TieVie-koulutus 5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät

VERKKORYHMÄ 6
Bioreaktori
Jokilammi Anne
Kiljunen Saija
Rappu Pekka
Säämänen Anna-Maija
Vihervuori Pilvi
Kooämmät
Kesti Satu
Kolehmainen Sirpa
Koskela Hanna
Mella Terhi
TuoTie
Akural Ethem
Eskelinen Seija
Mertsola Jussi
Paavonen Timo
Winblad Ilkka
Viisikko
Haataja Sauli
Ikonen Pasi
Niemi Antti Tuomas
Valkama Marita
Ylilehto Hannele

Hei Verkkoryhmä 6 ,

Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 67 eli 0.9/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Bioreaktori: yht. 31 eli 1.3/henkilö/viikko
Kooämmät: yht. 9 eli 0.6/henkilö/viikko
TuoTie: yht. 4 eli 0.3/henkilö/ viikko
Viisikko: yht. 23 eli 1.2/henkilö/viikko.


Yleistä keskustelusta:

Keskustelu oli ilmapiiriltään asioihin pureutuvaa ja innostunutta , mikä on verkkokursseilla tärkeää. Verkkoympäristöön tutustuminen tuotti jonkun verran ongelmia. Keskustelussa osanottajat käsittelivät monipuolisesti hankkeittensa kytköksiä , kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia ja rooleja verkkokurssien toteutuksessa.

Poimintoja keskustelusta:

Kytkökset
· Materiaalin tuottamisessa yhteistyötä opettajien kesken.
· Paljon työtä yhdelle ihmiselle.
· Toisilta oppiminen, ei aina tarvitse tehdä omia suunnitelmia, kun näkee valmiita toteutuksia.
· Kytköksistä vastaus myös siihen, kenelle kurssi on tarkoitettu.
· Jos opiskelijat kurssilla ovat heti opintojensa alkutaipaleella olevia, on opiskelujen itsearvioinneilla varmaan iso merkitys koko myöhemmälle opiskelulle.


Suunnitelmat
· Ongelmani kurssin toteutuksessa on ainakin tekninen toteutus.
· Itse-evaluaatiotesti verkkoon.
· Sisällön kannalta ongelmaa tuottaa asian rajaus.
· Verkko-opetuksen toimintamallin luominen
· Eri ammattihenkilöiden yhteistyön ja kommunikaation tehostaminen.


Roolit
· Rooleja on hyvä harjoitella pienillä kursseilla
· Pilotissa kannattaa itse alkuun tehdä paljon, ennen kuin hahmottaa kokonaisuuden
· Verkko-opiskelu luonnistuu toisilta hyvin ja toisilta hyvin huonosti. Verkko-opiskelu vaatii itsekuria ja organisointikykyä ehkä enemmän kuin perinteinen opiskelumuoto.
· Roolini pilottihankkeessa on tuutori, sisällön tuottaja, ohjaaja, opettaja, tekninen tuki jne…
· Minua kiinnostaa eniten tuo opiskelija-opettaja vuorovaikutuksen tehostaminen.

Muita havaintoja
· Verkko-opetuksen yleistymistä rajoittaa myös opiskelijoiden käyttöön tarkoitettujen tietokoneiden puute.
· Opiskelijoiden ATK-taidot ovat erittäin heterogeenisiä (kuten meillä opettajillakin tietysti)
· Olen mietiskellyt erityisesti verkkomateriaalin tekijänoikeusongelmia.


Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5- opinnoissanne.

Heikki Hallantie

Päivitetty 12.11.2004 HH