VirtuaaliTKK
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla

 

TEHTÄVÄ

Tieto- ja viestintätekniikka (TVT) tukee Teknillisen korkeakoulun perustoimintaa. TVT on läpäisyperiaatteella mukana kaikessa toiminnassa. TKK:n toiminnan peruslinjaukset on määritetty kokonaisstrategiassa, joka valmistui syksyllä 2001. Peruslinjaukset konkretisoituvat osastrategioissa, joita päivitetään parhaillaan kokonaisstrategian mukaisiksi. TVT:n opetuskäyttöä koskevia linjauksia on tehty perustoimintaan liittyvissä strategioissa, lausunnoissa ja taustamuistioissa. Näistä tärkein TVT:n opetuskäytön kannalta on joulukuussa 2001 hyväksytty Perusopintojen kehittämisstrategia ja keväällä 2000 valmistunut keskustelupaperi Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla. Opetuksen monimuotoistaminen kytkeytyy kaksivaiheiseen tutkintoon siirtymiseen.

TAVOITTEET JA TOIMENPITEET

Teknillisen korkeakoulun strategisen toimintasuunnitelman (2001) mukaan tutkimukseen yhdistyvän opetuksen kehittäminen on keskeinen keino TKK:n mission ja vision toteuttamisessa. Toimenpidesuunnitelma linjaa opetuksen luonteen ja vastuut seuraavasti: Opetus on oppimiseen tähtäävää opiskelun suunnitelmallista ohjausta. Vastuu opettamisesta on opettajalla ja vastuu oppimisesta opiskelijalla. Hyviin oppimistuloksiin pääsemiseksi TKK:n erilaisia opetustehtäviä on tarkasteltava ja kehitettävä nykyistä selvemmin yhtenä kokonaisuutena.

Perustutkintojen kehittämisstrategian tavoitteena ovat

  • perustutkinnon korkea laatu
  • tiedeyhteisön sitoutuminen laadukkaaseen opetukseen ja oppimiseen ja niiden kehittämiseen sekä
  • opiskeluaikojen lyhentäminen ja keskeyttämisten vähentäminen.

Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käytön tehtävänä on tukea opetusta ja opiskelua sekä niiden laadun parantamista ja siten edistää hyvää oppimista.

Tieto- ja viestintätekniikka antaa välineitä

  • opetuksen monimuotoistamiseen
  • opiskelun joustavuuden ja tehokkuuden lisäämiseen
  • opintohallinnon palvelujen joustavuuden ja käyttäjäystävällisyyden kehittämiseen
  • verkostoituneeseen yhteistoimintaan sisäisesti, kansallisesti, erityisesti Suomen virtuaaliyliopiston aktiivisena toimijana, sekä kansainvälisesti.

Tekniikan alalla välttämättömät korkeat työelämä- ja tietoyhteiskuntavalmiudet edellyttävät tieto- ja viestintätekniikan hyvää hallintaa. TVT:n monimuotoinen opetus- ja opiskelukäyttö ovat keinoja varmistaa riittävät taidot. Siten TVT on TKK:n opetuksessa sekä väline että sisältö.

Kunkin alan ammatillisten sovellusten opetuksen vastuu on osastoilla, koulutusohjelmilla ja muilla koulutusyksiköillä. Korkeakoulun tehtävänä on huolehtia, että osastot, opettajat ja opiskelijat ovat yhdenvertaisessa asemassa opetusprosessiin liittyvän infrastruktuurin ja tukipalvelujen suhteen.

Visio 2010

Teknillinen korkeakoulu on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä Euroopan parhaiden yliopistojen joukossa.

Visio tarkoittaa, että Teknillisen korkeakoulun opetus-, opiskelu- ja opintohallinnon prosessit ovat tarkoituksenmukaiset ja niitä tuetaan monimuotoisesti tieto- ja viestintätekniikan avulla edistyksellisellä tavalla. Opetuksen ja opiskelun laatu varmistetaan ajanmukaisen ja korkeatasoisen opetuksen sisällön, tehokkaiden opetusmenetelmien, hyvän opetus- ja hallintoprosessin sekä hyvin toimivan opetus- ja opiskeluympäristön avulla. Verkostoitunut yhteistyö opetuksen alueella on sisäisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti aktiivista ja tavoitteellista.

Vision toteutuminen edellyttää että seuraavat opetuksen ja ohjauksen, opiskelun, osaamisen kehittämisen, yhteistyön ja verkostoitumisen sekä opintohallinnon välitavoitteet toteutuvat. Näitä toimintoja tukevat infrastruktuuriin, organisoitumiseen ja vastuisiin liittyvät välitavoitteet.

