Verkkoryhmä
2:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Tervehdys, verkkoryhmä 2:n
jäsenet!
Tässä vielä luettavaksenne
verkko-opetuksen suunnittelu -jakson jälkipyykkiä eli
palautetta hankkeista ja antamastanne vertaispalautteesta. Verkkoryhmänne
oli aktiivinen myös jakson toisessa vaiheessa ja erityisen
ilahduttavaa oli (toisena tämän jakson vetäjänä)
nähdä, kuinka luontevasti palautevuoroista sopiminen ja
vertaispalautteen antaminen sujui ryhmässänne - muutoinkin
työntäyteisestä alkusyksystä huolimatta. Ansiokkaasti
edenneen tievie-taipaleen johdosta voitte olla itseenne oikein tyytyväisiä.
Palautetta kehittämishankkeista
Hankeraporttien perusteella näyttää vahvasti siltä,
että jokainen teistä on päässyt hyvin alkuun
oman kehittämistyönsä kanssa. Aikatauluarvioissa
monella oli vielä epävarmuutta siinä, milloin hankkeen
parissa tehty kehitystyö (tuotettu materiaali, monimuotoisemmaksi
rakennettu kurssi tms.) 'lihallistuu'. Osa toki oli miettinyt jo
tarkemman aikataulun hankkeensa etenemiselle ja tällaisissa
raporteissa toteutuksen arveltiin olevan joko testikäytössä
tai jo todellisessa käytössä kevään 2003
aikana. Raporti ovat luonteeltaan useimmiten vapaamuotoisia, jolloin
tekijän oma "ääni" on päässyt
hyvin esiin. Hankeraportin pituus korreloi lähestulkoon aina
pohdinnan monipuolisuuteen: hyvin lyhyissä kuvauksissa on esitetty
lähinnä perusfaktat.
Jakson materiaalissa ollutta nelikenttää (http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002/materiaali/rooli.htm)
olemme käyttäneet apuna hankkeiden sijoittamisessa 'kartalle'
tai kuten Anna-Kaarina eräässä toisessa palautteessa
asian on ilmaissut: hankkeiden profiloinnissa. Teidän ryhmässänne
hankkeet näyttävät sijoittuvan enimmäkseen nelikentässä
lohkojen A ja B alueelle, joihin esimerkiksi itseopiskelupaketit,
automatisoidut testit ja lähiopetuksen oheismateriaalit kuuluvat.
Nelikenttää ei tietenkään ole syytä tulkita
yksiselitteisen mustavalkoisesti niin, että oma hanke pitäisi
sijoittaa tiukasti johonkin lohkoista. Usein hankkeiden toteutukset
liikkuvat eri lohkojen välillä ja osassa on nähtävissä
ja tietoisesti suunnitteillakin prosessinomaista kehittymistä
vaikka niin, että alkuvaiheessa toteutetaan lähiopetuksen
tueksi vaikkapa aihealueeseen liityyvä testi, ja myöhemmin
koko kurssi tai aiempaa suurempi osa toteutetaan verkossa vuorovaikutteisia
elementtejä (chat, keskustelualueet, palautteen anto ja saaminen)
hyödyntäen.
Kieli- ja viestintäkeskusten asiantuntijoina ja kielten opettajina
hankkeissanne oli pohdittu seikkoja, joita muissa verkkoryhmissä
ei niinkään noussut esille. Verkko-opetuksessa (ja tarkemmin
esim. oppimisympäristöjen vertailussa ja valintaa pohtiessanne)
tärkeitä kriteereitä näyttävät ryhmässänne
olevan elämyksellisyys, visuaalisuus ja interaktiivisuus. Näkisin
tässä tavassanne lähestyä esim. verkko-opetusmateriaalia
yhtymäkohtia taideaineiden asiantuntijoiden ja opettajien tapaan
ajatella. Olettekohan samaa mieltä? Ainakin hankkeita lukiessa
tuli mieleen, että kielten opetuksella on itse asiassa hyvin
paljon annettavaa muiden alojen verkko-opetuksen kehittäjille
nimenomaan mainittujen seikkojen huomioimisessa, kun suunnitellaan
opiskelijan kannalta mielekkäitä, motivoivia ja oppimiseen
innostavia ratkaisuja.
