VirtuaaliTKK
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö TKK:lla
Yhteenveto kommenteista

 

13.12.2002 mennessä linjapaperista on lähetetty 12 pitkää kommenttia.
Alla nopea yhteenveto teemoittain.

Onko jokin asia unohtunut yhteenvedosta? Lähetä lisäykset palautteeseen viimeistään 10.1.2003 työryhmän sihteerille Anna-Kaarina Kairamolle anna-kaarina.kairamo@hut.fi

YLEISET TAVOITTEET

  • Paperin tavoitteet kunnianhimoisia.
  • Opettajien motivointi on erittäin kriittinen kysymys: alussa opettaja panostaa runsaasti omia resursseja , vapaaehtoistyötä joka perustuu innostukseen, kiinnostukseen ja vastuuntuntoon, mutta tämä ei toimi laajamittaisesti, jos strategisiin tavoitteisiin halutaan päästä
  • Tekninen tuki ja koulutus eivät riitä vaan tarvitaan kulttuurista muutosta.
  • TKK:n kielteinen suhtautuminen etä- ja joustotyöhön ei edesauta virtuaalikampuksen ideaa. Joustavaa työskentelyä tukeva kulttuuri, ylimääräisten kustannusten korvaaminen (kannettavat tietokoneet, nopeat yhteydet kotoa) tulisi kirjata paperiin.

Opetuksen arvostus

  • esimerkki: vastavalmistuneen vaihtoehdot: 1) oikeat työt, 2) opetus (isojen kurssien ehkä) pienellä palkalla 3) tutkimustyö pienellä palkalla, mahdollisuus jatko-opintoihin, eikä tarvitse sotkeutua opetukseen
  • miten kokekeneita henkilöitä elinkeinoelämästä TKK:n virkoihin? Määräaikaiset virat ja huono palkka eivät kiinnosta…

TVT:n rooli:

  • tulee tukea opetettavaa asiaa, ei saa olla show


OPETUS JA OHJAUS

Kustannukset

  • Alkuvaiheessa TVT ei säästä, ”kustannusten kannalta tarkoituksenmukainen” on epämääräinen ilmaus

Ohjaus ja tuutorointi

  • Ohjauksen merkitys korostuu monimuotoisessa/verkko-opetuksessa
  • Kasvoikkaisen tapaamisen merkitys olennainen: sama problematiikka kuin virtuaalisessa työssä
  • Opetushenkilökunnan kiinnostus Oodin nykyisiin mahdollisuuksiin herätettävä
  • Opettajien kiinnostusta tuutorointiin heräteltävä

Aineistot

  • TKK:lla liian usein vanhan materiaalin viemistä www:lle ? uusia ideoita vaikka mainostoimistosta
  • rajoitetun jakelun mahdollisuus
  • strateginen kanta koulun omaisuuden (=tiedon) levittämiseen korvauksetta / korvausperiaatteet
  • verkkoaineiston osalta eri pelisäännöt kuin monisteissa: ilman lupaa ei saa elektronisesti jakaa mitään ? tavoitteena mahdollisuus rajoitettuun jakeluun ja edelleen levittämisen kieltäminen
  • salasanoilla ei saisi tehdä asioita hankalammiksi
  • sisällön tuottaminen suuri haaste: on vuosia kestävä vähittäinen prosessi
  • teollisuudesta tuleville tuntiopettajille kunnon korvaus ja tekijänoikeudet TKK:lle


OPISKELU

Opiskelijan CV:n systemaattinen tukeminen ja rakentaminen: sähköinen vapaaehtoinen seuranta
Joustavuus: mahdollisuus etäopiskeluun työssä käyville


HENKILÖSTÖN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN

Pedagoginen koulutus

  • palkkauksessa näyttävä pedagogiset opinnot: esim. palkkaluokka lisää jokaisesta alkavasta 15 ov:sta
  • YOOP yhteismitallistaminen opettajan pedagogisten opintojen osioiden kanssa
  • Mitä määritelmä "kaikki uudet vakinaiset opettajat kutsutaan..." tarkoittaa? Opettavat tutkijat, professorit .. vai pelkästään opetukseen keskittyvät lehtorit tms? Vakinainen = pysyvä virka? Sanamuoto "kutsutaan" tarkoittaa ilmeisesti että se ei ole siis mikään edellytys tai vaatimus...
  • Onko em. koulutukseen myös pakko osallistua? Jos on, niin 15 ov on aika paljon: kuka maksaa (a) koulutuksen, (b) koulutukseen tarvittavan työajan?
  • Olisiko tarkoituksenmukaisempaa vaatia kaikilta uusilta opettajilta noin 3-4 ov kurssi, ja tarjota aktiivisimmille mahdollisuus osallistua laajempaan koulutukseen?
  • Jo tohtorintutkinnon suorittaneet uudet opettajat pitääkö heidänkin jatkossa suorittaa nuo 15 ov YOOP-opinnot? Nämä kommentit ovat ehkä tarpeettomia, jos kutsuminen ei tarkoita pakollista osallistumista.
  • Edelleen on myös selvittämättä YOOP-koulutuksen asema jatko-opintojaan suorittavien opintojen tutkinnoissa: mikä yksikkö on koulutuksen vastuulaitos & mikä on YOOP-paketin opintorekisterikoodi; onko korkeakoulun yhteinen linja se, että tämä kokonaisuus käy jatko-opiskelijoiden sivuaineeksi?


