TieVie-koulutus
5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät
VERKKORYHMÄ 3 |
Pelintekijät
Husu Hanna
Mattsson Anna
Oinonen Paavo
Ollila Johanna
Rontu Heidi
Saarikoski Petri |
Rokko
Johansson Piia
Myllyniemi Elina
Remus-Heimonen Saila
Riska Mona
Sääskilahti
Hannu |
Jestas
Anttonen Sirkku
Hedenborg Johanna
Holopainen Juha
Sassali Jani
Yli-Karhu Tarja
|
Tilastoja
keskusteluista
Pelintekijät:
5,5 viestiä/osallistuja
Rokko:
3,6 viestiä/osallistuja
Jestas:
5,2 viestiä/osallistuja
Yhteenvetoa
keskustelujen sisällöistä
Ryhmien
keskusteluissa eniten puheenvuoroja käytettiin toisten hankkeiden
kommentointiin ja palautteen antamiseen. Tämän seurauksena
monet viesteistä oli osoitettu tarkennuspyyntöjen ja
korjausehdotusten muodossa. Erinomaista keskusteluissa oli myös
se, että omia hankkeita täsmennettiin ja muokattiin
saatujen palautteiden mukaisesti. Monet kirjoittivat myös,
kuinka he olivat toisten hankkeita lukiessaan huomanneet puutteita
omissa kuvauksissaan ja käyneet muuttamassa ja lisäämässä
tietojaan.
Yleisesti
kaikki kirjoittajat aloittivat kommentointinsa esittelemällä
liitetiedostojen muodossa olevia kytköskaavioita ja suunnitelmiaan
ns. tiivistetyssä muodossa keskustelualueella. Tämä
kirjoittajien mukaan helpotti asioiden ymmärrystä, kun
ensimmäisenä sai tiivistävän kuvauksen toisten
hankkeista ja tämän jälkeen oli mahdollista perehtyä
aiheeseen tarkemmin liitetiedostojen muodossa.
Liitetiedostojen
avautumisongelmat aiheuttivat myös tässä (kuten
näemmä jokaisessa muussakin ryhmässä) suuria
ongelmia. Kaiken kaikkiaan 15 puheenvuoroa käytettään
tämän asian ilmaisemiseen. Muutamat keskustelivat tässä
yhteydessä liitetiedostojen eri muodoista ja niiden mahdollisista
yhteyksistä avautumattomuusongelmiin.
Yhteistä
keskustelua käytiin muun muassa oppimisalustavaihtoehdoista,
niiden eroista ja mahdollisuuksista, yleisestä kurssin rakentamisesta
ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä. Myös
opiskelijoiden ohjeistamisesta käytiin useaan otteeseen keskustelua
ja yleisen mielipiteen mukaisesti kurssin suorittamisohjeet ja
kriteerit tulisi olla riittävän selkeästi ilmaistut,
jotta vältytään liialliselta sähköpostikirjeenvaihdolta.
Myös palautteen antaminen herätti eräässä
vertaisryhmässä keskustelua lähinnä sen osalta,
missä muodossa ja miten palautetta olisi hyvä kerätä.
Ongelmia
olivat aiheuttaneet liitetiedostojen lisäksi yleiset työkiireistä
johtuvat tekijät sekä yleinen ajankäytön hallinta.
Erään kirjoittajan muodostaman listauksen mukaisesti
ongelmia aiheutuu myös rajauksesta, yleisistä hidastavista
tekijöistä, työnjaosta sekä realiteetin hahmottamisesta.
Myös
tässä verkkoryhmässä keskustelualustaa käytettiin
usein pelkästään informaatiokanavana tiedotettaessa
omista lomista ja muista kiireistä.
Rooleista
Monet
kirjoittajista ilmoittivat kurssiensa roolituksen koostuvan hallinnosta,
muusta yksiköiden henkilöstöstä (esimerkiksi
virtuaaliyliopiston henkilöstöstä), opettajista,
suunnittelupäälliköistä, suunnittelijoista,
kurssisihteereistä ym. Useiden vastaajien mukaan tavoitteena
on koota eri yksiköissä toimivia ihmisiä yhteen,
saada neuvontaa ja opastusta muilta. Vastaajat korostivat roolien
moninaisuuden olevan etuna, jos apua saatavilla tarvittaessa.
Usean
vastaajan kohdalla tilanne oli kuitenkin toisenlainen. Hanke oli
pääsääntöisesti omassa varassa eli tekijä
itse oli hankevastaava ja vastuun kantaminen omalla kontolla.
Eräs kirjoittajistailmoittikin olevansa yhtä aikaa sekä
sisällöntuottaja, www-toimittaja että itse opettaja.
Erään kirjoittajan mukaan tavoitteena on alkuvaiheen
jälkeen saada apua sisällöntuotantoon ulkoisella
palkkauksella. Yleisessä keskustelussa ilmeni, että
toimivin malli on muodostaa kunnon tiimi eri alan asiantuntijoista,
jolloin on mahdollista saada monipuolinen näkökulma
kurssisuunnitteluun.
Yhteistyöstä
kiittäen ja hyvää syksyn jatkoa opintojen parissa
toivottaen,
Taru
Jokinen |