Välitavoitteet vuoteen 2006 mennessä

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tehtävänä on tukea TKK:n strategioissa määriteltyjä tavoitteita, joiden tueksi oheiset välitavoitteet esitetään. TKK:n tietotekniseen infrastruktuuriin ja tukipalveluihin liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet esitetään alkuvuodesta 2003 valmistuvassa Tietotekniikkastrategiassa.


1. Opetus ja ohjaus

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Opetusta kehitetään lisäämällä aktivoivien opetusmenetelmien käyttöä ja kiinnittämällä erityistä huomiota erilaisten opetusmenetelmien myötä syntyviin valmiuksiin.
  • Opetuksen sisällöllisten tavoitteiden rinnalla korostetaan taitojen ja valmiuksien kehittymisen tärkeyttä (tiedonhaku ja -käsittelytaidot, ryhmätyötaidot, oman ajan hallinta jne.).
  • Monimuoto-opetus on laajassa käytössä koko kampuksella vuoteen 2006 mennessä.
  • Palautejärjestelmiä kehitetään niin, että korkeakoulun eri osastojen saamia palautteita voidaan myös verrata keskenään ja hyödyntää kehitystoimenpiteiden ohjauksessa ja resurssien jaossa.
  • Kaikki opiskelijat ovat opettajatuutoroinnin ja riittävän opintoneuvonnan piirissä ja uuden opintorekisterin avulla opintojen edistymistä seurataan ja siitä annetaan yksilöllistä palautetta.
  • Oodin tietokantojen avulla voidaan luoda opinto-ohjauksen ja -neuvonnan sekä opintojen seurannan työkaluja, jotka henkilökohtaisen opintosuunnitelman kanssa parantavat opintojen ohjauksen ja seurannan tehokkuutta.

Tieto- ja viestintätekniikka opetuskäytössä TKK:lla -keskustelupaperissa jäsennetään tietoverkon opetuskäyttö seuraaviksi kehitysaskeleiksi:

  • tiedottaminen verkossa: opiskelijan tarvitsema ohjeistus
  • aineistot (esim. lisämateriaalit) verkossa, jolloin verkko toimii jakelukanavana; aineistot voivat olla esittäviä tai interaktiivisia
  • (osa)tehtävät, niiden suorittaminen ja muut aktiviteetit, esim. ohjaus verkossa
  • koko opetus- ja opiskeluprosessi verkossa, jolloin kurssi on suoritettavissa paikasta riippumatta.

Vuoteen 2006 mennessä jokaisella osastolla on toteutettu kaksivaiheiseen tutkintoon siirryttäessä kokonaisvaltaisia kehityshankkeita, joissa monimuoto-opetuksen kehittäminen on yhtenä tarkastelukohteena. Verkon käyttöönotossa painotetaan pedagogista tarkastelua ja uudistamista. Pedagogisina tavoitteina on tukea opetusta ja opiskelua aktivoivia verkko-opetusmenetelmiä ja yhteisöllisyyttä opinnoissa: vuorovaikutuksellisuutta, yhteistoiminnallisia toimintamalleja, projektioppimista jne.

Opetukseen liittyvät aineistot ovat verkossa silloin, kun se on kustannusten kannalta tarkoituksenmukaista. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän oppimateriaalituotannon painopisteenä ovat prosessien ja ilmiöiden havainnollistaminen ja simuloinnit, interaktiivisuutta lisäävät ratkaisut sekä oppimateriaalien tuottaminen aihealueille, joissa on havaittu olevan ongelmia asioiden oppimisessa ja opiskelussa.

Opettajat käyttävät aktiivisesti verkon tarjontaa (esim. Virtuaalikirjasto, Suomen virtuaaliyliopiston puitteissa toteutettu tuotanto, ulkomaiset materiaalipankit) opetusaineistoina. Tekijänoikeuksien hallintaan on joustavat sopimuskäytännöt. TKK:lla on käytössä opetuksen ja aineiston tuottamiseen ja hallintaan työkalut, toimintaprosessit ja tuki.

Oodin ja eHOPSin (elektroninen henkilökohtaisen opintosuunnitelman työkalu) mahdollisuuksia käytetään täysimittaisesti hyväksi opiskelijoiden ohjauksessa. Nämä työkalut palvelevat ohjaustoimintaa käyttäjäystävällisesti siten, että opetushenkilökunta voi helposti seurata opiskelijoiden opintojen etenemistä.

TKK:n opetuksen suunnittelun käytössä on helppokäyttöinen sähköinen opetusohjelmaprosessi ja työkalut. Kaikilla kursseilla on verkkosivut, joissa on vähintään opiskelijan tarvitsemat tiedot kurssista ja opintoaineistosta, harjoituksista sekä palautekanava.


