|
13.12.2002 mennessä linjapaperista on lähetetty
12 pitkää kommenttia.
Alla nopea yhteenveto teemoittain.
Onko jokin asia unohtunut yhteenvedosta? Lähetä lisäykset
palautteeseen viimeistään 10.1.2003
työryhmän sihteerille Anna-Kaarina Kairamolle anna-kaarina.kairamo@hut.fi
YLEISET TAVOITTEET
- Paperin tavoitteet kunnianhimoisia.
- Opettajien motivointi on erittäin kriittinen kysymys: alussa
opettaja panostaa runsaasti omia resursseja , vapaaehtoistyötä
joka perustuu innostukseen, kiinnostukseen ja vastuuntuntoon, mutta
tämä ei toimi laajamittaisesti, jos strategisiin tavoitteisiin
halutaan päästä
- Tekninen tuki ja koulutus eivät riitä vaan tarvitaan kulttuurista
muutosta.
- TKK:n kielteinen suhtautuminen etä- ja joustotyöhön
ei edesauta virtuaalikampuksen ideaa. Joustavaa työskentelyä
tukeva kulttuuri, ylimääräisten kustannusten korvaaminen
(kannettavat tietokoneet, nopeat yhteydet kotoa) tulisi kirjata paperiin.
Opetuksen arvostus
- esimerkki: vastavalmistuneen vaihtoehdot: 1) oikeat työt, 2)
opetus (isojen kurssien ehkä) pienellä palkalla 3) tutkimustyö
pienellä palkalla, mahdollisuus jatko-opintoihin, eikä tarvitse
sotkeutua opetukseen
- miten kokekeneita henkilöitä elinkeinoelämästä
TKK:n virkoihin? Määräaikaiset virat ja huono palkka
eivät kiinnosta…
TVT:n rooli:
- tulee tukea opetettavaa asiaa, ei saa olla show
OPETUS JA OHJAUS
Kustannukset
- Alkuvaiheessa TVT ei säästä, ”kustannusten kannalta
tarkoituksenmukainen” on epämääräinen ilmaus
Ohjaus ja tuutorointi
- Ohjauksen merkitys korostuu monimuotoisessa/verkko-opetuksessa
- Kasvoikkaisen tapaamisen merkitys olennainen: sama problematiikka
kuin virtuaalisessa työssä
- Opetushenkilökunnan kiinnostus Oodin nykyisiin mahdollisuuksiin
herätettävä
- Opettajien kiinnostusta tuutorointiin heräteltävä
Aineistot
- TKK:lla liian usein vanhan materiaalin viemistä www:lle ? uusia
ideoita vaikka mainostoimistosta
- rajoitetun jakelun mahdollisuus
- strateginen kanta koulun omaisuuden (=tiedon) levittämiseen
korvauksetta / korvausperiaatteet
- verkkoaineiston osalta eri pelisäännöt kuin monisteissa:
ilman lupaa ei saa elektronisesti jakaa mitään ? tavoitteena
mahdollisuus rajoitettuun jakeluun ja edelleen levittämisen kieltäminen
- salasanoilla ei saisi tehdä asioita hankalammiksi
- sisällön tuottaminen suuri haaste: on vuosia kestävä
vähittäinen prosessi
- teollisuudesta tuleville tuntiopettajille kunnon korvaus ja tekijänoikeudet
TKK:lle
OPISKELU
Opiskelijan CV:n systemaattinen tukeminen ja rakentaminen: sähköinen
vapaaehtoinen seuranta
Joustavuus: mahdollisuus etäopiskeluun työssä käyville
HENKILÖSTÖN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Pedagoginen koulutus
- palkkauksessa näyttävä pedagogiset opinnot: esim.
palkkaluokka lisää jokaisesta alkavasta 15 ov:sta
- YOOP yhteismitallistaminen opettajan pedagogisten opintojen osioiden
kanssa
- Mitä määritelmä "kaikki uudet vakinaiset
opettajat kutsutaan..." tarkoittaa? Opettavat tutkijat, professorit
.. vai pelkästään opetukseen keskittyvät lehtorit
tms? Vakinainen = pysyvä virka? Sanamuoto "kutsutaan"
tarkoittaa ilmeisesti että se ei ole siis mikään edellytys
tai vaatimus...
- Onko em. koulutukseen myös pakko osallistua? Jos on, niin 15
ov on aika paljon: kuka maksaa (a) koulutuksen, (b) koulutukseen tarvittavan
työajan?
- Olisiko tarkoituksenmukaisempaa vaatia kaikilta uusilta opettajilta
noin 3-4 ov kurssi, ja tarjota aktiivisimmille mahdollisuus osallistua
laajempaan koulutukseen?
