Verkkoryhmä
1:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Hyvät ykkösryhmäläiset!
Verkkoryhmänne aktivoitui tässä jakson toisessa
vaiheessa hienosti. Ilmeisen kiireisestä syksystä huolimatta
hankesuunnitelmat tulivat valmiiksi ja kommentointiryhmien palautekeskustelut
saatiin käyntiin oivallisesti. Tähän palautteeseen
on alkuun koottu ajatuksia ja yhteenvetoa kehittämishankkeidenne
suunnitelmaraporteista ja sen jälkeen muutamia huomioita käymästänne
verkkokeskusteluosuudesta.
Kehittämishankkeista
Hankkeiden perustiedot ja toimintaympärisistöjen analyysit
resurssikysymyksineen ovat tulleet esille ja käsiteltyä
jo jakson ensimmäisen vaiheen keskusteluissa ja niistä
laaditussa yhteenvedossa, joten niihin ei tässä palautteessa
enää paneuduta sen tarkemmin. Sen sijaan toteutusaikataulu,
hankkeiden sijoittuminen verkko-opetuksen 'kartalle', hankkeen kytkeytyminen
oman työyhteisön muuhun kehittämishtoimintaan sekä
tieto- ja viestintätekniikan lisäarvokysymykset on otettu
tässä palautteessa tarkastelun alle.
Hankkeidenne eteneminen näyttää noudattelevan pitkälle
TieVie-koulutuksen tahtia niin, että vuoden vaihteessa suunnitteluvaihe
alkaa olla valmis ja kevään 2003 aikana osa on jo toteuttamassa
uudistuksia. Luonnollisesti tämän kokoisessa ryhmässä
hankkeiden etenemisen intensiteetti vaihtelee ja tuuminta tässä
vaiheessa syksyä on siitäkin syystä eritasoista.
Hyviä ideoita voi siis hakea pidemmälle hankkeessaan ehtineiltä.
Lisäksi kannattaa vielä kerran käydä läpi
tehtävän kysymyslista ja pohtia niitäkin näkökulmia,
joita oman hankkeen raportissa ei ole vielä tullut katetuksi.
Yllättävää ei liene se, että noin puolella
teistä oma hanke liittyy tieteelliseen tiedonhankintaan - onhan
ryhmässänne useita kirjastoalan ja tiedonhaun ammattilaisia.
Muut mielenkiintoiset suunnitelmat koskevat mm. HOPSin laatimista
verkkoon ja/tai sitä hyödyntäen sekä tiettyjä
alakohtaisia sisältökursseja.
Erityisesti tiedonhakuun liittyvissä hankkeissa näyttää
olevan selkeää yhdenmukaisuutta sisällöllisesti
ja rakenteellisesti - itseopiskelupaketit ja/tai lähiopetuksen
lisämateriaalit pitävät suunnitelmissanne sisällään
erilaisten tietokantojen esittelyä ja käyttöopastusta
www-sivulla/sivustolla ja tiedonhakuun liittyviä, opiskelijoiden
omaa tieteen alaan koskevia oppimistehtäviä tai vastaavia
seminaaritöitä. Opiskelijoiden tuotokset toimisivat ensisijaisina
oppimisen arvioinnin kohteena eli varsinaista tenttiä tiedonhausta
ei juurikaan ole näemmä ajatuksena tehdä.
Yhteistyöhankkeita esim. usean kirjaston kesken on meneillään
muutamia, ja yhteisen teeman eli tiedonhaun ympärillä
voi saavuttaa tievie-koulutuksenkin kautta erityisen hedelmällistä
synergiaetua. Tämä ja nuo edellä mainitut seikat
tulivat esille myös palautekeskusteluissanne.
Koskien kaikkia ryhmänne hankkeita, verkon hyödyntämisen
asteessa ja tavoissa löytyi variaatioita mm. sen mukaan, millaisia
resursseja (henkilö, aika, raha) on käytettävissä
ja oliko kyse täysin uuden kurssin rakentamisesta vai uudenlaisesta
toteutuksesta aiemmin toteutettuun kurssiin tai tehtyyn materiaaliin.
