HANKKEEN ARVIOINTI
Verkko-opetus on jatkuvaa
kehittämistyötä. Hankkeen arvioinnilla ja palautteella
on opetuksen toteuttajalle ensiarvoinen merkitys.
Verkko-opetusta on oleellista arvioida useasta
eri näkökulmasta. Opiskelijan oppiminen on edelleen
tärkein
tavoite, mutta oppimiseen välillisesti vaikuttavat tekijät
ovat hieman erilaiset lähi- ja verkko-opetuksessa.
Kannattaa kerätä
palautetta sekä opiskelijoilta että kurssin toteuttamiseen osallistuneilta
ja kollegoilta. Myös järjestelmän lokitieto antaa
arvokasta palautetietoa, jos järjestemässä tällainen
ominaisuus on. Tavanomaisen kurssin arviointikohteiden lisäksi verkkokurssin arvioitavia seikkoja voivat olla mm.
- opiskelijan arvio omasta panoksesta
- opiskeluprosessi onnistuneisuus
- vuorovaikutus opiskelussa - saavatko opiskelijat
riittävästi tukea, miten opiskelijaa ohjataan, kun hänellä
on vaikeuksia tai miten opiskelija saa palautetta oppimisestaan?
- oppimisympäristön käytettävyys
- mitä muutoksia ympäristöön on tehtävä,
jotta se toimii seuraavalla kurssilla paremmin?
- verkkomateriaalin ymmärrettävyys ja
selkeys - kuinka ymmärrettävää verkkomateriaali
on oppimisen kannalta?
- työmäärä ja työn mielekkyys
sekä opiskelijan että kurssin toteuttajien näkökulmasta.
|