YHTEISTYÖ JA VERKOSTOITUMINEN

Muuntokoulutuksessa ei voi tehdä koko DI-tutkintoa verkossa. (E-Education ja Reseach Unitin Virtuaalistamishankeanomus koskee yksittäisiä opintojaksoja). Kehitetään resurssien mukaan.

Liittoutuminen esim. YLEn kanssa?


INTRASTRUKTUURI JA FYYSINEN YMPÄRISTÖ

Tekniset resurssit

  • "oman alan vaatimat verkko-opetuksen tuottamisen edellyttämä osaaminen ja välineet." Tarkoittaako, että esim. itse verkko-opetuksesta kiinnostuneena voisin hankkia työkoneelleni ohjelmistot animaatioiden yms. tuottamiseen verkkoon esim. adobe photoshop ohjelmalla siten, että kys. lisenssimaksu (200€) menisi joistain verkko-opetukseen varatuista rahoista. Tulisiko siis tällaisia resursseja verkko-opetusmäärärahoista, jotka kohdennettaisiin tarvittaviin ohjelmistoihin/laitteistoihin?
  • Tulisiko myös johonkin opetuksen käyttöön modernit "studio-laitteet" mm. video-editointiin sekä lainattavia videokuvaus tms. laitteistoja luentojen tai demonstraatioiden tallentamiseen ja jatkokäsittelyyn, jotta ne saataisiin verkkoon? Tällöin myös videon "streamaus palvelut", koska labrojen omat www-serverit eivät helposti tue videokuvan joustavaa jakelua verkossa ilman kapasiteetin lisäämistä.

Alustaratkaisu

  • TKK:n tulee rahoittaa yhteistä alustaratkaisua
  • Mahdollisimman pian projekti vastaamaan verkkopohjaisen opetuksen tarpeisiin (projektin selkeänä tavoitteena valita, pystyttää ja siirtää ylläpitotilaan tai ulkoistaa koko TKK:n tarpeiden kannalta optimaalinen e-oppimisympäristö mahdollisimman pian).
  • Vaihtoehtoinen tapa oltava tarjolla: webbisivusto johon linkitetään tietoa ja työkaluja
  • Avoimet standardit

Kustannukset

  • kokonaiskustannukset muodostuvat teknologiasta (serverit, softat), ylläpitokustannuksista, teknisestä tuesta, käytön lähituesta (johon vaikuttaa mm. käytettävyys ja omaksuttavuus) ja toteuttajien ajasta

Luentosalit:

  • verkkoyhteys päärakennuksen saleista A, B, C, D, E ja M
  • kiinteitä videotykkejä vain suurimmissa saleissa, liikuteltavia kannellaan salista toiseen
  • liitutaulu esim. matematiikan opettamisen kannalta tärkeä
  • puutteelliset käyttöohjeet
  • -> TVT:tä tarvitaan kaikkiin saleihin

Seminaaritilat:

  • varustus yleisesti puutteellinen -> kysely tarpeista

-> työryhmä joka suunnittelisi päärakennuksen varustuksen, työryhmään opettajakunnan edustajia tila- ja turvallisuusyksikön lisäksi.


OPINTOHALLINTO

Osastoilla tulisi olla mahdollisuudet käyttää Oodia tarkoituksenmukaisten ohjaus- ja seurantatoimien työkaluna. Nykyisellään tilanne on se, että pienikin kysely on tehtävä Opintotoimiston kautta ja vastausten saaminen kestää viikkoja tai kuukausia.

ORGANISOITUMINEN JA VASTUUT

Osastokohtainen tuki: laboratorio- ja osastokohtainen tvt-tuki ja –koulutus sekä pedagoginen tukihenkilö tarpeen

 

Lisäykset palautteeseen anna-kaarina.kairamo@hut.fi

 


16.12.2002 / opetuki