekemisellä laajentaa
oman työn ulottuvuuksia. Peräänkuulutettiin myös
"rautaisia ammattilaisia ja vielä erittäin yhteistyökykyisiä
- mistäpä näitä ihmemiehiä tai -naisia napattaisiin?". Vuorovaikutus
kun on tärkeätä kaikenlaisessa ryhmätyöskentelyssä.
Pohdittiin myös työnjakoa ja osaamista: pitäisikö
opettajien käytössä olla tekninen ja graafinen tukipalvelu
vai pitäisikö opettajien olla monitaitajia?
Teknologia,
tekniikka
Keskustelussa
vaihdettiin kokemuksia ja näkemyksiä erilaisista opiskeluympäristöistä.
Tuli mm. esiin. että integroidut alustat ovat aina kompromissi:
teknologia voi rajoittaa, eli saatavilla oleva teknologia määrittää
myös mitä voidaan tehdä. Esim. online-keskustelua
on turha suunnitella jos ei ole käytössä chat-työkalua.
Mietittiin myös sitä, onko hyvä että opiskelija
kohtaa monia eri ympäristöjä. Se voi turhauttaa,
kun ne toimivat eri logiikalla. Toisaalta tässä yhteydessä
nostettiin esiin medialukutaito. Muuten, lisää linkkejä
erilaisiin opiskelualustaesittelyihin ja selvityksiin löytyy
osoitteesta: http://www.uta.fi/itpeda/linkit.html
Opetus-
ja oppimiskäsitykset
Keskustelussa
kuin keskustelussa ennen pitkää nousee aiheeksi behaviorismi
versus konstruktivismi. Ajateltiin että ihmiset keskustelevat
verkossa kun se on osa pakollista suoritusta, ja siten behavioristinen
ihmiskuva olisi sittenkin toimiva. No, tähän voi todeta,
että tuskin rajat ja rakenteet vielä tekevät mitään
ratkaisua ei-konstruktivistiseksi. Tässä yhteydessä
kannattaa hetken miettiä mikä saa oman itsen toimimaan
opiskelutilanteessa, esim. keskustelutehtävissä. Oli mm.
kokemuksia, että josko olisi keskusteluympäristö
missä jatkaa lähipäivien kesken jäänyttä
keskutelua... Mutta mikä onkaan usein käytäntö?
Omakohtaisen
kokemuksen saaminen/hyödyntäminen
TieVie-koulutus
sinänsä toimii testialustana. Kannattaa miettiä opiskelijan
roolista käsin mikä toimii ja mikä ei. Toisaalta
kyseltiin vinkkejä mm. seuraaviin asioihin, joihin nyt teillä
kaikilla on verkko-opiskelijoilla jotakin sanottavaa:
- millaista verkko-opiskelijan opasta itse jaksatte lukea ja mikä
jää lukematta?
- tarvitaanko ylipäätään verkko-opiskelijan opasta ja jos, niin
millaisia asioita siellä tulisi nostaa esiin?
- miten tehdä tuotoksesta motivoiva?
Käytännön
vinkit
Keskustelun
joukossa oli paljon käytännön vinkkejä, esimerkiksi
verkkotentin organisoinnista tai verkossa tutuksi tulemisesta: osallistumien
kuvat ja leikkimielinen tehtävä. Keskustelua käytiin
vilkkaasti myös kurssin sisällä olevasta testiryhmästä,
jolle kurssia voisi virtuaalistaa muita enemmän. Näitä
käytännönläheisiä vinkkejä ehdittiin
myös peräänkuuluttaa.
Hankkeet
Hankkeet
ovat varsin eri vaiheissa. Siksipä kurssilaisten kysymyksetkin
ovat erilaisia. Useat osallistujat kertoivat laaja-alaisesti omista
hankkeistaan (joita kannattaa hyödyntää kehittämishankkeen
raportoinnissa TieVie-koulutuksen eri vaiheissa). Erityisen antoisia
lienevät kuvaukset hankkeen kehittelyprosesseista, jotka sitten
kirvoittivatkin keskustelua.
Tästä
on hyvä jatkaa!
Antoisia
opiskeluhetkiä toivotellen
Anna-Kaarina Kairamo
|