OPPIMATERIAALI
Heti projektin alussa on syytä pohtia millainen
aineisto on tarkoituksenmukainen. Kaikki me olemme törmänneet
verkossa vaikuttaviin ratkaisuihin, joihin sisältyy tietokantapohjaisia
yksilöllisen räätälöinnin ratkaisuja,
simulaatioita, animaatioita jne. Saattaa olla suurikin houkutus
yrittää
tuottaa jotain samanlaista. On kuitenkin olennaista tunnistaa,
mikä on tuottamamme ratkaisun elinikä ja käyttäjäkunnan
laajuus, käytetävissä
olevien resurssien aiheuttamien rajoitteiden lisäksi. Näiden
tekijöiden mukaan toimintaratkaisu voi
jäsentyä jatkumolle, jossa on seuraavat ääripäät:
- arkikäyttö, nopeasti uusiutuva tieto:
tuotetaan itse kevyillä teknisillä ratkaisuilla käypää
ja helposti päivitettävää arkitasoa, esim.
tavanomaiset kurssin kotisivut
- pitkäaikainen, laaja käyttäjäkunta,
monimutkainen vuorovaikutteisuus: laatutuotantoa,
esim. monimutkainen yksilöllisesti räätälöitävissä
oleva sisältö tai simulaatiojärjestelmä, jolloin
tuottamisessa tarvitaan erikoisosaamista
Oppimateriaali on kurssin opiskeluun tarvittava
materiaali, joka on joko etukäteen tuotettu tai syntyy prosessissa
kurssin aikana.
Etukäteen tuotetun materiaalin kurssin tuottajat tekevät
itse ja/tai hankkivat valmiina tai teettävät tai tekevät
yhteistyössä jonkun toisen tahon kanssa.
Materiaali voi olla myös kurssin aikaisen opiskelijoiden prosessin
tuotos tai tuotoksia: esim. harjoitustöitä, projektidokumentteja
tai yhteistoiminnallisen prosessikirjoittamisen tulosta.
Kursseilla hyödynnettävä, ennalta
tuotettu materiaali on yleensä jompaa kumpaa tai molempia seuraavista
tyypeistä:
- Opiskelumateriaali voi olla yhdistelmä erilaisista
strukturoiduista tietomateriaaleista: artikkeleita, kirjoja,
kuvia, WWW-lähteitä, simulaatioita, videoituja
luentoja, tehtäviä, virtuaalikirjaston linkkejä
jne.
- Kurssin oppimateriaali voi olla juuri tätä
kyseistä kurssia varten tuotettu kokonaisuus, esim. interaktiivinen
WWW-materiaali tehtävineen, opintomoniste, CD-ROM, video
verkossa tai kasettina, simulaatio, animaatio.
Opetuksessa on alueita, joissa tieto on melko stabiilia
ja toisaalta on alueita, joissa tieto uusiutuu erittäin nopeasti.
Materiaalin tuottaminen on tarpeen silloin kun sitä ei ole
olemassa tai se ei ole opettajan haluamassa muodossa. Uuden materiaalin
tuottaminen on yleensä aikaa vievää ja vaatii usein
isoa panosta. Siksi on syytä tarkkaan harkita milloin lähdetään
tuottamaan itse: painopisteenä voi vaikkapa olla prosessien
ja ilmiöiden havainnollistaminen ja simuloinnit, interaktiivisuutta
lisäävät ratkaisut sekä oppimateriaalien tuottaminen
aihealueille, joissa on havaittu olevan ongelmia asioiden oppimisessa
ja opiskelussa.
Sisällön uudelleen käytettävyyteen
tähtäävät ajatukset materiaalin modulaarisuudesta
ja metatiedon (tiedon kuvaaminen) avulla hallitsemisesta. TIEKE
ry:n johtamalla standardointityöllä pyritään
luomaan e-oppimisen peilisääntöjä ja teknologisia
ratkaisuja, joiden avulla eri koulutustekniikat, oppimateriaalit
ja koulutusluokitukset sopivat yhteen.
Keskeistä on miettiä onko materiaali opiskelijoiden
käytettävissä myös kurssin jälkeen,
onko syntyvä tieto kumuloituvaa ja kuinka laajasti se on käytettävissä.
Massachusetts Institute of Technology julkisti keväällä
2001 hankkeen OpenCourseWare, jonka tavoitteena on tarjota lähes
kaikkien kurssiensa oppimateriaali ilmaiseksi halukkaiden käyttöön.
Tekijänoikeudet ovat keskeisessä asemassa
uuden verkko-opetukseen tarkoitetun materiaalin tuottamisessa
ja
edelleen kehittämisessä.
|