TieVie-koulutus 5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät

VERKKORYHMÄ 4

Kieppi
Kivistö Aija
Rautjärvi Heli Varpu
Sipilä Jarmo
Toikka Tarja

Tynjälä Tero

 

Viestilinnut
Komulainen Mika
Konkonen Sami
Lankinen Raija
Lepistö Kirsi
Ykköset
Alavalkama Ilkka
Kaarela Outi
Kruusing Arvi
Nousiainen Juha
Sandström Kati

Hei Verkkoryhmä 4,

Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 79 eli 1.4/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Kieppi: yht. 18 eli 0.9/henkilö/viikko
Viestilinnut: yht. 17 eli 1.1/henkilö/viikko
Ykköset: yht. 44 eli 2.2/henkilö/ viikko.


Yleistä keskustelusta:

Keskustelu oli ilmapiiriltään rakentavaa, mikä on verkkokursseilla tärkeää. Osanottajilla oli jonkin verran vaikeuksia viesteihin liitettyjen tiedostojen lukuoikeuksien antamisessa, mikä näkyi teknisiä ongelmia käsittelevänä viestiliikenteenä. Keskustelussa osanottajat käsittelivät monipuolisesti
hankkeittensa kytköksiä , kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia ja erilaisia rooleja verkkokuirsseilla sekä esittivät kysymyksiä ja kannanottoja verkkokurssien toteuttamisesta

Poimintoja keskustelusta:

Tekniset ongelmat
· Opiskelijat ovat kärsimättömiä. Pienetkin tekniset ongelmat voivat pilata kokonaisvaikutelman.
· Tekninen toimivuus on osa opetuksellisen lisäarvon tuottamista.


Kytkökset
· Tehdäänkö työtä yksin vai yhdessä muiden kanssa ? Kauhuskenaariona koettiin yksin tekeminen, jolloin kurssien suunnittelu ja toteutus jää opettajan omille harteille.
· Yhteistyö opiskelijoiden kanssa. Nopeatkin muutokset suunnitelmissa joskus tarpeen.
· Yliopistokohtaisesti eroja. Tuen saannin mahdollisuudet vaihtelevat.


Suunnitelmat
· Oppijoita vaikeaa motivoida vertaistyöskentelyyn, vaikka oppiminen on kaikkein tehokkainta silloin, kun oppijan pitää ”opettaa” asiaa toiselle oppijalle.
· Verkkokurssilla ei välttämättä tarvita valmista materiaalia, vaan fiksuja oppimisaihioita, tehtäviä.
· Verkkokurssi on nähtävä tekemisen paikkana, ei lukemisen paikkana.
· Verkkomateriaalin tekeminen itse, vai muiden tekemän materiaanin hyödyntäminen ?
· Vuorovaikutteisuuden aikaansaaminen suuri haaste ja ongelma.


Roolit
· Opiskelijat eivät saa jäädä pitkäksi aikaa yksin, jos on ongelmia.
· Opiskelijoiden motivointi ja sitouttaminen kurssin alussa on tärkeää.
· Opettajan suhde opiskelijoihin oltava tiivis ja vuorovaikutteinen.
· Miten muutkin kuin kurssilaiset voisivat hyödyntää verkkomateriaaleja.


Muita havaintoja
· Tekijänoikeudet verkko-opetuksessa rajoittavat aineistojen käyttöä enemmän kuin luokkaopetuksessa.
· Erityisesti kuvien käyttö on tekijänoikeuksien kannalta problemaattista.

Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5- opinnoissanne.

Heikki Hallantie

 
Päivitetty 12.11.04  HH