Verkkoryhmä
7:
Keskustelun 9.-19.9.2002 yhteenveto
Hyvät
verkkoryhmän 7 jäsenet!
Aluksi hieman lukuja. Verkkoryhmään 7
lähetettiin yhteensä 25 viestiä (tähän
päivään eli 26.9. mennessä) joista viisi deadlinen
jälkeen. Aktiivisia lukijoita oli 18 (joista osa ryhmän
ulkopuolisia). Ryhmän 19:stä jäsenestä 15 osallistui
lähettämällä viestin. Yhtä lukuun ottamatta
kaikki aktiivijäsenet kertoivat omista hankkeistaan joko annettujen
kysymysten valossa tai vapaamuotoisesti.
Hankkeista keskustelua käytiin
lähinnä vain kolmessa tapauksessa. Olisi kieltämättä
ollut mielenkiintoista lukea enemmänkin ryhmäläisten
ajatuksia toistensa projekteista! Toki tätä ehtii tehdä
vielä, seuraavassa vaiheessa...
Niiden, jotka eivät vielä
oikein kerinneet mukaan keskusteluun, kannattaa tuoda käsiteltyjä
asioita omasta hankkeesta tehtävässä raportissa.
Aktiivisella muiden osallistujien hankkeiden kommentoinnilla voi
kuroa kiinni alun vähäistä osallistumista.
Joka tapauksessa, alku oli
hyvä!
Alla on koonnos teemoista joita
ryhmä nosti esiin.
Monessa puheenvuorossa nostettiin esiin oma ajankäyttö.
Joillekin hankkeen tekeminen on osa työkenttää, joillekin
se on muiden töiden ohella tehtävää uuden kehittelyä,
johon ei ole erikseen allokoitu aikaa. Tällöin lähinnä
oma innostus kantaa hanketta. Parilla oli työkenttä vaihtunut
mutta tämä tehtävä oli vielä repussa mukana.
Toivottavasti innostus kantaa tässäkin tapauksessa! Useat
totesivat, että toimeksianto on olemassa, mutta professori
ei juuri ehdi omaa panostaan antaa: "Hienoa, että tällainen uusi
asia on vireillä, mutta se ei sitten saa haitata perinteisen opetuksen
sujumista." Vapausasteet toteutuksessa ovat tällöin
lähellä 100 prosenttia. Asian kääntöpuoli
on usein, että joutuu toimimaan omin avuin.
Tarvittavaa apua ja osaamista kaivattiin erityisesti teknisellä
puolella. Uudet välineet tuovat uuden osaamisalueen, joka ainakin
aluksi askarruttaa paljonkin. Muissa yhteyksissä on keskusteltu
siitä onko kyseessä medialukutaito-osaaminen joka kuuluu
kaikille (ainakin perusteiltaan) vai olisiko tehokkuuden nimissä
oltava niitä jotka osaavat välineet erinomaisesti ja siten
pystyvät tuottamaan tehokkaasti. Oli niin tai näin, yhteistyön
toimivuuden kannalta on hyvä jonkinlaiset perustaidot olla
itse kullakin. Lisäksi puututtiin siihen että monella
taholla keksitään pyörää uudelleen samaan aikaan. "Tietty
määrä sorvausta on välttämätöntä, jotta itse oppii tarpeelliset
asiat. Mutta, kun seuraan esimerkiksi laitoksemme webmasterin toimintaa
ja nopeutta verkkotyöskentelyssä, niin valmiita ratkaisuja pitäisi
mielestäni opettaa ja suositella meillekin."
Tukifunktiot ja -resurssit tuntuivat olevan
parhaiten käytettävissä ja resursoituina virtuaaliyliopistohankkeilla.
Muulla statuksella olevat projektit voivat kokea itsensä jopa
hieman syrjityiksi. Yleisesti oma lähiympäristö ja
kollegat on se tuki joka koetaan olevan olemassa, riippumatta kollegoiden
taidoista sinänsä.
