JOHDANTO
Pyrkimys tieto- ja viestintätekniikan, erityisesti
verkon käyttöön opetuksessa, opiskelussa ja oppimisessa
on laaja-alaisena ilmiönä verrattain nuori. Siksi siihen
liittyvä terminologia on edelleen vakiintumatonta. Taustalla on
useitakin traditioita ja trendejä, jotka vaikuttavat nykykeskustelun
pohjalla. Näistä voidaan mainita esimerkiksi etäopetus,
jolla on yliopisto-opetuksen valtavirrasta erillinen
pitkä perinne erityisesti aikuiskoulutuksen alueella. Sen
elementtejä
on verkon antamien mahdollisuuksien myötä ryhdytty integroimaan
yliopisto-opetukseen. Mediakonvergenssi (medioiden lähentyminen,
suorastaan integroituminen toisiinsa) on mahdollistanut myös
toimintatapojen konvergenssin. Muita, erityisesti 1980- ja 1990-lukujen
keskusteluissa keskiössä olleita käsitteitä
ovat monimuoto-opetus, avoimet oppimisympäristöt,
tietokoneavusteinen opetus, jaettu opiskelu (distributed learning)
ja 2000-luvulla verkko-oppiminen, sisällöntuotanto, verkkopedagogiikka,
eLearning, e-oppiminen ja oppiva yhteisö (ks. esim. Tella et
al 2001, s. 16-22). Viime aikoina on kansainvälisessä keskustelussa käytetty usein termiä "blended learning", joka voitaneen parhaiten suomentaa käsitteeksi monimuoto-opetus.
Yliopistoissa yksi opetuksen perusyksikkö on
kurssi, jonka organisoinnista opettajan työssä on useimmiten
kyse. Se on osa laajempaa kokonaisuutta: opintomoduulia, päänainetta,
sivuainetta, perusopintoja, aineopintoja, syventäviä opintoja tms. Hyvän
opiskeluympäristön
takaava toiminta yliopistoissa sisältää toki muitakin
toimintamuotoja, kuten ohjauksen opiskelu-uran eri vaiheissa.
Verkkokurssilla tarkoitetaan tässä
yhteydessä opintokokonaisuutta, joka suoritetaan joko osittain
tai kokonaan verkkoa hyödyntäen. Verkkokurssi ei siis
tarkoita sitä, että kaikki opetus ja opiskelu on verkkovälitteistä.
Kurssiin voi verkko-opetuksen ja -opiskelun lisäksi sisältyä
monia lähiopetuksen muotoja, kuten luentoja, ohjattuja harjoituksia, ryhmätöitä,
laboratoriotöitä ja ohjauskeskusteluja. Kurssilla voidaan
käyttää myös muutakin tieto- ja viestintätekniikkaa
kuin tietokonetta ja Internetiä, esim. puhelinneuvottelua tai
mobiililaitteita. Verkkomateriaalin lisäksi kurssilla voi olla
käytössä kirjoja, artikkeleita, luentomonisteita,
videokasetteja, CD-rom-aineistoa, tietokoneluokassa tai opiskelijan
omalla tietokoneella toimivia ohjelmistoja jne.
Kurssin tuottaminen on pääsääntöisesti
etenemistä tavoitteista suunnittelun ja toteutuksen kautta
toimintaan, arviointiin ja uudelleen muokkaukseen. Tuotantoprosessi
on käsite joka on levinnyt multimediateollisuudesta myös
koulutusalalle. Uusien medioiden myötä koulutuksen suunnitteluun
on tullut elementtejä, jotka muistuttavat läheisesti
multimediatuotannon prosesseja, erityisesti jos tavoitteena
on toteuttaa verkon ominaisuuksia
laaja-alaisesti hyödyntävää aineistoa. Kun
verkon käyttö yleistyy, kurssi tulee samalla näkyvämmäksi sekä
opiskelijoille että muille opettajille. Toteuttaminen vaatii aiempaa
laajempaa osaamista ja usein kokonaista toteuttajatiimiä.
Toimintaa pyritään
yhä useammin
hallitsemaan projektina. Tämän tyyppinen toimintatapa
on jo pitkään ollut yleinen etäopetukseen keskittyvissä
koulutuslaitoksissa, joista pitkäikäisimpiä on British
Open University.
Verkkokurssi voi olla myös hyvin kevyt, verkko
voi aluksi olla vain tyhjä tila joka vähitellen kurssin
aikana saa sisältöä. Tässäkin toimintamallissa
tarvitaan suunnittelua, jossa voidaan soveltaa tuotantoprosessin
vaiheita.
|