Varmasti mielenkiintoista olisi verrata kokemuseroja siitä,
millaista on uudistaa jo olemassaolevaa tai aloittaa täysin
'tyhjältä pöydältä'. Toivottavasti ehditte
sellaistakin keskustelua ennen TieVie-koulutuksen päättymistä
käydä.
Edelliseen liityen, jakson materiaalissa esitettyä nelikenttää
(http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002/materiaali/rooli.htm)
voi käyttää hankkeiden 'kartalle sijoittamisessa'
apuna. Karkeasti yleistäen hankkeenne näyttävät
sijoittuvan enimmäkseen nelikentässä lohkojen A ja
B alueelle, joihin esimerkiksi itseopiskelupaketit ja lähiopetuksen
oheismateriaalit kuuluvat. Nelikenttää ei toki ole syytä
tulkita yksiselitteisen mustavalkoisesti niin, että oma hanke
pitäisi sijoittaa tiukasti johonkin lohkoista. Teidänkin
hankkeiden toteutukset liikkuvat eri lohkojen välillä
ja osassa on nähtävissä ja tietoisesti suunnitteillakin
prosessinomaista kehittymistä esimerkiksi niin, että alkuvaiheessa
toteutetaan lähiopetuksen tueksi materiaalipaketti, jota myöhemmin
jalostetaan ja monimuotoistetaan itsenäiseksi verkkokurssiksi,
jossa myös vuorovaikutus- ja ohjauselementtejä on käytössä.
Kysymykseen oman hankkeen kytkeytymisestä laajemmin työyhteisön
(yliopisto-osasto-laitostasolla) tavoitteisiin olitte löytäneet
vastauksia hyvin. Monet kertoivat oman hankkeen olevan osa laajempaa,
oman yliopiston tieto-ja viestintätekniikan opetuskäytön
hyödyntämisstrategiaa. Yliopistojen kirjastoissa toteutettavat
hankkeet mainittiin olevan osa peruspalveluiden kehittämistoimintaa,
jonka kohteena on erityisesti tiedonhaku ja -hallinta.
Tieto- ja viestintätekniikan lisäarvoiksi opetuksessa
mainitsitte mm. joustavuuden lisääntymisen opiskelijan
itsenäisessä työskentelyssä, jolloin opiskelija
voi käydä materiaalia läpi omista tarpeistaan ja
lähtökohdistaan käsin (syventäen tai kerraten
tietoa, työpaikalta tai kotoa käsin, valitsemananaan ajankohtana
jne.). Verkko voi tuoda joustoa myös opiskelutavan valintaan
niin, että opiskelija voi valita itse suorittaako kurssin esim.
monimuoto-opetuksena (lähiopetus+verkkotyöskentely) vai
pelkästään verkossa työskentellen.
Myös substanssiperustelu oli hyvin tarkoituksenmukainen, kuten
tämä erään teistä kommentti osoitti: "
Verkkotyöskentely sopii hyvin tiedonhankintataitojen opiskeluun,
koska tiedonlähteetkin ovat nykyisin paljon verkossa."
Suljettuun oppimisympäristöön siirtymisestä
katsottiin olevan mm. se lisäarvo, että opiskelijan toimintaa
pystytään paremmin kontrolloimaan (tehdyt tehtävät,
oppimisympäristöön kirjautumisen lokitiedot, keskusteluaktiivisuus
jne.) ja kurssin painoarvo suoritusmerkinnän arvoisena näin
ollen kasvaisi.
Erityisesti opetuksellisten ratkaisujen pohdinta jäi hankekuvauksissa
monella aika vähäiseksi ja niiden kohdalla kannattaa kyllä
hetkeksi pysähtyä jo tässä suunnitteluvaiheessa.
