JOHDANTO
Pyrkimys tieto- ja viestintätekniikan, erityisesti
verkon käyttöön opetuksessa, opiskelussa ja oppimisessa
on laaja-alaisena ilmiönä verrattain nuori. Siksi siihen
liittyvä terminologia on vakiintumatonta. Taustalla on useitakin
traditioita ja trendejä, jotka vaikuttavat nykykeskustelun
pohjalla. Näistä voidaan mainita esimerkiksi etäopetus,
jolla on pitkä yliopisto-opetuksen valtavirrasta erillinen
perinne erityisesti aikuiskoulutuksen alueella. Sen elementtejä
on verkon antamien mahdollisuuksien myötä ryhdytty integroimaan
yliopisto-opetukseen. Näin mediakonvergenssi (medioiden lähentyminen,
suorastaan integroituminen toisiinsa) on mahdollistanut myös
toimintatapojen konvergenssin. Muita, erityisesti 1980- ja 1990-lukujen
keskusteluissa keskiössä olleita käsitteitä
ovat mm. monimuoto-opetus, avoimet oppimisympäristöt,
tietokoneavusteinen opetus, jaettu opiskelu (distributed learning)
ja 2000-luvulla verkko-oppiminen, sisällöntuotanto, verkkopedagogiikka,
eLearning ja oppiva yhteisö (ks. esim. Tella et al 2001, s.
16-22).
Yliopistoissa yksi opetuksen perusyksikkö on
kurssi, jonka organisoinnista opettajan työssä on useimmiten
kyse. Hyvän opiskeluympäristön takaava toiminta
yliopistoissa sisältää toki muitakin toimintamuotoja,
kuten ohjauksen opiskelu-uran eri vaiheissa.
Verkkokurssilla tarkoitetaan tässä
yhteydessä opintokokonaisuutta, joka suoritetaan joko osittain
tai kokonaan verkkoa hyödyntäen. Verkkokurssi ei siis
tarkoita sitä, että kaikki opetus ja opiskelu on verkkovälitteistä.
Kurssiin voi verkko-opetuksen ja -opiskelun lisäksi sisältyä
monia lähiopetuksen muotoja, kuten luentoja, harjoituksia,
laboratoriotöitä ja ohjauskeskusteluja. Kurssilla voidaan
käyttää myös muutakin tieto- ja viestintätekniikkaa
kuin tietokonetta ja Internetiä, esim. puhelinneuvottelua tai
mobiililaitteita. Verkkomateriaalin lisäksi kurssilla voi olla
käytössä kirjoja, artikkeleita, luentomonisteita,
videokasetteja, CD-rom-aineistoa, tietokoneluokassa tai opiskelijan
omalla tietokoneella toimivia ohjelmistoja jne.
Kurssin tuottaminen on pääsääntöisesti
etenemistä tavoitteista suunnittelun ja toteutuksen kautta
toimintaan, arviointiin ja uudelleen muokkaukseen. Tuotantoprosessi
on käsite joka on levinnyt multimediateollisuudesta myös
koulutusalalle. Uusien medioiden myötä koulutuksen suunnitteluun
on tullut elementtejä, jotka muistuttavat läheisesti multimediatuotannon
prosesseja, erityisesti jos tavoitteena on toteuttaa verkon ominaisuuksia
laaja-alaisesti hyödyntävää aineistoa. Www:n
käytön yleistyessä kurssi konkretisoituu verkossa.
Toteuttaminen vaatii aiempaa laajempaa osaamista, ja usein kokonaista
toteuttajatiimiä. Toimintaa pyritään yhä useammin
hallitsemaan projektina. Tämän tyyppinen toimintatapa
on jo pitkään ollut yleinen etäopetukseen keskittyvissä
koulutuslaitoksissa, yhtenä ensimmäisistä British
Open University.
Verkkokurssi voi olla myös hyvin kevyt, verkko
voi aluksi olla vain tyhjä tila joka vähitellen kurssin
aikana saa sisältöä. Tässäkin toimintamallissa
tarvitaan suunnittelua, jossa voidaan soveltaa tuotantoprosessin
vaiheita.
|