VERKKO-OPETUKSEN SUUNNITTELUPROSESSI
Projektin vaiheet
Suunnittelun osa-alueet
Verkko-opetuksen suunnittelu ja tuottaminen voidaan
jäsentää prosessiksi, jossa tuotetaan toisaalta verkkokurssin toiminnallinen ratkaisu
ja toisaalta digitaalista aineistoa. Verkkokurssit hyödyntävät
verkkoaineistoa mutta yhtälailla myös muuta aineistoa, esim. kirjoja, artikkeleita, cd-romille tallenettua aineistoa.
Verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
vaikuttaa erityisesti se, tuotetaanko täysin uutta
koulutusta vai muokataanko jo olemassa olevaa kurssia
tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäväksi.
Täysin uutta tuotettaessa voidaan lähteä puhtaalta
pöydältä, jolloin vapausaste on yleensä suurempi.
Vanhaa muokattaessa on tarkoituksenmukaista tarkastella
erityisesti, mitä toimintaa kurssissa viedään verkkoon
ja onko syytä samanaikaisesti tehdä pedagoginen uudelleentarkastelu.
Hyvin toimivia ratkaisuja ei kannata heittää romukoppaan.
Vastaavasti verkko ei pelasta huonosti toimivaa ratkaisua,
vaan
vaativana toimintaympäristönä useimmiten vain vahvistaa
ongelmia.
Verkko-opetuksen ratkaisut voivat olla mitä
moninaisimpia sen mukaan, ollaanko tekemässä massakurssia
vai pienehkölle ryhmälle suunnattua kokonaisuutta sekä
minkälaisia pedagogisia valintoja tehdään. Useat
opettajat kokevat tärkeäksi tuottaa ennakkoon verkkoon
oppimateriaalia. Aineiston luonteesta riippuen tämä vaatii
osaamista, joka yksinkertaisimmillaan on tekstiä ja linkkejä
sisältävän webbisivun tuottamista ja monimutkaisimmillaan
vaativien animaatioiden ja vuorovaikutteisten multimedia-aineistojen
tuotantoa. Tällöin materiaalin tuotantoon soveltuu tuotantoprosessimalli,
jonka elementtejä ovat tyypillisesti sisällön luominen,
paketointi ja jakelu. Tuotettava aineisto on yleensä sellaista,
jota voidaan hyödyntää useampiin tarkoituksiin.
Monesti merkittävä osa sisällöstä
luodaan itse opetus- ja opiskeluprosessin aikana harjoitustöiden,
kommunikoinnin ja erilaisten yhteistoiminnallisten työskentelymuotojen
ja muodossa. Kun sisältö tuotetaan koulutuksen aikana,
koulutuksen verkkoympäristö toimii yhteisenä työtilana,
joka on aluksi kuin kalustamaton työhuone.
|