Edellisten lisäksi hankkeistanne huokuu lähiopetuksen
vankka asema, ja hyvä niin! Konkreettisen ja inhimillisen lähikontaktin
ja vuorovaikutuksen merkitys kielten opiskelussa on edelleen suuri
(tuskin lajikehityksemme tässä kovin suuria harppauksia
on ehtinyt tekemään) ja siksi lienee erityisen tärkeää
miettiä verkon hyödyntämissuunitelmissa kahta asiaa:
tarkoituksenmukaisuutta ja todellisia lisäarvoja joita verkko
mahdollisesti tuo. Verkon asemaa lähiopetuksen tukena korostaessan
yksi teistä esitti hankeraportissaan mieleenpainuvan lauseen:
".. Keskustelua haluan käydä tapaamisissa, joissa
pyrin vuorovaikutukseen kasvokkain opiskelijaryhmien kanssa. En
halua itseltäni opettajana pois sitä osaa työstä,
josta eniten pidän".
Palaute -elementti mainittiin muutamissa hankkeissa yhdeksi verkon
avulla helpottuvaksi seikaksi. Palaute on nopeaa ja välitöntä
esimerkiksi verkossa olevissa (kielioppi/sanasto/tms.)testeissa,
kun taas välitön palaute opettajalta opiskelijalle verkon
lisäarvona kyseenalainen - tämä kun velvoittaa kärjistetysti
ilmaistuna opettajan olemaan opiskelijoidensa käytettävissä
kaikkialla, kaiken aikaa. Jos henkilökohtaisen palautteen saaminen
otetaan kurssilla yhdeksi verkon välityksellä hoituvaksi
toiminnoksi, on syytä muistaa, että näennäisen
helppouden ja nopeuden taakse kätkeytyy kuitenkin raakaa lihas-
ja aivotyötä, opettajan aikaa. Aikataulutus ensinnäkin
opiskelijoiden tuotosten läpikäynnissä ja palautteen
antamisessa on hyvin tärkeä. Yksi hyvä käytäntö
on monella opettajalla ainakin TKK:lla ollut, että opettaja
ilmoittaa opiskelijoille kurssin alussa, minä päivinä
hän lukee ja vastaa kysymyksiin ja antaa palautetta.
Miten sitten näette hankkeidenne linkittyvän oman yliopiston/yksikön
tavoitteisiin? Koska kielikeskukset ja ovat mukana valtakunnallisen
virtuaaliyliopiston osana toteutettavassa VirtuaaliKieliKeskus -hankkeessa,
oli yhtymäkohtia siihen hyvin löydettävissä
- onhan osa tievien parissa toteuttamistanne hankkeista virallisestikin
VKK:n osahankkeita.
Yhteenvetoa kommentointiryhmien toiminnasta ja palautteen antamisesta
Teitä kurssilaisia on varmasti aika lailla sekoittanut useampi
toimintaympäristö (portaali, Optima) ja toiminto (palautetta
mitä kautta ja kenelle?). Syystäkin. Keskusteluympäristöksi
valikoitui tällä jaksolla tuo Optima kahdestakin syystä:
Optima oli Orientaatio -verkkojaksolta teille jo tuttu ympäristö,
ja toiseksi sen kyky hallita noin 160:n ihmisen yhtäaikaisia
keskusteluja osoittautui hyväksi (ei siis ilmennyt isompia
ylikuormitusongelmia). Portaalissa oleva työtila puolestaan
on otettu käyttöön jotta kurssilaisilla olisi yksi
yhteinen paikka johon keräytyy kurssin eri osien tuotokset,
onhan kurssilla käytössä useampi opiskelualusta.
Näin on myös usein opiskelijoillamme. Opiskelija on mukana
usealla eri kurssilla yhtäaikaa, ja eri kursseilla käytetään
eri ympäristöjä ja toimitaan eri tavoin, ilmoittautumiset
hoidetaan eri tavoin jne.
Optima-ympäristössä verkkoryhmänne palautekeskustelualueella
lähetettiin viestejä peräti 93 kappaletta, tosin
kooltaan ryhmänne olikin yksi suurimmista. Ryhmäänne
kuului 28 osallistujaa ja kaikki ovat osallistuneet palautekeskusteluun
vähintään yhden viestin verran.
Pääosin kommentoitiin vain yhtä työtä,
muutamassa pienryhmässä päädyttiin kommentoimaan
useamman kuin vain yhden kollegan hanketta. Sisällöllisesti
tarkasteltuna palautekommentit muodostuivat suurimmaksi osaksi hanketta
tarkentaviksi kysymyksiksi ja niinpä lähes jokaisessa
palautekommentissa oli vähintään yksi kysymys. Kommentit
sisälsivät myös paljon ideoita ja ehdotuksia, miten
hanketta voisi kehittää tai kommentteja omista mielipiteistä
(hyvää/huonoa/tärkeää).
