TieVie-koulutus
5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät
VERKKORYHMÄ 4 |
Kieppi
Kivistö Aija
Rautjärvi Heli Varpu
Sipilä Jarmo
Toikka Tarja
Tynjälä
Tero
|
Viestilinnut
Komulainen Mika
Konkonen Sami
Lankinen Raija
Lepistö Kirsi |
Ykköset
Alavalkama Ilkka
Kaarela Outi
Kruusing Arvi
Nousiainen Juha
Sandström Kati |
Hei Verkkoryhmä 4,
Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 79 eli
1.4/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Kieppi: yht. 18 eli 0.9/henkilö/viikko
Viestilinnut: yht. 17 eli 1.1/henkilö/viikko
Ykköset: yht. 44 eli 2.2/henkilö/ viikko.
Yleistä keskustelusta:
Keskustelu oli ilmapiiriltään rakentavaa, mikä on
verkkokursseilla tärkeää. Osanottajilla oli jonkin
verran vaikeuksia viesteihin liitettyjen tiedostojen lukuoikeuksien
antamisessa, mikä näkyi teknisiä ongelmia käsittelevänä
viestiliikenteenä. Keskustelussa osanottajat käsittelivät
monipuolisesti
hankkeittensa kytköksiä , kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia
ja erilaisia rooleja verkkokuirsseilla sekä esittivät
kysymyksiä ja kannanottoja verkkokurssien toteuttamisesta
Poimintoja keskustelusta:
Tekniset ongelmat
· Opiskelijat ovat kärsimättömiä. Pienetkin
tekniset ongelmat voivat pilata kokonaisvaikutelman.
· Tekninen toimivuus on osa opetuksellisen lisäarvon
tuottamista.
Kytkökset
· Tehdäänkö työtä yksin vai yhdessä
muiden kanssa ? Kauhuskenaariona koettiin yksin tekeminen, jolloin
kurssien suunnittelu ja toteutus jää opettajan omille
harteille.
· Yhteistyö opiskelijoiden kanssa. Nopeatkin muutokset
suunnitelmissa joskus tarpeen.
· Yliopistokohtaisesti eroja. Tuen saannin mahdollisuudet
vaihtelevat.
Suunnitelmat
· Oppijoita vaikeaa motivoida vertaistyöskentelyyn,
vaikka oppiminen on kaikkein tehokkainta silloin, kun oppijan pitää
”opettaa” asiaa toiselle oppijalle.
· Verkkokurssilla ei välttämättä tarvita
valmista materiaalia, vaan fiksuja oppimisaihioita, tehtäviä.
· Verkkokurssi on nähtävä tekemisen paikkana,
ei lukemisen paikkana.
· Verkkomateriaalin tekeminen itse, vai muiden tekemän
materiaanin hyödyntäminen ?
· Vuorovaikutteisuuden aikaansaaminen suuri haaste ja ongelma.
Roolit
· Opiskelijat eivät saa jäädä pitkäksi
aikaa yksin, jos on ongelmia.
· Opiskelijoiden motivointi ja sitouttaminen kurssin alussa
on tärkeää.
· Opettajan suhde opiskelijoihin oltava tiivis ja vuorovaikutteinen.
· Miten muutkin kuin kurssilaiset voisivat hyödyntää
verkkomateriaaleja.
Muita havaintoja
· Tekijänoikeudet verkko-opetuksessa rajoittavat aineistojen
käyttöä enemmän kuin luokkaopetuksessa.
· Erityisesti kuvien käyttö on tekijänoikeuksien
kannalta problemaattista.
Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon
osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5-
opinnoissanne.
Heikki Hallantie
|