TOIMINTAYMPÄRISTÖN ANALYYSI
Toimintaympäristö
vaikuttaa verkko-opetusprojektiin sekä mahdollisuuksien,
kilpailun että toiminnan reunaehtojen näkökulmista.
Oma yksikkö, yliopisto, kansallinen, eurooppalainen ja globaali
ympäristö ovat tasoja joissa on syytä tarkastella
toisaalta yhteistyömuotoja ja mahdollisuuksia ja toisaalta
oman projektin kilpailuasemaa:
- Onko joku jo tehnyt samanlaisen verkkokokonaisuuden?
Onko joku jo tuottanut
materiaalia,
jota hankkeessa voidaan hyödyntää? Onko joku muu
tuottamassa samaan aikaan vastaavaa kokonaisuutta tai omaa projektiani
tai osaamistani täydentävää, siten että
voisimme tehdä yhteistyötä?
- Yhteistyön mahdollisuudet: mitkä ovat
oman yliopiston / yksikköni
aiemmat yhteydet, mitkä ovat mahdollisuudet solmia yhteistyösuhde.
- Yhteistyön reunaehdot: laatu, raha, aika,
toimintakulttuuri, paikallisten olosuhteiden
huomioon ottaminen (onko projektissa joitain sellaisia erityispiirteitä
jotka puoltavat sen tekemistä itsenäisesti).
Ei ole lainkaan tavatonta, että jopa oman
yliopiston eri yksiköissä tarjotaan samansisältöisiä
opintokokonaisuuksia.
Lisäksi on hyvä tarkastella mm.
seuraavia kysymyksiä:
- Yliopiston ja yksikön strategia ja tavoitteet:
onko määritetty suuntaviivoja joiden mukaan omassa yksikössä
edetään, minkälaisia päätöksiä
on jo tehty, onko oma projekti kenties edelläkävijä,
joka suuntaa oman yksikön tavoitteita?
- Rakenteelliset tekijät
vaikuttavat yliopistoissa voimakkaasti hankkeen toteutukseen:
tutkintorakenne määrittää minkälaisissa
puitteissa voidaan toimia (esim. voidaanko toteuttaa laaja
integroiva
projektityö siten että se mahtuu tutkintoon); mitkä
ovat mahdollisuudet vaikuttaa rakenteisiin, jos niiden rajat
halutaan ylittää? Erityisesti, miten uusi tutkintorakenne vaikuttaa omaan hankkeeseeni?
- Opintohallinnolliset kysymykset ja käytännöt
(esim. riittääkö JOO-sopimuksen puitteissa saatava
korvaus siihen että kurssille voidaan ottaa osallistujia
toisesta oppilaitoksesta, voiko samalle kurssille osallistua
myös
niitä jotka eivät ole yliopistossa kirjoilla)?
- Käytettävissä olevat resurssit:
- raha
- hankkeen aikajänne
- projektiin osallistuvien aika
- hankkeen tekijöiden (opettajan ja muun hankkeeseen
osallistuvan henkilökunnan) valmiudet ja osaaminen /
hankittavissa oleva osaaminen
- käytettävissä oleva tai hankittavissa oleva
teknologia.
|
|
Minkälaisia strategisia valintoja yliopistosi ja yksikkösi
ovat tehneet ja miten ne vaikuttavat omaan toimintaasi?
Onko joku jo tehnyt omaa hankettasi sivuavan hankkeen omassa yliopistossasi
/ muissa suomalaisissa yliopistoissa / maailmalla? Pohdi, mitä yksikköjen
/ yliopistorajojen yli menevää yhteistyötä voi
/ kannattaa hankkeessasi tehdä? Miksi?
Miten
hankkeesi liittyy yliopistosi/oman osastosi/yksikkösi
tavoitteisiin?
|
|
Korkeakoulujen mahdolliset tulevaisuudet
Tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiapalvelu
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/osahankkeet/strategiapalvelu/
Bates, A.W. (2000). Managing Technological Change: Strategies for
College and University Leaders. San Francisco: Jossey Bass.
Bates käsittelee kirjassaan laajasti yliopiston strategisia
ratkaisuja.
Bates, A.W., Poole, G. (2003). Effective Teaching with Technology in Higher Education: Foundations for Success San Francisco: Jossey Bass.
Katso myös: http://www.batesandpoole.ubc.ca/
> chapters
Sariola, J., Söderlund, S. (2004). Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiat yliopistoissa. Analyysi tulevaisuusnäkymistä, toimeenpanosta ja seurannasta. Suomen virtuaaliyliopiston kehittämisyksikkö j ulkaisuja no 12. Espoo.
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/e-julkaisut/julkaisu012.pdf
|