Jakson materiaali > Verkko-opetuksen suunnittelu

VERKKO-OPETUKSEN SUUNNITTELU

Koulutuksen suunnittelu ja toteutus on tuotantoprosessi.

Tuotantoprosessin tuloksena syntyy verkkokurssi, opetuksen tukena hyödynnettävä digitaalinen aineisto, opetuksen elektroninen ohjausväline tai jokin muu opetusta tukeva, tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä toiminto. Tuotantoprosessi on siten aina myös tapauskohtainen. Kurssin tuottaminen on etenemistä tavoitteista suunnittelun ja toteutuksen kautta toimintaan, arviointiin ja uudelleen muokkaukseen.

Tuotantoprosessi on käsite joka on levinnyt multimediateollisuudesta vähitellen myös koulutusalalle. Uusien medioiden myötä koulutuksen suunnitteluun on tullut elementtejä, jotka muistuttavat läheisesti niitä prosesseja jotka ovat tavanomaisia multimediatuotannossa. Www:n käytön yleistyessä koulutustuotekin konkretisoituu verkossa. Toteuttaminen vaatii monialaosaamista, ja usein kokonaista totetuttajatiimiä. Toimintaa pyritään yhä useammin hallitsemaan projektina. Tämän tyyppinen toimintatapa on jo pitkään ollut yleinen etäopetukseen keskittyvissä koulutuslaitoksissa, yhtenä ensimmäisistä Britannian Open University.

Verkkokurssi ei tässä yhteydessä tarkoita sitä että kaikki opetus ja opiskelu viedään verkkovälitteiseksi. Verkkokurssilla tarkoitetaan tässä opintokokonaisuutta joka suoritetaan joko osittain tai kokonaan tieto- ja viestintätekniikan avulla. Kurssiin voi verkko-opetuksen ja -opiskelun lisäksi sisältyä monia lähiopetuksen muotoja, kuten luentoja, harjoituksia, laboratoriotöitä, ohjauskeskusteluja. Verkkomateriaalin lisäksi kurssilla voi olla käytössä kirjoja, aikakauslehtiä, luentomonisteitavideokasetteja, CD-rom-aineistoa, opiskelijan omalla tietokoneella toimivia ohjelmistoja jne.

Mitä ominaispiirteitä on oman hankkeesi suunnittelussa verkkoon, verrattuna perinteiseen tapaan toimia?
Anna-Kaarina Kairamo, TKK Opetuksen ja opiskelun tuki Päivitetty 17.09.2001 /AVä