KURSSIN TAVOITTEET JA SISÄLTÖ
Kurssin suunnittelun keskeisimpiä vaiheita
on tavoitteiden määrittely. Opetuksen tavoitteet ovat
samalla oppimistavoitteita. Opetuksen tavoitteet kuvaavat sen mitä ja
miten sisältö tulisi hallita. Opetuksen sisältö kuvaa
käsiteltävän
aihealueen. Tavoitteet ohjaavat opetuksellisten ratkaisujen ja
arviointimenetelmien valintaa ja itse oppimisen arviointia. Parhaimmillaan
selkeiden tavoitekuvausten
avulla voidaan kursseja liittää toisiinsa. Selkeät
tavoitteet ohjaavat opiskelijan toimintaa.
Ydinainesanalyysi on Karjalaisen & co esittelemä
menetelmä, joka on mainittu myös tutkintorakenteen uudistuksen
yhteydessä oppisisältöjen analyysin välineenä (ks.
Yliopistojen tutkintorakenteen kehittämistyöryhmän
muistio 2002). Ydinainesanalyysin avulla voidaan verkkokurssin
sisältöä suunnitella
kerroksittain. Menetelmän
tavoitteena on auttaa luokittelemaan opetettavan aiheeseen liittyvät
tiedot ja taidot niiden tärkeyden mukaan. Kolmiportaisen
luokituksen kategorioita ovat ydinaines, täydentävä
tietämys ja erityistietämys.
Teknillisessä korkeakoulussa tätä
ajattelua on sovellettu jäsentämällä oppiainesta
seuraavasti:
- Aina välttämättömällä
aineksella (must know) tarkoitetaan esimerkiksi ajattelun
ja työskentelyn välineitä, joita tarvitaan myöhemmissä
opinnoissa, tutkimustyössä ja työelämässä.
Näiden tietojen avulla voidaan ymmärtää ja/tai
soveltaa tietoja. Tämä aines on opintojakson ydinasioita.
- Usein tarpeellinen aineksella (should
know) tarkoitetaan tietoutta, joka lisää teoreettisia
yksityiskohtia ja selventää harvinaisempia sovelluksia.
- Joskus hyödyllisellä aineksella
(nice to know) tarkoitetaan erityistietämystä,
joka syventää jonkin alueen hallintaa.
Ongelma
on useimmiten liian laaja sisältö.
Ydinainesanalyysin keskeinen tehtävä onkin auttaa
hahmottamaan opetetun aiheen tietojen ja taitojen väliset
yhteydet ja hierarkiat sekä suhteuttamaan nämä opiskelijan
työmäärään
(opintojen mitoitus), opetussuunnitelmaan sekä tutkintovaatimuksiin.
Opiskelija tarvitsee aikaa asian omaksumiseen oppiakseen myös
käyttämään tietoa hyödyksi sekä soveltamaan
sitä.
|