HANKKEEN ARVIOINTI
Verkko-opetus on jatkuvaa
kehittämistyötä. Hankkeen arvioinnilla ja palautteella
on opetuksen toteuttajalle ensiarvoinen merkitys.
Verkko-opetusta on oleellista arvioida useasta
eri näkökulmasta. Opiskelijan oppiminen on edelleen
tärkein
tavoite, mutta oppimiseen välillisesti vaikuttavat tekijät
muuttuvat, kun puhutaan verkko-opetuksesta.
Verkko-opetuksen kehittämiseksi ja oppimisen
mahdollistamiseksi arvioidaan verkko-opetusta keräämällä
palautetta opiskelijoilta, kurssin toteuttamiseen osallistuneilta
ja kollegoilta. Myös järjestelmän lokitieto antaa
arvokasta palautetietoa, jos järjestemässä tällainen
ominaisuus on. Arvioitavia seikkoja voivat olla mm.
- opiskelijan arvio omasta panoksesta
- opiskeluprosessi onnistuneisuus
- vuorovaikutus opiskelussa - saavatko opiskelijat
riittävästi tukea, miten opiskelijaa ohjataan, kun hänellä
on vaikeuksia tai miten opiskelija saa palautetta oppimisestaan?
- oppimisympäristön käytettävyys
- mitä muutoksia ympäristöön on tehtävä,
jotta se toimii seuraavalla kurssilla paremmin?
- verkkomateriaalin ymmärrettävyys ja
selkeys - kuinka ymmärrettävää verkkomateriaali
on oppimisen kannalta?
- työmäärä ja työn mielekkyys
sekä opiskelijan että kurssin toteuttajien näkökulmasta.
|