TEKNOLOGIARATKAISUT
Kun osapuilleen tiedetään
minkätyyppistä kurssia ollaan tekemässä ja
minkälaisia
toimintoja siihen tarvitaan, on viimeistään mietittävä
minkätyyppistä teknologiaa tarvitaan. Käytännössä
on usein käytettävä niitä välineitä
jotka ovat kohtuukustannuksin tarjolla tai jotka ovat oman yliopiston
tai yksikön valinta. Tarvittava teknologiaa voidaan karkeasti
tarkastella kolmesta näkökulmasta: 1) tuottamisen,
2) hallinnan sekä ylläpidon ja 3) käytön
näkökulmasta.
Keskeinen valinta tehdään, kun arvioidaan
riittääkö yhdistelmä johon kuuluvat perinteiset
webbisivut, sähköpostilista ja (suljettu tai avoin) keskustelualue,
videokonferenssi, chat jne. vai halutaanko ottaa käyttöön
järjestemä, jossa on myös kurssihallintotyökaluja
ja sisällöntuotantotyökaluja. Tällä
hetkellä yleisimpiä integroituja elektronisia opiskelualustoja
Suomen yliopistoissa ovat WebCT ja Optima.
Yhteistä kaikille valinnoille on että
ne pääsääntöisesti koostuvat neljäntyyppisistä
työkaluista
- dokumenttien hallintatyökalut
- kommunikaatiovälineet
- yhteisten dokumenttien työstämistyökalut
ja
- hallintotyökalut.
Monien integroitujen opiskelualustojen historia
on erittäin lyhyt, noin puoli vuosikymmentä. Ne ovat toiminnallisesti
olleet rajallisia kaikilla osa-alueilla, mutta tuotteet kehittyvät
nopeasti. Valitsemalla jonkin tällaisen alustan yliopisto
on päässyt nopeasti alkuun verkkokurssien tuotannossa.
Alustoja on markkinoilla tuhansia, Suomessakin useita kymmeniä.
Tähän
sisältyy markkinoihin liittyvä riski: kaikki tuotteet
eivät ole elinkelpoisia, joten valintoja tehtäessä
kannattaa selvittää myös palvelun / tuotteen tarjoajan
tausta.
Yksi ongelmallinen piirre näissä
alustoissa on, että tuotanto on sidoksissa voimakkaasti kurssiajatteluun
ja esim. materiaalit eivät välttämättä
kumuloidu organisaation tietovarannoksi eivätkä ne pääsääntöisesti
ole enää osallistujien käytettävissä kurssin
jälkeen ilman eritystoimenpiteitä. Sisällönhallintavälineet (LCMS, learning content management system) tekevät tuloaan myös yliopistoihin.
|