Lainaus artikkelista
Hein - Ihanainen - Nieminen (2000). Tunne verkko. OTE - opetus &
teknologia 1/2000, s. 5-8. Opetushallitus.
tekijöiden luvalla.
Verkko opettajan jakelukanavana
Tarkastelu on helppoa aloittaa
nelikentän lohkosta A, jolloin kyseessä on vain verkkoon
tarkoitettu tuote. Tuote voidaan verkon kautta jakaa halutuille
opiskelijoille tai asiakkaille. Mikäli opettaja haluaa esimerkiksi
kirjoittaa perusoppikirjan verkkoon on hänen tosin ymmärrettävä,
että kyseessä on vähintään yhtä laaja
työ, kuin perinteisenkin kirjan kirjoittamisessa. Tämä
verkko-opetuksen muoto edellyttää useasti paljon resursseja,
monipuolisia taitoja sekä riittävän suurta opiskelijajoukkoa
ollakseen taloudellisesti tuottava ja tarkoituksenmukainen tapa
opettaa. Tällä alueella toteutunevat nk. etäopetuksen
perinteiset vahvuudet, jotka ovat ajasta ja paikasta riippumattomuus.
Lohkossa B on edelleen kyse
on tuotteesta, joka halutaan laittaa verkkoon. Ero lohkoon A on
se, että kyse on tuotteesta, jota käytetään
muiden opetusmuotojen yhteydessä. Tällöin
opettaja laittaa luento- ja oheismateriaalinsa sekä linkkilistansa
opiskelijoiden saataville verkkoon. Opiskelija löytää
luentoon liittyvän materiaalin, kalvot ja harjoitukset ennen
luentoa tai ainakin sen jälkeen. Opettaja tai opettajatiimi
voi täydentää tätä WWW-aluettaan kaiken
aikaa.
Kun verkkoa käytetään
jakelukanavana, oppimateriaali on helposti muokattavissa, tallennettavissa,
monistettavissa ja jaettavissa. Tärkeintä on kuitenkin
opettajan oma aktiivisuus eli työ on tehty kun jakelu
on tehty. Näin käytettynä verkko on lähellä
perinteistä mediaa, jota luonnehtii yksisuuntainen lähetys
yhdeltä monelle sekä kaikille tarkoitettu sama sisältö.
Tosin verkossa ja oppimateriaalissa navigointi tuottaa eri opiskelijolle
erilaisen kokemuksen ja kokonaisuuden jaetusta oppisisällöstä,
mutta tuotteella on kuitenkin jonkun edeltäkäsin määrittämät
rajat, joiden puitteissa navigointi viimekädessä suoritetaan.
Verkko toimintaympäristönä
Nelikentän oikeassa laidassa tarkastelu näkökulma
muuttuu. Nyt kyseessä ei ole jakelukanava, vaan verkko on paikka,
jossa toimitaan ja tuotetaan vuorovaikutusta sekä käynnistetään
ja ylläpidetään yhteistä prosessia.
Lohkossa C kyse on edelleen toiminnasta, joka kulkee
käsikädessä muiden opetuksen muotojen kanssa. Käydään
opetuskeskusteluja, tehdään tehtäviä ja ryhmätöitä
sekä annetaan ja saadaan palautetta ja ohjausta. Opettajalta
edellytetään opetuksen suunnittelun taitoja, jolloin hän
joutuu päättämään, millä tavoin limittää
asiantuntijaluennot, lähiopetus ja verkossa tapahtuva työskentely.
Tosin pelkästään opettajan työ ei riitä,
vaan myös opiskelijat on saatava mukaan. Työ on tehty
vasta kun prosessi on saatu käyntiin, sitä on ylläpidetty
ja se on päättynyt.
Lohko D on tila, jossa prosessi siirtyy verkkoon
ilman muita opetusmuotoja. Pääasiana on jaettu asiantuntijuus,
yhdessä konstruoitava tieto ja pohdinta. Esimerkiksi tutkija
tai samasta aiheesta kiinnostuneet opettajat ja tutkijat voivat
tuottaa yhteistä tietoa, joka verkossa jaettuna ja tuotettuna
on enemmän kuin vain osiensa summa, eli 1 + 1 onkin 3.
Nelikentän oikealla puolella ollessamme yleinen
kysymys on: "Mikä on paras ryhmätyöteknologia
tai elektroninen oppimisympäristö? Onko se WebCT, Lotus
Learning Space, FLE, TopClass vai mikä?
Tällöin uskomme, että jokin ohjelmisto
voi itsessään jäsentää työskentelymme
verkossa. Toivomme, että se tukisi itsestään hyvää
opetusta tai oppimisnäkemystä, jolloin jokainen voi olla
myös hyvä verkko-opettaja ja opiskelija. Aivan kuin uskoisimme,
että mahdollisimman hyvä sovellus automaattisesti tuottaa
hyvää opetusta. Kysymys tulee esittää toisin
päin, eli miten meidän opettajina ja opiskelijoina tulee
toimia onnistuaksemme verkkotyöskentelyssä. Tällä
näkökulmalla emme tietenkään kiellä käyttäjäystävällisyyden
ja yksinkertaisen käyttöliittymän merkitystä
ihmisten motivaation ja innostuksen ylläpitäjänä.
Mutta on varmasti tullut aika, jolloin joudumme myös katsomaan
peiliin ja kysymään: "Olenko minä hyvä
verkkotoimija? Ja miten sitä voi arvioida?
|