Geoinformatiikan
virtuaaliyliopistohanke - Projektin kuvaus
Geoinformatiikan
virtuaaliyliopisto
Geoinformatiikan opetuksen nykytila
Hankkeen tarkoitus ja luonne
GEOINFORMATIIKAN
VIRTUAALIYLIOPISTO
Paikkatieto ja sen sovellukset valtaavat nopeasti alaa sekä
perus- että soveltavan tutkimuksen alueilla. Kehityksen moottorina
on informaatioteknologian nopea kehitys ja sen myötä avautuvat
uudet mahdollisuudet. Suomessa alalla on pitkä tutkimusperinne,
digitaaliset kartta-aineistot ovat huippuluokkaa ja paikkatietojärjestelmien
käyttö on laajaa. Alan osaajia ei ole riittävästi
ja tulevaisuudessa erityisesti monipuolinen osaaminen ja valmius
tieteidenväliseen yhteistyöhön on kysyttyä.
Yliopistolaitokseen kohdistuu tässä tilanteessa paljon
odotuksia niin työntekijöiden kouluttajana kuin uuden
tutkimustiedon tuottajana.
Geoinformatiikan virtuaaliyliopiston tavoitteena on vastata kasvaviin
koulutustarpeisiin tieto- ja viestintätekniikan sekä verkostomaisen
toiminnan keinoin.
Geoinformatiikan virtuaaliyliopistohanke perustuu osapuolien laajalle
geoinformatiikan opetus-tarjonnalle, jota on vahvistettu vuoden
2002 alussa uusilla geoinformatiikan opetusviroilla. Virkojen myötä
alan opetustarjonta laajenee ja virtuaaliyliopistoa ajatellen opiskelijoille
voidaan tarjota laajempi tämän alan sivuainekokonaisuus
(15-35 ov). Virtuaaliyliopiston tärkeänä tavoitteena
on opetustarjonnan monipuolistaminen yhteistyön kautta, mikä
mahdollistaa myös resurssien suuntaamisen geoinformatiikan
tutkimus- ja kehitystyöhön. Virtuaaliyliopistohankkeen
rinnalla kehitetään myös geoinformatiikan jatkokoulutusta.
Vuosien 2001 ja 2002 aikana Geoinformatiikan virtuaaliyliopistohankkeen
valmistelu eteni osapuolten keskinäisenä yhteistyönä.
Hanke on laajentunut ja samalla se on herättänyt kiinnostusta
mm. Tampereen teknillisen yliopiston Geoinformatiikan laboratoriossa.
Hanketta on käsitelty myös Geoinformatiikan neuvottelukunnassa.
Geoinformatiikan opetuksen
nykytila
Geoinformatiikkaan sisältyy laaja joukko paikkatietojen käyttöön
ja tuottamiseen liittyviä tieteenaloja ja tekniikoita (kartografia,
maantiede, kaukokartoitus, geoinformaatiotekniikka, paikannus, navigointi
jne.). Näiden alojen osaaminen kytkeytyy nopeasti kehittyvään
langattomaan tiedonsiirtoon. Erityisesti matkaviestimien ja paikannusteknologian
yhteensulautuminen synnyttää uusia tarpeita eri tyyppisten
kuluttajatuotteiden ja -palveluiden toteuttamiselle (mobiilit paikkatietopalvelut).
Maamme yliopistoissa on annettu geoinformatiikkaan liittyvää
opetusta ja tehty tutkimusta jo 1980-luvulta alkaen sekä teknillisissä
että matemaattis-luonnontieteellisissä yksiköissä.
Tutkimus ja kehitystyö ovat tuottaneet alalle yhteisen teoriapohjan
ja standardointihankkeita. Erikoisosaamisen myötä Suomeen
on kehittynyt viisi vahvaa alan tutkimus ja opetusyksikköä,
joiden työnjako on selkeä kansallista Geoinformatiikan
virtuaaliyliopistohanketta ajatellen.