Kysymykset siitä millaista opetusta, opiskelua ja oppimista
nyt miettimäsi kurssi, materiaali tai opiskeluprosessi tukee,
muodostavat pohjan ja tavoitteet käytännön toteutuksille,
ainakin näin kai pitäisi olla. Opetuksellisten ratkaisujen
pohtimiseen sisältyi myös kysymys arvioinnista. Opiskelijoiden
opiskelutoimintaa ohjaa olennaisesti se, miten heidän oppimistaan
tullaan arvioimaan - valmiille vastausvaihtoehdoille rakentuva tentti
tai testi mitä todennäköisemmin tuottaa erilaista
oppimista kuin vertaispalautteen tai ryhmäkeskustelun avulla
käsitellyt oppimistehtävät. Arviointi tullaan käsittelemään
tarkemmin TieVie-koulutuksen loppupuolella.
Kommentointiryhmien toiminnasta ja palautteiden antamisesta
Kaikkiaan viestejä keskustelualueellanne lähetettiin
49, joista hankkeisiin liittyviä kommentteja oli n.30. 18 ryhmänne
jäsentä osallistui palautekeskusteluihin. Tuo tilastolukema
jakautui vielä tarkemmin niin, että varsinaisia palautekommentteja
hankkeisiin annettiin kaikkiaan yht. 18 ja noin kolmasosa puolestaan
vastasi kommentin antajalle kiittäen saadusta palautteesta
ja vastaten esitettyihin kysymyksiin tai täsmennyksiin.
Pääasiassa ryhmissänne kukin kommentoi vain yhtä
hanketta, kahdessa ryhmässä kaikki ovat antaneet palautetta
kaikille. Sisällöllisesti tarkasteltuna palautekommenteissa
esiintyi suurimmaksi osaksi tarkentavia kysymyksiä juuri hankkeen
aihealueeseen liittyen. Palautekommenttinne noudattivat melko pitkälle
samantyyppistä rakennetta (sisältäen seuraavia: mikä
hyvää, mikä parannettavaa/tarkemmin mietittävää,
omia kokemuksia sekä ehdotuksia siitä mitä voisi/kannattaisi
tehdä.)
Tässä vielä muutamia keskusteluteemoja, jotka nousivat
toisillenne antamissa palauteissa ja niihin vastatuissa kommenteissa
(osaa käsitelty jo aiemmassa, kehittämishankkeita koskevassa
osassa):
- ylläpito (kuka vastaa oppimateriaalin/verkkoympäristön
päivityksestä ja toimintakunnosta? Tarvitaanko erikseen
teknistä ja kurssihallinnollista yllpitoa?)
- kurssin sijoituspaikka (mille palvelimelle ja minne siellä
kurssi sijoitetaan?)
- yhteistyöhankkeissa: keillä opiskeljoilla mitkäkin
materiaalit käytettävissä, eriytetyt vai yhteiset
(ja jatkoa edelliseen: Miten järjestää opastus ja
ohjaus, kun on olemassa kaikille avoimet tietokannat ja yliopisto-kohtaiset
tietokannat?)
- avoin vai suljettu ympäristö omalle kurssille?
- tietokantojen käyttöliittymät tiedonhakukursseilla:
niitä on paljon ja eri opiskelijoilla eri tarpeet, miten siis
huomioida?
Lopuksi vielä linkkivinkki yhdenlaisesta raamituksesta palautteen
antamiselle verkkokeskustelussa eli ote Oulun yliopiston Arviointiaavan
sanomista, joka on ollut myös verkkomateriaalina tievie -koulutuksen
arvointi-jaksolla ja jota on myös käytetty apuna näitä
teidän käymiänne keskusteluja analysoitaessa http://tievie.oulu.fi/tieviekoulutus/arviointiverkkojakso/palaute/verkkokeskustelu.htm
Oli oikein antoisaa seurata keskusteluanne hankesuunnitelmienne
täydentymistä Turun lähiseminaarin toimija-analyysistä
tähän jaksomme päätökseen saakka. Tästä
on hyvä jatkaa! Erityiskiitoksen voitte antaa itsellenne paneutumisesta
toistenne töihin ja perusteellisen ja monipuolisen palautteen
antamisesta niistä. Toivottavasti nyt virinneet yhteistyö-
ja verkostoitumiskuviot saavat vahvistusta tievie-koulutuksen jatkuessa!
Riikka Lauhia
|