ARVIOINTI
Verkko-opetus on jatkuvaa
kehittämistyötä. Arvioinnilla ja palautteella on
opetuksen toteuttajalle ensiarvionen merkitys.
Verkko-opetusta on tärkeä arvioida useasta
eri näkökulmasta. Opiskelijan oppiminen on edelleen tärkein
tavoite, mutta oppimiseen vaikuttavat tekijät muuttuvat, kun
puhutaan verkko-opetuksesta.
Verkko-opetuksen kehittämiseksi ja oppimisen
mahdollistamiseksi arvioidaan verkko-opetusta keräämällä
opiskelijoilta, kurssin toteuttamiseen osallistuneilta ja kollegoilta
palautetta. Myös järjestelmän lokitieto antaa arvokasta
palautetietoa, jos järjestemässä tällainen on.
Arvioitavia seikkoja voivat olla mm.
- opiskelijan arvio omasta panoksesta
- opiskeluprosessi onnistuneisuus
- vuorovaikutus opiskelussa - saavatko opiskelijat
riittävästi tukea, miten opiskelijaa ohjataan, kun hänellä
on vaikeuksia tai miten opiskelija saa palautetta oppimisestaan?
- oppimisympäristön käytettävyys
- mitä muutoksia ympäristöön on tehtävä,
jotta se toimii seuraavalla kurssilla paremmin?
- verkkomateriaalin ymmärrettävyys ja
selkeys - kuinka ymmärrettävää verkkomateriaali
on oppimisen kannalta?
- työmäärä ja työn mielekkyys
sekä opiskelijan että kurssin toteuttajien näkökulmasta.
|