Verkkoryhmä
6:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hyvät
verkkoryhmän 6 jäsenet!
Aluksi hieman statistiikkaa. Ryhmä 6 lähetti
yhteensä 31 viestiä. Aktiivisia lukijoita oli 23 (joista
osa kieltämättä ryhmän ulkopuolisia). Ryhmän
25:stä jäsenestä 17 osallistui lähettämällä
viestin. Omista hankkeistaan kertoivat joko annettujen kysymysten
valossa tai vapaamuotoisesti yhtä lukuun ottamatta ryhmän
kaikki aktiiviset jäsenet.
Aktiivista viestintää
syntyi erityisesti vastauksena konkreettiseen kysymykseen yläaste-
ja lukioikäisten kokemuksista verkon käytöstä
opetuksessa. Samoin käytännön vinkkejä tuli
käytettävyyskysymyksiin: fonttivalinnat, palstanleveydet.
Hankkeista keskustelua käytiin lähinnä vain kolmessa
tapauksessa. Olisi keiltämättä ollut mielenkiintoista
lukea enemmänkin ryhmäläisten ajatuksia toistensa
hankkeista! Toki tätä ehtii tehdä vielä, seuraavassa
vaiheessa...
Niiden, jotka eivät oikein
vielä kerinneet mukaan keskusteluun, kannattaa tuoda käsiteltyjä
asioita omasta hankkeesta tehtävässä raportissa.
Aktiivisella muiden osallistujien hankkeiden kommentoinnilla voi
kuroa kiinni alun vähäistä osallistumista.
Joka tapauksessa, tämä
oli hyvä alku!
Alla on koonnos keskutelussa
esiin tulleista teemoista.
Resursseista puhuttiin ryhmässä
paljon, erityisesti oman ajan käytöstä. Paljon oli
ymmärrystä että verkko-opetuksen kehittäminen
ja toteuttaminen vaatii aikaa. Sen sijaan yliopiston palkkaus- ja
työnmitoitusjärjestelmät eivät tue uudenlaista
työskentelyä: palkintona on yleensä runsas työkuorma,
jonka kestää kun oma innostus on korkealla. Pätkätyön
ja jatkuvan (rasittava) rahoituksen hakemisen ongelmat pitkäjänteistä
työskentelyä estävinä tekijöinä tuotiin
esiin. Myös arvot vilahtivat: onko tutkimus tärkeämpää
kuin opetus (uudet pedagogiset toimintamuodot)?
Jos ymmärsin oikein, ainakin
kahdessa hankkeessa on tarkoitus käyttää opiskelijoita
sisällön toteuttajina. Kuulosti hyvältä! Kenties
tuottamisesta saa opintoviikkoja?
Työskentelystä sinänsä
useammassa kommentissa tuli esiin, että tekemällä
oppii, ryhdytään vain tekemään yrityksen ja
erehdyksen kautta (mutta ehkä pienin askelin). Osaamistarpeet
vaihtelivat koko skaalalla koulutussuunnittelusta pedagogiikan kautta
tekniikkaan. Tarpeet ovat siis ryhmässä varsin erilaiset.
Ryhmässä oli myös kokemusta parin yliopiston yhteistyöstä,
jossa selvästi näyttäytyi tiimityön hyvät
puolet ja toisaalta kekseliäisyyden tuoma lisäarvo. Lienee
niin että enemmän on usein kiinni mielikuvituksen rajoista
kuin tekniikasta tai resursseista.
Tukifunktiot ja -resurssit
tuntuivat olevan parhaiten käytettävissä ja resursoituina
verkko-opetukseen erikoistuneilla tai verkko-opetukseen selkeästi
tähtäävillä yksiköillä. Muulla statuksella
olevat projektit olivat vähemmän käyttäneet/tietoisia
yliopiston erilaisista tukihenkilöistä ja tiimeistä.
Toimintamallin tuotteistaminenkin
tuli esiin: yksi ryhmäläinen pyrkii "löytämään
perusmallin, jota voisi soveltaa melkein kurssiin kuin kurssiin
ja jota sitten täydennettäisiin kurssin aihepiiristä riippuen".
Mielenkiintoinen näkökulma
opettajan rooliin oli seuraava kysymys: Kuinka näkyvä ( osallistuva)
minun pitää olla jotta kurssin energisyys säilyy? TieVie-koulutus
sinänsä toimii osallistujille testialustana. Kannattaa
miettiä opiskelijan roolista käsin mikä toimii ja
mikä ei. Tässä yhteydessä kannattaa hetken miettiä
myös mikä saa oman itsen toimimaan opiskelutilanteessa,
esim. keskustelutehtävissä.
Luontevaa dialogia peräänkuulutettiin
niin TieVie-koulutukseen kuin yleensäkin verkkokoulutukseen:
"Helposti se lipsahtaa siihen, että tutorista tulee "sähköpaimen"
ja ohjausdialogi vain ärsyttää."
Yhdessä kommentissa nähtiin
verkko-oppiminen ja verkko-opettaminen kahtena eri asiana. Tähän
voisi oikeastaan lisätä verkko-opiskelun käsitteen.
Ja että oppiminen on psykologista toimintaa ja opettaminen
ja opiskelu aktiviteetteja joilla siihen pyritään vaikuttamaan.
Otettiin esiin myös tänä
päivänä niin lukuisat käyttäjätunnukset.
Se lienee ongelma meille monelle. Itse olen aivan helisemässä
useiden kymmenien (ja vielä usein vaihtuvien) tunnusten kanssa.
Tulevaisuus jolloin operoimme yhdellä tai muutamalla tunnuksella
ei taida olla ihan lähellä. Siis on vain sopeuduttava?
Ryhmäläisten hankkeet
ovat varsin eri vaiheissa. Siksipä kurssilaisia askarruttava
asiat ovat erilaisia. Useat osallistujat kertoivat laaja-alaisesti
omista hankkeistaan (joita kannattaa hyödyntää kehittämishankkeen
raportoinnissa TieVie-koulutuksen eri vaiheissa). Joukossa oli paljon
käytännön vinkkejä, joista itse kukin varmasti
saa uusia ideoita. Jos siis et vielä ole lukenut ryhmän
viestejä niin kannattaa tehdä se viimeistään
nyt!
Tästä on hyvä
jatkaa!
Antoisia opiskeluhetkiä
toivotellen
Anna-Kaarina Kairamo
|