2. Opiskelu

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Opiskelutaitojen opetusta lisätään ja siinä korostetaan opiskelijan omaa vastuuta oppimisestaan ja pyritään innostavaan ja haasteelliseen opetustapaan.
  • Pyritään luomaan aito elinikäisen oppimisen jatkumo ja siihen liittyen selvitetään myös työssä oppimisen ja työelämäyhteyksien hyväksikäyttö osana opintoja ja oppimisprosessia.
  • Opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman eHOPS:n käyttöönotto, työkalut ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman aseman vahvistaminen.

Vuoteen 2006 mennessä opiskelijalla on käytössään opiskelutaitoja tukeva ja kehittävä aktiivinen verkkopalvelu. Opiskelijalla on käytössään verkkopohjaiset opintojen suunnittelun ja seurannan välineet, jotka mahdollistavat tavoitteellisen opintojen suunnittelun: eHOPS on käytössä.

TKK:n verkon palvelut ovat saavutettavissa joustavasti paikasta riippumatta. Verkon palvelut tukevat opiskelijan vuorovaikutusta opettajien sekä muiden opiskelijoiden kanssa.

Opetuksen monimuotoisuutta ja vaihtoehtoisia suoritustapoja lisätään erityisesti DIA-ohjelmien syventävissä opinnoissa, jatko-opinnoissa, avoimen yliopiston tarjonnassa ja täydennyskoulutuksessa.


3. Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Opiskelijalähtöisten opetusmenetelmien käyttöönottoa edistetään kouluttamalla opetushenkilökuntaa.
  • Kaikki uudet vakinaiset opettajat kutsutaan korkeakoulun järjestämään 15 ov:n opettajakoulutukseen. Myös tuntiassistenteille ja muulle opetushenkilöstölle annetaan koulutusta. Tavoitteena pidetään, että vuoteen 2010 mennessä kaikki korkeakoulun vakinaiset opettajat ovat läpikäyneet opettajakoulutuksen.

Vuoteen 2006 mennessä opetushenkilökunta hyödyntää verkon mahdollisuuksia monipuolisesti. Tieto- ja viestintätekniikan hyvät perustaidot ovat opiskelijoiden lisäksi opetustyötä tekevällä ja sitä tukevalla henkilöstöllä. Opetushenkilöstö hallitsee opetuksessa tarvitsemiensa tietoteknisten työvälineiden käytön teknisesti ja pedagogisesti.

Opettajien pedagogisen koulutuksen ytimen muodostaa Yliopisto-opetuksen 15 ov:n kokonaisuus, jota TVT:n opetuskäytön koulutus tukee. Opettajille ja assistenteille tarjotaan myös lyhyempikestoista TVT:n opetuskäytön koulutusta räätälöidysti ja osana Suomen virtuaaliyliopiston toimintaa.

Osastoilla on tarjolla sekä teknisiä että TVT:n opetuskäytön tukipalveluja.


4. Yhteistyö ja verkostoituminen

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Vuoteen 2004 mennessä Teknillisellä korkeakoululla on riittävä valmius osallistua Suomen virtuaaliyliopiston toimintaan.

Vuoteen 2006 mennessä
TKK on aktiivinen verkostotoimija kansainvälisesti: ytimen muodostavat tieteenalakohtaiset verkostot ja
teknisen alan opetuksen kehittämisverkostot.

TKK on aktiivinen Suomen virtuaaliyliopiston (SVY) jäsen ja kehittäjä. SVY:n puitteissa keskeisiä yhteistyökohteita ovat

  • perusopintotasolla yhteinen aineistotuotanto
  • syventävien opintojen ja jatkokoulutuksen tasolla yhteinen kurssituotanto ja kurssivaihdanta sekä
  • tiivistetty yhteistyö erityisesti tekniikan alalla.

TKK:n kokonaan verkkoon perustuva opetustoiminta on SVY:n verkoston käytössä. Tarjolla on tietotekniikan alueella DI-ohjelmatasoinen muuntokoulutus.


5. Infrastruktuuri ja fyysinen ympäristö

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Valmiudet verkko-opetukseen luodaan investoimalla infrastruktuuriin ja koulutukseen.
  • Opetustilojen asianmukainen varustaminen, laitekannan uudistaminen ja kirjastopalveluiden turvaaminen vaativat lisäresursseja, joihin opetusministeriön toivotaan vastaavan tulevissa rahanjaoissa. Myös korkeakoulun langattoman lähiverkon laajentaminen vaatii lisäresursseja.
  • Uudisrakentamisessa ja tilojen peruskorjauksessa kiinnitetään erityistä huomiota uusien oppimismenetelmien tarpeisiin lisäämällä mm. pienryhmätiloja.

