VirtuaaliTKK | ||
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla | ||
|
||
TEHTÄVÄ Tieto- ja viestintätekniikka (TVT) tukee Teknillisen korkeakoulun perustoimintaa. TVT on läpäisyperiaatteella mukana kaikessa toiminnassa. TKK:n toiminnan peruslinjaukset on määritetty kokonaisstrategiassa, joka valmistui syksyllä 2001. Peruslinjaukset konkretisoituvat osastrategioissa, joita päivitetään parhaillaan kokonaisstrategian mukaisiksi. TVT:n opetuskäyttöä koskevia linjauksia on tehty perustoimintaan liittyvissä strategioissa, lausunnoissa ja taustamuistioissa. Näistä tärkein TVT:n opetuskäytön kannalta on joulukuussa 2001 hyväksytty Perusopintojen kehittämisstrategia ja keväällä 2000 valmistunut keskustelupaperi Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla. Opetuksen monimuotoistaminen kytkeytyy kaksivaiheiseen tutkintoon siirtymiseen. TAVOITTEET JA TOIMENPITEET Teknillisen korkeakoulun strategisen toimintasuunnitelman (2001) mukaan tutkimukseen yhdistyvän opetuksen kehittäminen on keskeinen keino TKK:n mission ja vision toteuttamisessa. Toimenpidesuunnitelma linjaa opetuksen luonteen ja vastuut seuraavasti: Opetus on oppimiseen tähtäävää opiskelun suunnitelmallista ohjausta. Vastuu opettamisesta on opettajalla ja vastuu oppimisesta opiskelijalla. Hyviin oppimistuloksiin pääsemiseksi TKK:n erilaisia opetustehtäviä on tarkasteltava ja kehitettävä nykyistä selvemmin yhtenä kokonaisuutena. Perustutkintojen kehittämisstrategian tavoitteena ovat
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käytön tehtävänä on tukea opetusta ja opiskelua sekä niiden laadun parantamista ja siten edistää hyvää oppimista. Tieto- ja viestintätekniikka antaa välineitä
Tekniikan alalla välttämättömät korkeat työelämä- ja tietoyhteiskuntavalmiudet edellyttävät tieto- ja viestintätekniikan hyvää hallintaa. TVT:n monimuotoinen opetus- ja opiskelukäyttö ovat keinoja varmistaa riittävät taidot. Siten TVT on TKK:n opetuksessa sekä väline että sisältö. Kunkin alan ammatillisten sovellusten opetuksen vastuu on osastoilla,
koulutusohjelmilla ja muilla koulutusyksiköillä. Korkeakoulun
tehtävänä on huolehtia, että osastot, opettajat ja
opiskelijat ovat yhdenvertaisessa asemassa opetusprosessiin liittyvän
infrastruktuurin ja tukipalvelujen suhteen. Visio 2010
Visio tarkoittaa, että Teknillisen korkeakoulun opetus-, opiskelu- ja opintohallinnon prosessit ovat tarkoituksenmukaiset ja niitä tuetaan monimuotoisesti tieto- ja viestintätekniikan avulla edistyksellisellä tavalla. Opetuksen ja opiskelun laatu varmistetaan ajanmukaisen ja korkeatasoisen opetuksen sisällön, tehokkaiden opetusmenetelmien, hyvän opetus- ja hallintoprosessin sekä hyvin toimivan opetus- ja opiskeluympäristön avulla. Verkostoitunut yhteistyö opetuksen alueella on sisäisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti aktiivista ja tavoitteellista. Vision toteutuminen edellyttää että seuraavat opetuksen ja ohjauksen, opiskelun, osaamisen kehittämisen, yhteistyön ja verkostoitumisen sekä opintohallinnon välitavoitteet toteutuvat. Näitä toimintoja tukevat infrastruktuuriin, organisoitumiseen ja vastuisiin liittyvät välitavoitteet. Välitavoitteet vuoteen 2006 mennessä Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tehtävänä on tukea TKK:n strategioissa määriteltyjä tavoitteita, joiden tueksi oheiset välitavoitteet esitetään. TKK:n tietotekniseen infrastruktuuriin ja tukipalveluihin liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet esitetään alkuvuodesta 2003 valmistuvassa Tietotekniikkastrategiassa.