- Jo tohtorintutkinnon suorittaneet uudet opettajat pitääkö
heidänkin jatkossa suorittaa nuo 15 ov YOOP-opinnot? Nämä
kommentit ovat ehkä tarpeettomia, jos kutsuminen ei tarkoita pakollista
osallistumista.
- Edelleen on myös selvittämättä YOOP-koulutuksen
asema jatko-opintojaan suorittavien opintojen tutkinnoissa: mikä
yksikkö on koulutuksen vastuulaitos & mikä on YOOP-paketin
opintorekisterikoodi; onko korkeakoulun yhteinen linja se, että
tämä kokonaisuus käy jatko-opiskelijoiden sivuaineeksi?
YHTEISTYÖ JA VERKOSTOITUMINEN
Muuntokoulutuksessa ei voi tehdä koko DI-tutkintoa verkossa. (E-Education
ja Reseach Unitin Virtuaalistamishankeanomus koskee yksittäisiä
opintojaksoja). Kehitetään resurssien mukaan.
Liittoutuminen esim. YLEn kanssa?
INTRASTRUKTUURI JA FYYSINEN YMPÄRISTÖ
Tekniset resurssit
- "oman alan vaatimat verkko-opetuksen tuottamisen edellyttämä
osaaminen ja välineet." Tarkoittaako, että esim. itse
verkko-opetuksesta kiinnostuneena voisin hankkia työkoneelleni
ohjelmistot animaatioiden yms. tuottamiseen verkkoon esim. adobe photoshop
ohjelmalla siten, että kys. lisenssimaksu (200€) menisi joistain
verkko-opetukseen varatuista rahoista. Tulisiko siis tällaisia
resursseja verkko-opetusmäärärahoista, jotka kohdennettaisiin
tarvittaviin ohjelmistoihin/laitteistoihin?
- Tulisiko myös johonkin opetuksen käyttöön modernit
"studio-laitteet" mm. video-editointiin sekä lainattavia
videokuvaus tms. laitteistoja luentojen tai demonstraatioiden tallentamiseen
ja jatkokäsittelyyn, jotta ne saataisiin verkkoon? Tällöin
myös videon "streamaus palvelut", koska labrojen omat
www-serverit eivät helposti tue videokuvan joustavaa jakelua verkossa
ilman kapasiteetin lisäämistä.
Alustaratkaisu
- TKK:n tulee rahoittaa yhteistä alustaratkaisua
- Mahdollisimman pian projekti vastaamaan verkkopohjaisen opetuksen
tarpeisiin (projektin selkeänä tavoitteena valita, pystyttää
ja siirtää ylläpitotilaan tai ulkoistaa koko TKK:n tarpeiden
kannalta optimaalinen e-oppimisympäristö mahdollisimman pian).
- Vaihtoehtoinen tapa oltava tarjolla: webbisivusto johon linkitetään
tietoa ja työkaluja
- Avoimet standardit
Kustannukset
- kokonaiskustannukset muodostuvat teknologiasta (serverit, softat),
ylläpitokustannuksista, teknisestä tuesta, käytön
lähituesta (johon vaikuttaa mm. käytettävyys ja omaksuttavuus)
ja toteuttajien ajasta
Luentosalit:
- verkkoyhteys päärakennuksen saleista A, B, C, D, E ja M
- kiinteitä videotykkejä vain suurimmissa saleissa, liikuteltavia
kannellaan salista toiseen
- liitutaulu esim. matematiikan opettamisen kannalta tärkeä
- puutteelliset käyttöohjeet
- -> TVT:tä tarvitaan kaikkiin saleihin
Seminaaritilat:
- varustus yleisesti puutteellinen -> kysely tarpeista
-> työryhmä joka suunnittelisi päärakennuksen
varustuksen, työryhmään opettajakunnan edustajia tila-
ja turvallisuusyksikön lisäksi.
OPINTOHALLINTO
Osastoilla tulisi olla mahdollisuudet käyttää Oodia tarkoituksenmukaisten
ohjaus- ja seurantatoimien työkaluna. Nykyisellään tilanne
on se, että pienikin kysely on tehtävä Opintotoimiston
kautta ja vastausten saaminen kestää viikkoja tai kuukausia.
ORGANISOITUMINEN JA VASTUUT
Osastokohtainen tuki: laboratorio- ja osastokohtainen tvt-tuki ja –koulutus
sekä pedagoginen tukihenkilö tarpeen
Lisäykset palautteeseen anna-kaarina.kairamo@hut.fi
|