Verkkoryhmä
3:
Oman verkko-opetuksen suunnittelu, palaute
Tämä palaute on jossain määrin jatkoa ja tarkennusta
aiempaan ensimmäisen vaiheen keskustelun yhteenvetoon. Kehittämishankkeen
raportin sai valmiiksi yhtä lukuunottamatta kaikki. Myös
hankkeista annettu palaute oli monipuolista, kannustavaa ja sisälsi
ehdotuksia, jatkokysymyksiä joiden pohjalta tarkentaa suunnitelmia.
Kehittämishankkeista
Melkein kaikissa hankkeissa oli jo ensimmäisessä toimintaympäristön
analysointivaiheessa kuvattu mitä, miksi ja kenelle ollaan
tekemässä sekä mietitty resurssikysymyksiä (aika,
henkilöt, raha). Oli ilahduttavaa havaita, että verkkojakson
edetessä hankesuunnitelmat nytkähtivät lähes
jokaisella eteenpäin täydentyen ja konkretisoituen.
Hankkeidenne eteneminen näyttää noudattelevan pitkälle
TieVie-koulutuksen tahtia. Pari hankesuunnitelmaa etenee toteutusasteelle
jo tämän vuoden lopulla tai heti ensi vuoden alussa. Luonnollisesti
tämän kokoisessa ryhmässä hankkeiden etenemisen
intensiteetti vaihtelee ja tuuminta tässä vaiheessa syksyä
on siitäkin syystä eritasoista. Hyviä ideoita voi
siis hakea pidemmälle hankkeessaan ehtineiltä. Lisäksi
kannattaa vielä kerran käydä läpi tehtävän
kysymyslista ja pohtia niitäkin näkökulmia, joita
oman hankkeen raportissa ei ole vielä tullut katetuksi.
Maltillisuus oli ehkä parhaiten ryhmänne hankkeita kuvaava
sana. Vireillä on pienin askelin etenevää opetuksen
kehittämistä tvt:aa hyödyntäen. Hyvä niin!
Verkkoon voi siirtyä vähitellen. Kannattaa hetken pohtia
oman hankkeen osalta myös kysymystä, miksi tekisin ilman
verkkoa? Näkymä voi olla aivan uudenlainen! Joka tapauksessa
selvää on, että tiedot kurssista eli kurssiesite
kannattaa olla verkossa, joko omalla kotisivullaan tai yliopiston
kurssinhallintajärjestelmässä. Samoin verkkoon kannattaa
varmasti siirtää sellainen tiedottaminen ja aineisto joka
on kätevintä jaella verkon kautta. Kaiken muun osalta
on hyvä kirkastaa näkemystä mikä on järkevää.
Toki kokeilujakin kannattaa tehdä! Uudistuksia ei synny liian
pragmaattisella otteella.
Nelikenttään (Hein & al. http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002/materiaali/rooli.htm)
sijoitettuna ryhmässänne hankkeet näyttävät
sijoittuvan enimmäkseen lohkoon C eli enemmistö hankkeista
voidaan laskea monimuoto-opetuksen saraan kuuluvaksi: kurssilla
käytetään monipuolisesti luentoja, muuta lähiopetusta,
ryhmätyöskentelyä ja keskustelua verkossa, tehtävien
suorittamista verkossa jne. Itseopiskelupaketiksi profiloituvia
hankkeita oli tulkintamme mukaan joukossa ainakin yksi.
Hyvät edellytykset opettajan omien aikaresurssien hallitsemiseksi
hankkeissanne on se, että joukossa ei näyttänyt olevan
yhtään kurssia jonka opiskelijamäärä ylittäisi
50. Pääsääntöisesti kyseessä oli alle
20:n opiskelijan kurssit, jolloin jo yhden opettajan voimin ohjaus
on vielä jokseenkin inhimillisen työpanoksen varassa.
Millaista lisäarvoa sitten koette tieto- ja viestintätekniikalla
olevan opetukselle? Aivan kaikissa hankkeissa tätä kohtaa
ei oltu pohdittu lainkaan.
Miten hankkeet liityvät laajemmin oman työyhteisön
(yliopisto-osasto-laitostasolla) tavoitteisiin? Tätä ei
kovinkaan monessa hankesuunnitelmissa oltu kirjoitettu auki, ehkä
se koettiin vaikeaksi. Tuntumaksi jäi, että kielten opetuksen
kehittämishankkeissa puurretaan oman innostuksen varassa. Toivoa
sopii että yritteliäisyys tuo onnistumisen iloa, vaikka
ponnistelu ei palkkanauhalla näykään. Toki mukana
on muutamia esim. opetusministeriön rahoittamia (valtakunnallisia)
hankkeita, jolloin oman hankkeen kytkeytyminen ko. laajemman hankkeen
tavoitteisiin on selvemmin osoitettavissa. Yhdellä tiedonhallinta
-kurssilla oli nähty selvästi yhteys oman yliopiston ja
tiedekunnan TVT:n opetuskäytön strategiaan, mikä
vahvistaa johtopäätöstä, että tiedonhakuun
ja -hallintaan liittyvissä hankkeissa kytkös oman työyhteisön
laajempiin tvt:n hyödyntmäistavoitteisiin on ehkä
keskimääräistä paremmin selvillä. Verkkoryhmä
ykkösessä tämä seikka tuli hyvin esille, koska
siellä suuri osa hankkeista liittyy tiedonhakuun.