Kurssilaiset kuuluttivat opastusta ja neuvoja
ja käytännön esimerkkejä materiaalin rakenteistamisesta,
kuvien, värien ja animaatioiden hyödyntämisessä verkkokurssilla
"oikeasti - ei pelkästään teoreettisesti". Tähän
voi todeta, että erityisesti sisällöntuotanto- jaksolla
paneudutaan myös näihin asioihin. Myös kriteerejä
rakenteelle ja ulkoasulle esitettiin: selkeät sivut, houkuttelevat,
muttei prameat. Hyvä pointti oli, että vastauksia mikä
toimii ja mikä ei, odotetaan myös opiskelijoilta. TieVie-koulutus
sinänsä toimii kurssilaisille testialustana. Kannattaa
tehdä opiskelijan roolista käsin havaintoja eri toimintatavoista,
niiden hyvistä ja huonoista puolista.
Yhdessä puheenvuorossa pohdittiin mahdolliseen opiskelualustaan
siirtymisen vaikutuksia. Onko työ jonka tekee sitä ennen
turhaa? Tuskin, jos kyseinen ympäristö on sellainen että
siihen on helppo linkata myös ulkoisia aineistoja ja www-sivuja.
Ryhmäläisten hankkeet ovat kovin erilaisia: Yksi pohtii
erityisesti pienen kurssin pedagogista ohjaamista sekä yksilö- pari
ja ryhmätyöskentelyjen yhteensovittamista. (Tässä
yhteydessä kannattaa hetken miettiä myös mikä
saa oman itsen toimimaan opiskelutilanteessa, esim. keskustelutehtävissä.)
Toinen taas pohtii, mitä kone voisi tehdä, esim.
tehtävien automaattitarkastus, mistä virisikin vilkasta
keskustelua. Miten kysyä sellaista, mikä opettaisi suurempiakin
kokonaisuuksia eikä vain pikkutietoa? Erilaiset testit voivat toki
sopia opiskelijan itsetestaukseen. "Vaikeus piileekin siinä,
että väittämien laatiminen ymmärrystä mittaamaan on paljon vaikeampaa
kuin pikkutietojen penääminen." Oli myös esimerkki
työskentelykulttuurista jossa opettajat työskentelevät verkkokursseilla
aina pareittain. Lisäksi oli pohdintoja siitä miten kurssista
saisi sellaisen, että mahdollisimman suuri osa siitä on kielestä
riippumatonta ainesta!
Hyvä huomio oli että omaa projektia kannattaa rajata.
Verkon hyödyntämisessä pienin askelin eteneminen
on erinomainen toimintastrategia.
Kurssin tahdittaminen on varsin tärkeä elementti. Se
tulee esiin erityisesti aikuisopiskelijoiden kohdalla, joita tietenkin
tievieläiset ovat: "Kaikkea muuta tekemistä löytyy
niin paljon, että asetetut päivämäärät verkkojaksoille pääsevät
onnellisesti unohtumaan. Kunnes tulee sähköpostissa muistutus verkkokeskustelun
päättymisestä... " Niinpä, oli deadlineja tiheään
tai harvassa, allakkaan kannattaa tehdä varauksia työskentelylle.
Jollekulle sopii paremmin tiheät deadlinet ja pienet kokonaisuudet,
jollekulle laajat kokonaisuudet joiden jaksotus on väljempi
(esim. 4 viikkoa).
Ryhmäläisten hankkeet
ovat varsin eri vaiheissa. Myös siksi ryhmäläisiä
askarruttavat asiat ovat erilaisia. Tämäkin kannattaa
ottaa huomioon erityisesti toisten hankkeita arvioitaessa. Tässä
yhteydessä kannattaa vielä mainita, että useat osallistujat
kertoivat laaja-alaisesti omista hankkeistaan, ja näitä
kuvauksia kannattaa hyödyntää kehittämishankkeen
raportoinnissa TieVie-koulutuksen eri vaiheissa.
Tästä on hyvä
jatkaa!
Yhteenvetoa voitte halutessanne kommentoida verkkoryhmänne
keskustelualueella, ja näin jatkaa keskustelua....
Antoisia opiskeluhetkiä
toivotellen
Anna-Kaarina Kairamo
|