TieVie-koulutus 5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät

VERKKORYHMÄ 3

Pelintekijät
Husu Hanna
Mattsson Anna
Oinonen Paavo

Ollila Johanna

Rontu Heidi

Saarikoski Petri

Rokko
Johansson Piia
Myllyniemi Elina
Remus-Heimonen Saila
Riska Mona

Sääskilahti Hannu

Jestas

Anttonen Sirkku
Hedenborg Johanna
Holopainen Juha
Sassali Jani
Yli-Karhu Tarja

 

Tilastoja keskusteluista

Pelintekijät: 5,5 viestiä/osallistuja

Rokko:  3,6 viestiä/osallistuja

Jestas: 5,2 viestiä/osallistuja

 

Yhteenvetoa keskustelujen sisällöistä

Ryhmien keskusteluissa eniten puheenvuoroja käytettiin toisten hankkeiden kommentointiin ja palautteen antamiseen. Tämän seurauksena monet viesteistä oli osoitettu tarkennuspyyntöjen ja korjausehdotusten muodossa. Erinomaista keskusteluissa oli myös se, että omia hankkeita täsmennettiin ja muokattiin saatujen palautteiden mukaisesti. Monet kirjoittivat myös, kuinka he olivat toisten hankkeita lukiessaan huomanneet puutteita omissa kuvauksissaan ja käyneet muuttamassa ja lisäämässä tietojaan.

 

Yleisesti kaikki kirjoittajat aloittivat kommentointinsa esittelemällä liitetiedostojen muodossa olevia kytköskaavioita ja suunnitelmiaan ns. tiivistetyssä muodossa keskustelualueella. Tämä kirjoittajien mukaan helpotti asioiden ymmärrystä, kun ensimmäisenä sai tiivistävän kuvauksen toisten hankkeista ja tämän jälkeen oli mahdollista perehtyä aiheeseen tarkemmin liitetiedostojen muodossa.

 

Liitetiedostojen avautumisongelmat aiheuttivat myös tässä (kuten näemmä jokaisessa muussakin ryhmässä) suuria ongelmia. Kaiken kaikkiaan 15 puheenvuoroa käytettään tämän asian ilmaisemiseen. Muutamat keskustelivat tässä yhteydessä liitetiedostojen eri muodoista ja niiden mahdollisista yhteyksistä avautumattomuusongelmiin.

 

Yhteistä keskustelua käytiin muun muassa oppimisalustavaihtoehdoista, niiden eroista ja mahdollisuuksista, yleisestä kurssin rakentamisesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä. Myös opiskelijoiden ohjeistamisesta käytiin useaan otteeseen keskustelua ja yleisen mielipiteen mukaisesti kurssin suorittamisohjeet ja kriteerit tulisi olla riittävän selkeästi ilmaistut, jotta vältytään liialliselta sähköpostikirjeenvaihdolta. Myös palautteen antaminen herätti eräässä vertaisryhmässä keskustelua lähinnä sen osalta, missä muodossa ja miten palautetta olisi hyvä kerätä.

 

Ongelmia olivat aiheuttaneet liitetiedostojen lisäksi yleiset työkiireistä johtuvat tekijät sekä yleinen ajankäytön hallinta. Erään kirjoittajan muodostaman listauksen mukaisesti ongelmia aiheutuu myös rajauksesta, yleisistä hidastavista tekijöistä, työnjaosta sekä realiteetin hahmottamisesta.

 

Myös tässä verkkoryhmässä keskustelualustaa käytettiin usein pelkästään informaatiokanavana tiedotettaessa omista lomista ja muista kiireistä.

 

Rooleista

Monet kirjoittajista ilmoittivat kurssiensa roolituksen koostuvan hallinnosta, muusta yksiköiden henkilöstöstä (esimerkiksi virtuaaliyliopiston henkilöstöstä), opettajista, suunnittelupäälliköistä, suunnittelijoista, kurssisihteereistä ym. Useiden vastaajien mukaan tavoitteena on koota eri yksiköissä toimivia ihmisiä yhteen, saada neuvontaa ja opastusta muilta. Vastaajat korostivat roolien moninaisuuden olevan etuna, jos apua saatavilla tarvittaessa.

Usean vastaajan kohdalla tilanne oli kuitenkin toisenlainen. Hanke oli pääsääntöisesti omassa varassa eli tekijä itse oli hankevastaava ja vastuun kantaminen omalla kontolla. Eräs kirjoittajistailmoittikin olevansa yhtä aikaa sekä sisällöntuottaja, www-toimittaja että itse opettaja. Erään kirjoittajan mukaan tavoitteena on alkuvaiheen jälkeen saada apua sisällöntuotantoon ulkoisella palkkauksella. Yleisessä keskustelussa ilmeni, että toimivin malli on muodostaa kunnon tiimi eri alan asiantuntijoista, jolloin on mahdollista saada monipuolinen näkökulma kurssisuunnitteluun.

Yhteistyöstä kiittäen ja hyvää syksyn jatkoa opintojen parissa toivottaen,

Taru Jokinen

Päivitetty 12.11.2004 TJ