Millaista oppimista hankkeet tukevat? Parissa, kolmessa hankkeessa
mainittiin pedagogisksi lähtökohdiksi tai tavoitteiksi
tutkiva oppiminen, ongelmalähtöisyys ja itseohjautuvuus.
Opetuksellisten ratkaisujen kohdalla kannattaa kyllä hetkeksi
pysähtyä jo tässä suunnitteluvaiheessa. Kysymykset
siitä millaista opetusta, opiskelua ja oppimista nyt miettimäsi
kurssi, materiaali tai opiskeluprosessi tukee, muodostavat pohjan
ja tavoitteet käytännön toteutuksille, ainakin näin
kai pitäisi olla?
Myös kysymys arvioinnista on osa opetuksen suunnittelutyötä.
Opiskelijoiden opiskelutoimintaa ohjaa olennaisesti se, miten heidän
oppimistaan tullaan arvioimaan - valmiille, opettajan ennakolta
tarkasti määrittelemille vastausvaihtoehdoille rakentuva
tentti tai testi mitä todennäköisemmin tuottaa erilaista
oppimista kuin vertaispalautteen tai ryhmäkeskustelun avulla
käsitellyt ja laajaa tietojen yhdistämistä ja synteesin
tekemistä edellyttävät oppimistehtävät.
Uskaltaisimme väittää, että suuri osa opiskelijoista
tutkailee mitä heiltä vaaditaan ja miten sitä mitataan
ja tekevät omia päätöksiä toimintansa osalta
suhteessa siihen. Arviointiasioihin tullaan perehtymään
tarkemmin TieVie-koulutuksen loppupuolella.
Kommentointiryhmien toiminta ja palautteiden antaminen
Verkkoryhmänne oli aktiivinen verkkojakson toisessa vaiheessa.
Ryhmässänne oli 17 osallistujaa, joista 16 osallistui
kommentointiin. Optimassa ryhmänne viestejä oli yhteensä
69, joista hankkeisiin liittyviä kommentteja oli 35. Tuo kommenttien
lukumäärä jakautui vielä tarkemmin niin, että
25 kommenttia oli varsinaisia hankkeiden palautekommentteja ja loput
10 kommenttia oli vastauksia kommentin antajalle kiittäen saadusta
palautteesta ja vastaten hanketta koskeviin kysymyksiin. Erityinen
ilo oli huomata, että peräti kolmessa ryhmässä
( yhtä osallistujaa lukuun ottamatta) kaikki ovat antaneet
palautteen kaikille. Lopuissa ryhmissä kukin kommentoi vain
yhtä hanketta.
Sisällöllisesti tarkasteltuna palautekommentit muodostuivat
suurimmaksi osaksi hanketta tarkentaviksi kysymyksiksi, joten lähes
jokaisessa palautekommentissa oli vähintään yksi
kysymys. (Sama ilmiö esiintyi myös muiden verkkoryhmien
palautteissa!) Hankkeita koskevien palautteiden rakenne oli usein
seuraava: mikä oli hyvää, mikä oli huonoa ja
mikä oli tärkeää. Palautteiden yleisilme oli
positiivinen: toisille annettiin vertaistukea hankkeen toteutuksessa
mahdollisesti ilmeneviin ongelmiin ja palautteet myös sisälsivät
usein suoranaisia kehuja toisen hankkeelle. Palautteissa annettiin
myös usein neuvoja hankkeen aikataululliseen ja sisällölliseen
puoleen.
Seuraavat näkökulmat saivat paljon huomiotanne kommenteissanne:
- verkko-opetuksen ajankäytölliset puolet: lisääkö
vai vähentääkö verkko-opetus opettajan "työkiirettä"
- opiskelijoiden motivaatio ja motivointi verkko-opetukseen:
- yleisnäkemys teillä oli, että opiskelijat pitävät
verkkotyöskentelystä
- ryhmäläisenne kokivat tärkeäksi vaikuttaa
opiskelijoiden verkko-opiskeluun liittyviin asenteisiin
- verkko-opetuksen suhde lähiopetukseen:
- verkko-opetus täydentää hyvin lähiopetusta
- verkko-opetuksen alkuun ehdotettiin usein lähiopetus-orientaatiota
- opiskelijat kaipaavat opettajalta paljon ohjausta verkkotyöskentelyn
alkuvaiheessa: mm. mistä löytyy tarvittavat titokannat
yms.
- verkossa tapahtuvaa opiskelu on loistava työskentelymuoto
itsenäiselle opiskelulle
- verkko soveltuu hyvin opetuksen vuorovaikutusfoorumiksi
- web-sivut soveltuvat hyvin kurssimateriaali-varastoksi
- mitä atk-taitoja verkko-opiskelu edellyttää opiskelijalta
Keinoja palautteen antamiseen verkossa löytää esimerkiksi
Oulun yliopiston
Arviointiaavan sanomista, jota on käytetty verkkomateriaalina
tievie-koulutuksen arviointi-jaksolla ja jota on hyödynnetty
näitä teidän käymiänne keskusteluja analysoitaessa.
Arviointiaavan löydät osoitteesta:
htttp://tievie.oulu.fi/tieviekoulutus/arviointiverkkojakso/palaute/verkkokeskustelu.htm
Oikein suuri kiitos kuluneen jakson yhteisestä työskentelystä,
toivottavasti innokkaan tuntuisena alkanut kollegoiden hankkeiden
kommentointi kantaa hedelmää läpi koko koulutuksen.
Aurinkoista syksyn jatkoa toivottavat
Riikka Lauhia ja Paula Korhonen
|