OPPIMATERIAALI
Oppimateriaali on kurssin
opiskeluun tarvittava materiaali, joka on joko etukäteen tuotettu
tai syntyy prosessissa kurssin aikana.
Etukäteen tuotetun materiaalin kurssin tuottajat tekevät
itse ja/tai hankkivat valmiina tai teettävät tai tekevät
yhteistyössä jonkun toisen tahon kanssa.
Materiaali voi olla myös kurssin aikaisen opiskelijoiden prosessin
tuotos tai tuotoksia: esim. harjoitustöitä, yhteistoiminnallisen
prosessikirjoittamisen tulosta.
Kursseilla hyödynnettävä, ennalta
tuotettu materiaali on yleensä jompaa kumpaa tai molempia seuraavista
tyypeistä:
- opiskelumateriaali voi olla yhdistelmä erilaisista
strukturoiduista tietomateriaaleista: artikkeleista, kirjoista,
kuvista, WWW-lähteistä, simulaatioista, videoiduista
luennoista, tehtävistä, virtuaalikirjaston linkeistä
ym., tai
- kurssin oppimateriaali voi olla juuri tätä
kyseistä kurssia varten tuotettu kokonaisuus (esim. interaktiivinen
WWW-materiaali tehtävineen, opintomoniste, CD-ROM, video
verkossa tai kasettina, simulaatio, animaatio).
Opetuksessa on alueita, joissa tieto on melko stabiilia
ja toisaalta on alueita, joissa tieto uusiutuu erittäin nopeasti.
Materiaalin tuottaminen on tarpeen silloin kun sitä ei ole
olemassa tai se ei ole opettajan haluamassa muodossa. Uuden materiaalin
tuottaminen on yleensä aikaa vievää ja vaatii usein
isoa panosta. Siksi on syytä tarkkaan harkita milloin lähdetään
itse tuottamaan isotöistä materiaalia: Painopisteenä
voi vaikkapa olla prosessien ja ilmiöiden havainnollistaminen
ja simuloinnit, interaktiivisuutta lisäävät ratkaisut
sekä oppimateriaalien tuottaminen aihealueille, joissa on havaittu
olevan ongelmia asioiden oppimisessa ja opiskelussa.
Sisällön uudelleen käytettävyyteen
tähtäävät ajatukset materiaalin modulaarisuudesta
ja metatiedon (tiedon kuvaaminen) avulla hallitsemisesta. TIEKE
ry:n johtamalla standardointityöllä pyritään
luomaan e-oppimisen peilisääntöjä ja teknologisia
ratkaisuja, joiden avulla eri koulutustekniikat, oppimateriaalit
ja koulutusluokitukset sopivat yhteen.
Keskeistä on miettiä onko materiaali opiskelijoiden
käytettävissä myös kurssin jälkeen, esim.
onko syntyvä tieto kumuloituvaa ja kuinka laajasti se on käytettävissä.
Massachusetts Institute of Technology julkisti keväällä
2001 hankkeen OpenCourseWare, jonka tavoitteena on tarjota lähes
kaikkien kurssiensa oppimateriaali ilmaiseksi halukkaiden käyttöön.
Tekijänoikeudet ovat keskeisessä asemassa
uuden verkko-opetukseen tarkoitetun materiaalin tuottamisessa ja
edelleen kehittämisessä.
|