TieVie-koulutus
5 ov 2004-2005, Oulun lähiseminaarissa muodostetut vertaisryhmät
VERKKORYHMÄ 6 |
Bioreaktori
Jokilammi Anne
Kiljunen Saija
Rappu Pekka
Säämänen Anna-Maija
Vihervuori Pilvi |
Kooämmät
Kesti Satu
Kolehmainen Sirpa
Koskela Hanna
Mella Terhi |
TuoTie
Akural Ethem
Eskelinen Seija
Mertsola Jussi
Paavonen Timo
Winblad Ilkka |
Viisikko
Haataja Sauli
Ikonen Pasi
Niemi Antti Tuomas
Valkama Marita
Ylilehto Hannele |
Hei
Verkkoryhmä 6 ,
Viestejä verkkoryhmässänne lähetettiin 67 eli
0.9/henkilö/viikko.
Vertaisryhmittäin jakauma oli:
Bioreaktori: yht. 31 eli 1.3/henkilö/viikko
Kooämmät: yht. 9 eli 0.6/henkilö/viikko
TuoTie: yht. 4 eli 0.3/henkilö/ viikko
Viisikko: yht. 23 eli 1.2/henkilö/viikko.
Yleistä keskustelusta:
Keskustelu oli ilmapiiriltään asioihin pureutuvaa ja innostunutta
, mikä on verkkokursseilla tärkeää. Verkkoympäristöön
tutustuminen tuotti jonkun verran ongelmia. Keskustelussa osanottajat
käsittelivät monipuolisesti hankkeittensa kytköksiä
, kommentoivat toistensa projektisuunnitelmia ja rooleja verkkokurssien
toteutuksessa.
Poimintoja keskustelusta:
Kytkökset
· Materiaalin tuottamisessa yhteistyötä opettajien
kesken.
· Paljon työtä yhdelle ihmiselle.
· Toisilta oppiminen, ei aina tarvitse tehdä omia suunnitelmia,
kun näkee valmiita toteutuksia.
· Kytköksistä vastaus myös siihen, kenelle
kurssi on tarkoitettu.
· Jos opiskelijat kurssilla ovat heti opintojensa alkutaipaleella
olevia, on opiskelujen itsearvioinneilla varmaan iso merkitys koko
myöhemmälle opiskelulle.
Suunnitelmat
· Ongelmani kurssin toteutuksessa on ainakin tekninen toteutus.
· Itse-evaluaatiotesti verkkoon.
· Sisällön kannalta ongelmaa tuottaa asian rajaus.
· Verkko-opetuksen toimintamallin luominen
· Eri ammattihenkilöiden yhteistyön ja kommunikaation
tehostaminen.
Roolit
· Rooleja on hyvä harjoitella pienillä kursseilla
· Pilotissa kannattaa itse alkuun tehdä paljon, ennen
kuin hahmottaa kokonaisuuden
· Verkko-opiskelu luonnistuu toisilta hyvin ja toisilta hyvin
huonosti. Verkko-opiskelu vaatii itsekuria ja organisointikykyä
ehkä enemmän kuin perinteinen opiskelumuoto.
· Roolini pilottihankkeessa on tuutori, sisällön
tuottaja, ohjaaja, opettaja, tekninen tuki jne…
· Minua kiinnostaa eniten tuo opiskelija-opettaja vuorovaikutuksen
tehostaminen.
Muita havaintoja
· Verkko-opetuksen yleistymistä rajoittaa myös
opiskelijoiden käyttöön tarkoitettujen tietokoneiden
puute.
· Opiskelijoiden ATK-taidot ovat erittäin heterogeenisiä
(kuten meillä opettajillakin tietysti)
· Olen mietiskellyt erityisesti verkkomateriaalin tekijänoikeusongelmia.
Kiitos kaikille aktiivisuudesta verkko-opetuksen suunnitteluosioon
osallistumisesta. Toivotan teille hyvää jatkoa TieVie5-
opinnoissanne.
Heikki Hallantie
|