| Verkkoryhmä 
              6: Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
 Hyvät 
              verkkoryhmän 6 jäsenet!  Aluksi hieman statistiikkaa. Ryhmä 6 lähetti 
              yhteensä 31 viestiä. Aktiivisia lukijoita oli 23 (joista 
              osa kieltämättä ryhmän ulkopuolisia). Ryhmän 
              25:stä jäsenestä 17 osallistui lähettämällä 
              viestin. Omista hankkeistaan kertoivat joko annettujen kysymysten 
              valossa tai vapaamuotoisesti yhtä lukuun ottamatta ryhmän 
              kaikki aktiiviset jäsenet.  Aktiivista viestintää 
              syntyi erityisesti vastauksena konkreettiseen kysymykseen yläaste- 
              ja lukioikäisten kokemuksista verkon käytöstä 
              opetuksessa. Samoin käytännön vinkkejä tuli 
              käytettävyyskysymyksiin: fonttivalinnat, palstanleveydet. 
              Hankkeista keskustelua käytiin lähinnä vain kolmessa 
              tapauksessa. Olisi keiltämättä ollut mielenkiintoista 
              lukea enemmänkin ryhmäläisten ajatuksia toistensa 
              hankkeista! Toki tätä ehtii tehdä vielä, seuraavassa 
              vaiheessa...  Niiden, jotka eivät oikein 
              vielä kerinneet mukaan keskusteluun, kannattaa tuoda käsiteltyjä 
              asioita omasta hankkeesta tehtävässä raportissa. 
              Aktiivisella muiden osallistujien hankkeiden kommentoinnilla voi 
              kuroa kiinni alun vähäistä osallistumista. Joka tapauksessa, tämä 
              oli hyvä alku! Alla on koonnos keskutelussa 
              esiin tulleista teemoista. 
 Resursseista puhuttiin ryhmässä 
              paljon, erityisesti oman ajan käytöstä. Paljon oli 
              ymmärrystä että verkko-opetuksen kehittäminen 
              ja toteuttaminen vaatii aikaa. Sen sijaan yliopiston palkkaus- ja 
              työnmitoitusjärjestelmät eivät tue uudenlaista 
              työskentelyä: palkintona on yleensä runsas työkuorma, 
              jonka kestää kun oma innostus on korkealla. Pätkätyön 
              ja jatkuvan (rasittava) rahoituksen hakemisen ongelmat pitkäjänteistä 
              työskentelyä estävinä tekijöinä tuotiin 
              esiin. Myös arvot vilahtivat: onko tutkimus tärkeämpää 
              kuin opetus (uudet pedagogiset toimintamuodot)?  Jos ymmärsin oikein, ainakin 
              kahdessa hankkeessa on tarkoitus käyttää opiskelijoita 
              sisällön toteuttajina. Kuulosti hyvältä! Kenties 
              tuottamisesta saa opintoviikkoja? Työskentelystä sinänsä 
              useammassa kommentissa tuli esiin, että tekemällä 
              oppii, ryhdytään vain tekemään yrityksen ja 
              erehdyksen kautta (mutta ehkä pienin askelin). Osaamistarpeet 
              vaihtelivat koko skaalalla koulutussuunnittelusta pedagogiikan kautta 
              tekniikkaan. Tarpeet ovat siis ryhmässä varsin erilaiset. 
              Ryhmässä oli myös kokemusta parin yliopiston yhteistyöstä, 
              jossa selvästi näyttäytyi tiimityön hyvät 
              puolet ja toisaalta kekseliäisyyden tuoma lisäarvo. Lienee 
              niin että enemmän on usein kiinni mielikuvituksen rajoista 
              kuin tekniikasta tai resursseista. Tukifunktiot ja -resurssit 
              tuntuivat olevan parhaiten käytettävissä ja resursoituina 
              verkko-opetukseen erikoistuneilla tai verkko-opetukseen selkeästi 
              tähtäävillä yksiköillä. Muulla statuksella 
              olevat projektit olivat vähemmän käyttäneet/tietoisia 
              yliopiston erilaisista tukihenkilöistä ja tiimeistä. 
               Toimintamallin tuotteistaminenkin 
              tuli esiin: yksi ryhmäläinen pyrkii "löytämään 
              perusmallin, jota voisi soveltaa melkein kurssiin kuin kurssiin 
              ja jota sitten täydennettäisiin kurssin aihepiiristä riippuen". Mielenkiintoinen näkökulma 
              opettajan rooliin oli seuraava kysymys: Kuinka näkyvä ( osallistuva) 
              minun pitää olla jotta kurssin energisyys säilyy? TieVie-koulutus 
              sinänsä toimii osallistujille testialustana. Kannattaa 
              miettiä opiskelijan roolista käsin mikä toimii ja 
              mikä ei. Tässä yhteydessä kannattaa hetken miettiä 
              myös mikä saa oman itsen toimimaan opiskelutilanteessa, 
              esim. keskustelutehtävissä.  Luontevaa dialogia peräänkuulutettiin 
              niin TieVie-koulutukseen kuin yleensäkin verkkokoulutukseen: 
              "Helposti se lipsahtaa siihen, että tutorista tulee "sähköpaimen" 
              ja ohjausdialogi vain ärsyttää." Yhdessä kommentissa nähtiin 
              verkko-oppiminen ja verkko-opettaminen kahtena eri asiana. Tähän 
              voisi oikeastaan lisätä verkko-opiskelun käsitteen. 
              Ja että oppiminen on psykologista toimintaa ja opettaminen 
              ja opiskelu aktiviteetteja joilla siihen pyritään vaikuttamaan. 
               Otettiin esiin myös tänä 
              päivänä niin lukuisat käyttäjätunnukset. 
              Se lienee ongelma meille monelle. Itse olen aivan helisemässä 
              useiden kymmenien (ja vielä usein vaihtuvien) tunnusten kanssa. 
              Tulevaisuus jolloin operoimme yhdellä tai muutamalla tunnuksella 
              ei taida olla ihan lähellä. Siis on vain sopeuduttava? Ryhmäläisten hankkeet 
              ovat varsin eri vaiheissa. Siksipä kurssilaisia askarruttava 
              asiat ovat erilaisia. Useat osallistujat kertoivat laaja-alaisesti 
              omista hankkeistaan (joita kannattaa hyödyntää kehittämishankkeen 
              raportoinnissa TieVie-koulutuksen eri vaiheissa). Joukossa oli paljon 
              käytännön vinkkejä, joista itse kukin varmasti 
              saa uusia ideoita. Jos siis et vielä ole lukenut ryhmän 
              viestejä niin kannattaa tehdä se viimeistään 
              nyt!  
 Tästä on hyvä 
              jatkaa! Antoisia opiskeluhetkiä 
              toivotellen Anna-Kaarina Kairamo
 |