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Tieto- ja viestintätekniikka opetuskäytössä TKK:lla -keskustelupaperissa jäsennetään tietoverkon opetuskäyttö seuraaviksi kehitysaskeleiksi:
Vuoteen 2006 mennessä jokaisella osastolla on toteutettu kaksivaiheiseen tutkintoon siirryttäessä kokonaisvaltaisia kehityshankkeita, joissa monimuoto-opetuksen kehittäminen on yhtenä tarkastelukohteena. Verkon käyttöönotossa painotetaan pedagogista tarkastelua ja uudistamista. Pedagogisina tavoitteina on tukea opetusta ja opiskelua aktivoivia verkko-opetusmenetelmiä ja yhteisöllisyyttä opinnoissa: vuorovaikutuksellisuutta, yhteistoiminnallisia toimintamalleja, projektioppimista jne. Opetukseen liittyvät aineistot ovat verkossa silloin, kun se on kustannusten kannalta tarkoituksenmukaista. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän oppimateriaalituotannon painopisteenä ovat prosessien ja ilmiöiden havainnollistaminen ja simuloinnit, interaktiivisuutta lisäävät ratkaisut sekä oppimateriaalien tuottaminen aihealueille, joissa on havaittu olevan ongelmia asioiden oppimisessa ja opiskelussa. Opettajat käyttävät aktiivisesti verkon tarjontaa (esim. Virtuaalikirjasto, Suomen virtuaaliyliopiston puitteissa toteutettu tuotanto, ulkomaiset materiaalipankit) opetusaineistoina. Tekijänoikeuksien hallintaan on joustavat sopimuskäytännöt. TKK:lla on käytössä opetuksen ja aineiston tuottamiseen ja hallintaan työkalut, toimintaprosessit ja tuki. Oodin ja eHOPSin (elektroninen henkilökohtaisen opintosuunnitelman työkalu) mahdollisuuksia käytetään täysimittaisesti hyväksi opiskelijoiden ohjauksessa. Nämä työkalut palvelevat ohjaustoimintaa käyttäjäystävällisesti siten, että opetushenkilökunta voi helposti seurata opiskelijoiden opintojen etenemistä. TKK:n opetuksen suunnittelun käytössä on helppokäyttöinen sähköinen opetusohjelmaprosessi ja työkalut. Kaikilla kursseilla on verkkosivut, joissa on vähintään opiskelijan tarvitsemat tiedot kurssista ja opintoaineistosta, harjoituksista sekä palautekanava.
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Vuoteen 2006 mennessä opiskelijalla on käytössään opiskelutaitoja tukeva ja kehittävä aktiivinen verkkopalvelu. Opiskelijalla on käytössään verkkopohjaiset opintojen suunnittelun ja seurannan välineet, jotka mahdollistavat tavoitteellisen opintojen suunnittelun: eHOPS on käytössä. TKK:n verkon palvelut ovat saavutettavissa joustavasti paikasta riippumatta. Verkon palvelut tukevat opiskelijan vuorovaikutusta opettajien sekä muiden opiskelijoiden kanssa. Opetuksen monimuotoisuutta ja vaihtoehtoisia suoritustapoja lisätään erityisesti DIA-ohjelmien syventävissä opinnoissa, jatko-opinnoissa, avoimen yliopiston tarjonnassa ja täydennyskoulutuksessa.
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Vuoteen 2006 mennessä opetushenkilökunta hyödyntää verkon mahdollisuuksia monipuolisesti. Tieto- ja viestintätekniikan hyvät perustaidot ovat opiskelijoiden lisäksi opetustyötä tekevällä ja sitä tukevalla henkilöstöllä. Opetushenkilöstö hallitsee opetuksessa tarvitsemiensa tietoteknisten työvälineiden käytön teknisesti ja pedagogisesti. Opettajien pedagogisen koulutuksen ytimen muodostaa Yliopisto-opetuksen 15 ov:n kokonaisuus, jota TVT:n opetuskäytön koulutus tukee. Opettajille ja assistenteille tarjotaan myös lyhyempikestoista TVT:n opetuskäytön koulutusta räätälöidysti ja osana Suomen virtuaaliyliopiston toimintaa. Osastoilla on tarjolla sekä teknisiä että TVT:n opetuskäytön tukipalveluja.
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Vuoteen 2006 mennessä TKK on aktiivinen Suomen virtuaaliyliopiston (SVY) jäsen ja kehittäjä. SVY:n puitteissa keskeisiä yhteistyökohteita ovat
TKK:n kokonaan verkkoon perustuva opetustoiminta on SVY:n verkoston käytössä. Tarjolla on tietotekniikan alueella DI-ohjelmatasoinen muuntokoulutus.
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Tietotekniikkastrategiassa määritellään toimenpiteet opiskelun ja opetuksen tukemiseen yhtenäisessä verkkoympäristössä. Keskeisiä periaatteita ovat:
Perusopetuksen kehittämisstrategiassa todetaan:
Vuoteen 2006 mennessä Oodin ja eHOPSin palvelut ovat täysimittaisesti käytössä. TKK:n opintohallinnon palvelut ovat opettajien ja opintojen ohjauksesta vastaavien sekä opiskelijoiden käytössä sähköisesti ja asiakasystävällisesti. Osastojen hallinnon käytössä on virtuaalikanslia, asiakasystävällinen sähköinen palveluliittymä.
Käytännön vastuu TVT:n käytöstä on osastoilla
ja koulutusohjelmilla sekä muilla koulutusyksiköillä. Keskitetyn toiminnan tehtävänä on
TVT:n opetuskäytön organisointi on TKK:n perustoimintaa, ja se läpäisee opetuksen sisällöistä kuin opetuksen tukipalveluista vastaavien toimintaa. TKK:n tasolla TVT:n opetuskäyttöön ja Virtuaaliyliopistoon liittyvät kysymykset ovat yhteisiä erityisesti opintohallinnon (opintotoimiston ja opintotoimikunnan), tietohallinnon johtoryhmän ja kv-toiminnan alueilla. TVT-työryhmän tulee kattaa kaikki nämä alueet ja määrittää suhde kyseisiin toimintasektoreihin. LÄHTEITÄ Teknillisen korkeakoulun strategia (2001) Perustutkintojen kehittämisstrategia (2001) Tietostrategia – Elektroninen kampus (1997, päivitys 2000) Aikuiskoulutusstrategia (1999) Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla, keskustelupaperi
(4/2000) TKK:n lausunto Virtuaaliyliopiston strategiasta (2002) Kansainvälisten asioiden strategia (hallituksessa 22.11.2002) Tietotekniikkastrategian työpaperit (valmistuu alkukeväästä 2003)
|