Palautekommentit olivat luonteeltaan kannustavia ja tuen antaminen
näkyi miltei kaikissa palautteissa. Paljon oli myös annettu
suoranaisia kehuja toisen hankkeelle. Toisaalta mahdollinen kriittinen
palaute annettiin aina rakentavalla tavalla. Positiivista palautteissa
oli myös se, että osa kommenteista sisälsi suoranaisia
neuvoja toisen hankkeen käytännön toteuttamiselle.
Neuvoja annettiin niin hankkeen aikataululliselle puolelle kuin
hankkeen sisällöllisellekin puolelle. Ilahduttavaa oli
myös huomata, että osa oli antanut neuvoja hyvien web-osoitteiden
hyöhyntämisestä hankkeiden toteuttamisessa. Koska
Optiman keskustelualueet ovat käytössänne ja viestit
luettavissa koko TieVie-koulutuksen ajan, voi jossain vaiheessa
olla hyödyllistä palata nyt käytyyn viestinvaihtoon
ja ehkä sieltä löytyy jokunen omaa hanketta eteen
päin vievä linkkivinkki.
Seuraavat näkökulmat saivat paljon huomiotanne kommenteissanne
(kuin myös hankeraporteissa:
- Kielten verkko-opetus on parhaimmillaan silloin, kun se yhdistyy
kontaktiopetukseen
- Verkosta saatavan opetusmateriaalin tulee olla helposti saatavissa,
jotteivat opiskelijat turhaudu työlääseen ja aikaa
vievään surffailuun. Myös tietokoneelle pääsy
tulee olla helppoa opiskeljoille, mm. multimediahuoneen aukioloajat
tulee olla riittäviä
- Verkko on oiva paikka kielien itseopiskelulle ja se tarjoaa
hyvät puitteet kielten opiskelun monimuoto-opiskelulle
- Verkossa tulisi olla mahdollisuus testata omaa kielitaitoa eli
"verkkotestit" palvelisivat varmasti opiskelijan omaa
kielitaidon arvioimista, esim. tietyn testituloksen saaneen kannattaisi
tehdä tietyn verran mm. kielioppiharjoituksia
- Kieliopintojen verkkomateriaali hyödyttää erityisesti
niitä opiskelijoita, jotka eivät pääse osallistumaan
kurssin kaikille luokkaopetustunneille ja joiden ei näin
ollen tarvitsisi kopioida kurssimateriaalia kiireessä tunnilla
kavereiltaan/ opettajan kalvolta
- Verkkoon voi hyvin laittaa kielikurssia koskevaa lisämateriaalia
kieliopinnoista enemmänkin kiinostuneille, mm. linkkivinkit
Kielikeskuksen sivuille
- Idea tehdä kieliportfoliota verkossa sai myönteistä
palautetta
- Henkilökohtaisten oppimispäiväkirjojen verkkokäytön
ongelmat:
Miltä opiskelijoista tuntuu, jos henkilökohtaiset oppimispäiväkirjat
ovat verkossa?
Tulisiko vain opettajalla lukuoikeus niihin?
Yksi aihealue, joka teitä monia askarrutti oli verkkoarviointi,
arviointi verkko-opetuksessa. Tätä teemaa käsitellään
TieVie-koulutuksen viimeisessä verkkojaksossa tarkemmin. Arviointiteemaan
liittyen tässä lopuksi linkkivinkki:
keinoja palautteen antamiseen verkossa löytää esimerkiksi
Oulun yliopiston
Arviointiaavan sanomista, jota on käytetty verkkomateriaalina
tievie-koulutuksen arviointi-jaksolla ja jota on hyödynnetty
näitä teidän käymiänne keskusteluja analysoitaessa.
Arviointiaavan löydät osoitteesta:
htttp://tievie.oulu.fi/tieviekoulutus/arviointiverkkojakso/palaute/verkkokeskustelu.htm
Teidän ryhmänne toimintaa tällä päättyneellä
verkkojaksolla oli innostavaa seurata. Aktiivinen otteenne omiin
hankkeisiin ja toistenne töiden kommentointiin vahvistaa jälleen
sitä uskoa, että onnistunut ja laadukas verkkovuorovaikutus
on hyvinkin mahdollista. Toivottavasti nyt virinneet kontaktit ja
positiiviset kokemukset kantavat ponnekkaasti eteen päin tulevilla
tievie-jaksoillakin. Toivotamme oikein aurinkoista syksyn jatkoa
ja leppeää laskeutumsta tulevaan talveen!
Riikka Lauhia ja Paula Korhonen
|