TUOTANTOPROSESSI
Verkko-opetuksen tuotantoprosessin muotoutumiseen
vaikuttaa erityisesti se, ollaanko tuottamassa täysin uutta
koulutusta vai ollaanko muokkaamassa jo olemassa olevaa verkkopohjaiseksi.
Täysin uutta tuotettaessa voidaan lähteä puhtaalta
pöydältä, joten vapaudet ovat yleensä suuremmat.
Vanhaa muokattaessa on tarkoituksenmukaista tarkastella erityisesti
mitä toimintaa kurssissa viedään verkkoon, ja onko
syytä samanaikaisesti tehdä pedagoginen uudelleentarkastelu.
Hyvin toimivia ratkaisuja ei kannata heittää romukoppaan.
Vastaavasti verkko ei pelasta huonosti toimivaa ratkaisua, vaan
vaativana toimintaympäristönä voi vain vahvistaa
ongelmia.
Tuotantoprosessin jäsentely
Tuotantoprosessin vaiheet
Projektisuunnitelma
|
|
Pesonen - Pilli-Sihvola
- Tiihonen (2000). Verkkokurssin tuotantoprosessi. Teoksessa: Matikainen
- Manninen (toim.).2000. Aikuiskoulutus verkossa. Verkkopohjaisten
oppimisympäristöjen teoriaa ja käytäntöä.
Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Tampere. |
Tuotantoprosessin jäsentely
Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä
opetushanke koostuu useimmiten neljästä osa-alueesta,
jotka on esitelty yllä olevassa kuvassa:
- opetuksellinen ratkaisu eli prosessi: keskeisiä
elementtejä ratkaisun hallinnassa ovat suunniteltu opiskeluprosessi,
vuorovaikutus eri osapuolien (opettajat, opiskelijat, asiantuntijat,
mentorit, tutorit jne.) välillä sekä opiskelun
ohjauksen ratkaisut
- materiaalin tuotanto: kurssin opiskeluun tarvittava
materiaali, itse tuotettava ja/tai valmiina hankittava tai onko
materiaali kenties opettajien etukäteen tuottamaa vai onko
materiaali kurssiprosessin tuotos: esim. harjoitustöitä,
yhteistoiminnallisen prosessikirjoittamisen tulosta
- kurssihallinto ja tiedotus: tiedottaminen ajankohtaisista
asioista kurssia ennen ja aikana, ilmoittautumiset, ryhmäjaot,
harjoitustöiden palautuskanavat, (osa)suoritusten kirjaaminen
jne.
- teknologiaratkaisut: käytettävät
työkalut ja niiden hallinta.
Nämä elementit vaikuttavat toisiinsa,
joten näitä osa-alueita on syytä suunnitella vuorovaikutuksessa
toistensa kanssa.
Hankkeeseen vaikuttavia tekijöitä
ovat useimmiten ainakin seuraavat:
- Organisaation ja yksikön strategia ja tavoitteet:
minkälaisia päätöksiä on jo tehty
- Rakenteelliset ja hallinnolliset tekijät
vaikuttavat yliopistoissa voimakkaasti hankkeen toteutukseen:
- tutkintorakenne määrittää minkälaisissa
puitteissa voidaan toimia
- opintohallinnolliset kysymykset ja käytännöt
(esim. voiko samalle kurssille osallistua myös niitä
jotka eivät ole yliopistossa kirjoilla)
- Käytettävissä olevat resurssit:
- raha
- hankkeen aikajänne
- projektiin osallistuvien aika
- käytettävissä oleva tai hankittavissa oleva
teknologia
- Hankkeen kohderyhmän (opiskelijoiden, asiakkaiden)
tiedolliset ja taidolliset valmiudet sekä elämäntilanne
- Hankkeen tekijöiden (opettajan ja muun hankkeeseen
osallistuvan henkilökunnan) valmiudet ja osaaminen.
|
Tuotantoprosessin vaiheet
Verkko-opetuksen tuotantoprosessi
jäsentyy yleensä kuuteen vaiheeseen (vaiheiden nimitykset
saattavat hieman vaihdella ohjeistuksen tekijän mukaan):
- Projektiehdotus
- Suunnittelu
- Tuotanto
- Testaus
- Toteutus
- Arviointi ja korjaus
Tuotantoprosessille on ominaista,
että eri vaiheiden välillä tapahtuu iterointia (vaiheita
toteutetaan osittain yhtäaikaisesti ja kertautuvasti), ne eivät
lineaarisesti seuraa toisiaan. Voi esimerkiksi olla hedelmällistä
tehdä kurssin verkkoalueesta jo suunnitteluvaiheessa, joskus
jopa projektiehdotusvaiheessa, alustava demo, jonka avulla havainnollistetaan
hankkeen muille osapuolille miltä verkkoratkaisu näyttää
ja tuntuu ja kuinka se toimii ja mitä ovat sen mahdolliset
rajoitteet.
