TieVie-koulutus
5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät
VERKKORYHMÄ 5 |
Anna
& Tiina
Lahdenperä Tiina
Näpänkangas
Ritva
Syrjälä Anna-Maija
|
Kuvakunto
Halkola Ulla
Lukkarinen Hannele
Makkonen Marja-Liisa
Mattus Marjo-Riitta
Närhi-Sundgren Leena
Ruohonen Janne |
Rima
Kojonen Riitta
Luoma Marjut
Oravainen Katriina
Palomäki Arja
Pitkänen Marja
|
Tieto
A
Puustjärvi-Soininen Päivi
Saramäki Leila
Selkälä
Arto
Söderholm Johanna
Toivanen Tapani
|
Hei
Verkkoryhmä 5,
Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 84 eli
1.1/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Anna & Tiina: yht. 11 eli 0.9/henkilö/viikko
Kuvakunto: yht. 19 eli 0.7/henkilö/viikko
Rima: yht. 25 eli 1.3/henkilö/ viikko
Tieto A: yht. 29 eli 1.5/henkilö/viikko.
Yleistä keskustelusta:
Keskustelu oli ilmapiiriltään rakentavaa ja innostunutta
, mikä on verkkokursseilla tärkeää. Osanottajilla
oli joitakin vaikeuksia viesteihin liitettyjen tiedostojen lukuoikeuksien
antamisessa, ja Optima-työtilassa navigoinnissa. Keskustelussa
osanottajat käsittelivät monipuolisesti hankkeittensa
kytköksiä , kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia
ja rooleja verkkokurssien toteutuksessa.
Poimintoja keskustelusta:
Kytkökset
· Tutkimuksellisuus mukaan jo opintojen alkuvaiheessa.
· Kielikeskuksen opettajat mukaan .
· Toisilta oppiminen, ei aina tarvitse tehdä omia suunnitelmia,
kun näkee valmiita toteutuksia.
· Opiskelijoilta voisi kysyä, minkälaisia elementtejä
he pitäisivät verkko-opetuksessa motivoivina ja aktivoivina.
Suunnitelmat
· Tieteenfilosofinen näkökulma mukana. Se on kaiken
tutkimuksen pohja.
· Tieteellisen tekstin arviointi keskusteluympäristössä
kumuloitumiseen perustuen.
· Verkkokeskustelujen osuus syytä suunnitella tarkkaan
etukäteen ja etukäteen on määritettävä
keskustelulle selkeät teemat.
· Verkkokurssin luuranko olisi hyvä saada alustavasti
kootuksi ja sen jälkeen on pyydettävä lausuntoja.
· Yksi lause jäi oikein hyvin mieleeni… eli että
teoriaosa pyritään kirjoittamaan mahdollisimman luettavaan
muotoon, niin että se viettelee oppimaan uusia asioita aivan
huomaamatta !
Roolit
· Tekstien tutkimuksellinen tulkinta heti opintojen alkuvaiheessa
tuo mieleeni uudistetun lääketieteenopetustavan. Siinä
opiskelijoista muodostetaan alusta asti tutkimusryhmiä, ja
nämä ryhmät pyrkivät sitten selvittämään
heille annettuja ongelmia. Varmasti tällainen lähestymistapa
yhteiskuntatieteissäkin on hyvin perusteltu.
· Oma roolisi on tärkeä keskustelun sytyttäjänä
ja ylläpitäjänä. Käsittääkseni
myös oppimisympäristön vuorovaikutteisuuteen kannattaa
kiinnittää huomiota niin, että sekin jo herättää
opiskelijassa ”halua” verkkokeskusteluun.
Muita havaintoja:
· Mielenkiintoisia nuo automaattiset tehtävät.
Itse en ole niihin opiskeluiossani törmännyt ja olisikin
mukava joskus tuollaisia kokeilla.
Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon
osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5-
opinnoissanne.
Heikki Hallantie
|