TieVie-koulutus 5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät

VERKKORYHMÄ 5

Anna & Tiina
Lahdenperä Tiina

Näpänkangas Ritva
Syrjälä Anna-Maija

 

Kuvakunto
Halkola Ulla
Lukkarinen Hannele
Makkonen Marja-Liisa
Mattus Marjo-Riitta
Närhi-Sundgren Leena

Ruohonen Janne

Rima
Kojonen Riitta
Luoma Marjut
Oravainen Katriina
Palomäki Arja
Pitkänen Marja

Tieto A
Puustjärvi-Soininen Päivi
Saramäki Leila

Selkälä Arto
Söderholm Johanna
Toivanen Tapani

Hei Verkkoryhmä 5,

Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 84 eli 1.1/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Anna & Tiina: yht. 11 eli 0.9/henkilö/viikko
Kuvakunto: yht. 19 eli 0.7/henkilö/viikko
Rima: yht. 25 eli 1.3/henkilö/ viikko
Tieto A: yht. 29 eli 1.5/henkilö/viikko.


Yleistä keskustelusta:
Keskustelu oli ilmapiiriltään rakentavaa ja innostunutta , mikä on verkkokursseilla tärkeää. Osanottajilla oli joitakin vaikeuksia viesteihin liitettyjen tiedostojen lukuoikeuksien antamisessa, ja Optima-työtilassa navigoinnissa. Keskustelussa osanottajat käsittelivät monipuolisesti hankkeittensa kytköksiä , kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia ja rooleja verkkokurssien toteutuksessa.

Poimintoja keskustelusta:

Kytkökset
· Tutkimuksellisuus mukaan jo opintojen alkuvaiheessa.
· Kielikeskuksen opettajat mukaan .
· Toisilta oppiminen, ei aina tarvitse tehdä omia suunnitelmia, kun näkee valmiita toteutuksia.
· Opiskelijoilta voisi kysyä, minkälaisia elementtejä he pitäisivät verkko-opetuksessa motivoivina ja aktivoivina.


Suunnitelmat
· Tieteenfilosofinen näkökulma mukana. Se on kaiken tutkimuksen pohja.
· Tieteellisen tekstin arviointi keskusteluympäristössä kumuloitumiseen perustuen.
· Verkkokeskustelujen osuus syytä suunnitella tarkkaan etukäteen ja etukäteen on määritettävä keskustelulle selkeät teemat.
· Verkkokurssin luuranko olisi hyvä saada alustavasti kootuksi ja sen jälkeen on pyydettävä lausuntoja.
· Yksi lause jäi oikein hyvin mieleeni… eli että teoriaosa pyritään kirjoittamaan mahdollisimman luettavaan muotoon, niin että se viettelee oppimaan uusia asioita aivan huomaamatta !


Roolit
· Tekstien tutkimuksellinen tulkinta heti opintojen alkuvaiheessa tuo mieleeni uudistetun lääketieteenopetustavan. Siinä opiskelijoista muodostetaan alusta asti tutkimusryhmiä, ja nämä ryhmät pyrkivät sitten selvittämään heille annettuja ongelmia. Varmasti tällainen lähestymistapa yhteiskuntatieteissäkin on hyvin perusteltu.
· Oma roolisi on tärkeä keskustelun sytyttäjänä ja ylläpitäjänä. Käsittääkseni myös oppimisympäristön vuorovaikutteisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota niin, että sekin jo herättää opiskelijassa ”halua” verkkokeskusteluun.

Muita havaintoja:
· Mielenkiintoisia nuo automaattiset tehtävät. Itse en ole niihin opiskeluiossani törmännyt ja olisikin mukava joskus tuollaisia kokeilla.


Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5- opinnoissanne.

Heikki Hallantie

Päivitetty 12.11.2004