Tietotekniikkastrategiassa määritellään toimenpiteet opiskelun ja opetuksen tukemiseen yhtenäisessä verkkoympäristössä. Keskeisiä periaatteita ovat:

  • Opiskelussa ja opetuksessa vallitsee tietotekniikan käyttömahdollisuuksien ja tietoteknisen tuen suhteen yhdenvertaisuus.
  • Opettajille on tarjolla välineet, sovellukset ja tuki opetuksen monimuotoistamiseen.
  • Tuotanto-, ylläpito- ja käyttöfasiliteetit sekä sallitut menettelyt ja pelisäännöt on määritelty.
  • Opettajilla on käytössään oman alan vaatimat verkko-opetuksen tuottamisen edellyttämä osaaminen ja välineet.
  • Opiskelijalla on käytössään tarkoituksenmukaiset työkalut.


6. Opintohallinto

Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:

  • Oodin käyttöönotto Teknillisessä korkeakoulussa avaa uusia mahdollisuuksia opintoneuvonnalle ja opintojen seurannalle. Oodin tietokantojen avulla voidaan luoda opinto-ohjauksen ja -neuvonnan sekä opintojen seurannan työkaluja, jotka henkilökohtaisen opintosuunnitelman kanssa parantavat opintojen ohjauksen ja seurannan tehokkuutta.
  • Opiskelun ja oppimisen tuki järjestetään vuoteen 2004 mennessä siten, että kaikki opiskelijat ovat opettajatuutoroinnin ja riittävän opintoneuvonnan piirissä, ja uuden opintorekisterin avulla seurataan opintojen edistymistä ja siitä annetaan yksilöllistä palautetta.

Vuoteen 2006 mennessä Oodin ja eHOPSin palvelut ovat täysimittaisesti käytössä. TKK:n opintohallinnon palvelut ovat opettajien ja opintojen ohjauksesta vastaavien sekä opiskelijoiden käytössä sähköisesti ja asiakasystävällisesti. Osastojen hallinnon käytössä on virtuaalikanslia, asiakasystävällinen sähköinen palveluliittymä.


7. Organisoituminen ja vastuut

Käytännön vastuu TVT:n käytöstä on osastoilla ja koulutusohjelmilla sekä muilla koulutusyksiköillä.
Osastot vastaavat lähituesta ja toteutuksesta.

Keskitetyn toiminnan tehtävänä on

  • tukea keskitettyä infrastruktuuria ja työkaluja
  • järjestää teknisen infrastruktuurin ja opintohallinnon tukiprosessit sekä niiden ylläpito ja käyttötuki
  • tarjota opetuksen käyttöön erityisesti sellaisia sovelluksia, joilla on laaja käyttö sekä organisoida niiden tuki ja koulutus
  • järjestää pedagoginen koulutus ja tuki
  • huolehtia tekijänoikeuskysymyksistä sekä yhteisten TVT-hankkeiden resursoinnista.

TVT:n opetuskäytön organisointi on TKK:n perustoimintaa, ja se läpäisee opetuksen sisällöistä kuin opetuksen tukipalveluista vastaavien toimintaa. TKK:n tasolla TVT:n opetuskäyttöön ja Virtuaaliyliopistoon liittyvät kysymykset ovat yhteisiä erityisesti opintohallinnon (opintotoimiston ja opintotoimikunnan), tietohallinnon johtoryhmän ja kv-toiminnan alueilla. TVT-työryhmän tulee kattaa kaikki nämä alueet ja määrittää suhde kyseisiin toimintasektoreihin.

LÄHTEITÄ

Teknillisen korkeakoulun strategia (2001)
http://www.hut.fi/Yksikot/Kehittamisyksikko/Strategiat/tkkstrategia.html

Perustutkintojen kehittämisstrategia (2001)
http://www.hut.fi/Yksikot/Kehittamisyksikko/Strategiat/perustut.html

Tietostrategia – Elektroninen kampus (1997, päivitys 2000)
http://www.hut.fi/Yksikot/Kehittamisyksikko/stra04.html

Aikuiskoulutusstrategia (1999)
http://www.hut.fi/Yksikot/Kehittamisyksikko/strat08.htm

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla, keskustelupaperi (4/2000)
http://www.hut.fi/Yksikot/Opintotoimisto/Opetuki/kirjoitukset/tvtopetuskayttotkk/

TKK:n lausunto Virtuaaliyliopiston strategiasta (2002)
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/arkisto/svy_strategia/tkk.pdf

Kansainvälisten asioiden strategia (hallituksessa 22.11.2002)

Tietotekniikkastrategian työpaperit (valmistuu alkukeväästä 2003)

 


16.12.2002 / opetuki