Opetusyksiköt ja niiden vahvuusalueet:
YKSIKKÖ |
VAHVUUSALUE |
Teknillinen
korkeakoulu
Maanmittausosasto |
GIS -järjestelmäsuunnittelu,
sijaintialgoritmit, spatiaalinen analyysi ja mallinnus, visualisointi,
InternetGIS, kaukokartoitus, paikannus ja navigointi |
Helsingin
yliopisto
maantieteen laitos |
GIS-soveltaminen,
vektoriaineistojen käyttö, kaukokartoitus, ympäristön
ja maankäytön muutosten seuranta, kehitysmaasovellukset |
Helsingin
yliopisto
metsävarojen käytön laitos |
paikkatieto-
ja kaukokartoitusmenetelmien kehitys ympäristö-, maatalous-
ja metsäsovelluksiin |
Oulun yliopisto
maantieteen laitos |
ihmistoiminnan
rasteriaineistojen käyttö ja tutkimus, kaukokartoitus
pohjoisen ympäristön ja maankäytön sovelluksissa,
mobiilit eläinten seurannat |
Turun yliopisto
maantieteen laitos |
soveltava geoinformatiikka:
alueellinen ympäristötutkimus, maisematutkmus, kaupunkitutkimus,
ympäristö-historiallinen tutkimus, kartta- ja navigointipalvelut,
paikkatiedon clearing-house mekanismit, ympäristötietoarkisto |
Geoinformatiikan opetuksen ja tutkimuksen vahvistaminen
ja lisääminen on nähty tarpeelliseksi. Vuonna 2001
perustettiin kaikkiaan viisi uutta geoinformatiikan opetusvirkaa.
Helsingin yliopiston Metsävarojen käytön laitoksen
geoinformatiikan professori aloitti 1.1.2002 ja Maantieteen laitoksen
professori aloitti 1.3.2002. Teknillisen korkeakoulun Maanmittausosaston
ja Rakennus- ja ympäristötekniikan osaston geoinformatiikan
professuuri täytetään myöhemmin kuluvana vuonna.
Perustetut professuurit ovat määräaikaisia 5-vuotisia
lahjoitus-professuureja. Hankkeen yhteistyötahona on Geoinformatiikan
neuvottelukunta, johon kuuluvat Liikenne- ja viestintäministeriö,
Maanmittauslaitos, Metsäteollisuus ry, TietoEnator Oyj, Maanpuolustuskorkeakoulu,
Helsingin yliopisto ja Teknillinen korkeakoulu. Vastaavasti Oulun
yliopistossa on perustettu geoinformatiikan professuuri 1.2.2002
alkaen. Turun yliopistossa on perustettu uusi maantieteen yliassistentin
virka, jonka opetusalana on geoinformatiikka. Yhdistettyinä
jo virassa oleviin geoinformatiikan alan toimijoihin uudet tutkimuksen
ja opetuksen voimavarat takaavat alan monipuolisen ja ripeän
kehittymisen lähivuosina.
Hankkeen tarkoitus ja
luonne
Luodaan kansallinen Geoinformatiikan virtuaaliyliopisto
osana Suomen Virtuaaliyliopistoa pohjautuen hankkeessa mukana olevien
osapuolien nykyiselle yhteistyölle ja työnjaolle. Hyödynnetään
kunkin korkeakoulun laajaa geoinformatiikan erikoisosaamista opetuksen
ja tutkimuksen osalta.
Tuotetaan verkkoon kattava geoinformatiikka-alan
opintojen kokonaisuus, josta opiskelijalla on mahdollisuus valita
n. 15-35 ov:n sivuainekokonaisuus. Virtuaaliyliopiston tarjoamat
kurssit ja opetusmateriaalit ovat laajan yliopistollisen perus-,
jatko- ja täydennyskoulutuksen piirissä olevan opiskelijajoukon
ulottuvilla sijainnista riippumatta. Kurssikokonaisuudet tuotetaan
työnjaon mukai-sesti eri osallistujatahojen toimesta. Lisäksi
mukana voi olla alan yritysten toteuttamia paketteja, joiden sisällön
tulee täyttää Geoinformatiikan virtuaaliyliopiston
määrittämät kriteerit. Hanketta laajennetaan
kansainväliseksi olemassa olevien yhteistyökontaktien
kautta sekä verkottumalla uusien partnereiden kanssa.
Geoinformatiikan virtuaaliyliopiston
rakenne on seuraava:
Projekti hyödyntää kussakin
yliopistossa toimivia virtuaaliyliopistotoimintaa tukevia yksiköitä
ja niitä kokemuksia, joita on kerääntynyt muista
kansallisista verkostoista. Teknillisessä korkeakoulussa
toimintaa tukee Opetuksen ja opiskelun tuki, joka toimii läheisessä
yhteistyössä hankkeen osapuolien virtuaaliyliopistoyksiköiden
kanssa.
Hankkeen
kehittäjille (näihin
tietoihin päästäksesi tarvitset salasanan)
|