Keskeistä on myös määrittää
alussa minkätasoinen ratkaisu on tarkoituksenmukainen. Kaikki
me olemme törmänneet verkossa vaikuttaviin ratkaisuihin,
joihin sisältyy esim. vaikuttavia tietokantapohjaisia yksilöllisen
räätälöinnin ratkaisuja, simulaatioita, animaatioita
jne. Saattaa olla suurikin houkutus yrittää jotain samanlaista.
On kuitenkin olennaista tunnistaa käytetävissä olevien
resurssien aiheuttamien rajoitteiden lisäksi, mikä on
tuottamamme ratkaisun elinikä ja käyttäjäkunnan
laajuus. Näiden tekijöiden mukaan toimintaratkaisu voi
jäsentyä jatkumolle, jossa on seuraavat ääripäät:
- arkikäyttö, nopeasti uusiutuva tieto:
tuotetaan itse kevyillä teknisillä ratkaisuilla käypää
ja helposti päivitettävää arkitasoa, esim.
tavanomaiset kurssin kotisivut
- pitkäaikainen, laaja käyttäjäkunta,
monimutkainen vuorovaikutteisuus: laatutuotantoa,
esim. monimutkainen yksilöllisesti räätälöitävissä
oleva sisältö tai simulaatiojärjestelmä, jolloin
tuottamisessa tarvitaan erikoisosaamista.
|
|
Ota selvää
minkälaisia ohjeita on omassa olemassayliopistossasi kehittämisprojektin
suunnitteluun ja toteutukseen. |
|
Jos olet kiinnostunut tutustumaan projektitoimintaan syvällisemmin,
oheismateriaalina voi toimia mikä tahansa projektitoiminnan
oppikirja.
Työministeriön sivuilta löytyy Paul Silferbergin
kirjoittama
Ideasta
projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja
|
Projektisuunnitelma
Projektisuunnitelma on tuotantoprosessin ohessa
syntyvä suunnitteludokumentti, jonka osiot tarkentuvat tuotanto-
ja testausvaiheissa. Parhaimmillaan suunnitelmasta tarkentuessaan
syntyy dokumentti joka mahdollistaa tiedon jakamisen itse prosessista
ja lopputuloksesta myös muille.
Enenevässä määrin niin yliopiston
ulkopuoliset kuin sisäisetkin rahoittajatahot edellyttävät
projektisuunnitelmia ja raportointia rahoituksen saamisen edellytyksenä.
Verkko-opetusprojektin suunnitelma
sisältää yleensä kaikki tai osan seuraavista
aihealueista:
- Koulutusprojektin/kurssin yleiset tavoitteet
- liitynnät organisaation strategiaan
ja tavoitteisiin
- Käyttäjäryhmä ja sen keskeiset
piirteet
- Reunaehdot
- mm. teknologia, opintohallinnollliset kysymykset,
tutkintorakenne jne.
- Sisältörajaus
- Kurssin tavoitteet
- tiedolliset
- taidolliset
- asenteelliset
- Kuvaus halutusta opiskeluprosessista
- Kuormittavuus (nk. kuormittavuusanalyysi opiskelijan
ja opettajan näkökulmasta)
- Miten opittua arvioidaan: menetelmät (tentti,
projektityö, työselostukset, harjoitukset, laskarit,
ryhmätyöt jne.)
- Oppimateriaalikomponentit
- muiden tuottamat/valmiit: kirjallisuus,
artikkelit, prujut, cd-rom, www-aineistot jne.
- miten tekijänoikeuskysymykset hoidetaan
- tuotettavat uudet materiaalit
- Vuorovaikutus kurssilla
- Ohjaussuunnitelma
- Opiskeluohje
- Kurssikuvaus
- Aikataulu
- Tehtävät
- Suoritusten arviointi
- Jne.
- Aikataulu
- Resurssit
- Työnjaot ja toimintamalli
- Kuka ylläpitää
Lista on pitkä, mutta projektiajattelun keskeiset
elementit tulisi hyvässä suunnitelmassa olla selkeästi
luettavissa:
- Sisältö eli tavoite (tulostavoite sisällön
ja laadun suhteen)
- Aika (projektin ja sen osien aikarajat)
- Resurssien käyttö (ajankäyttö
ja raha)
Projektoinnin
ideana on saada kaikki kolme elementtiä hallintaan samanaikaisesti.
Projektille on syytä myös määrittää
välietappeja, joissa tarkastellaan kaikkia näitä
kolmea projektiulottuvuutta yhtäaikaa: miten niissä on
edetty.
Jos projekti on pieni, on syytä kuitenkin tehdä
ainakin seuraavat asiat:
- määrittele mitä pitää
saada aikaan
- jaa tehtävä osiin ja mieti kuka tekee
minkäkin niistä
- varaa aika työlle (kalenteriin) ja aikatauluta
sen mukaan
- selvitä tarvitsetko erillistä rahoitusta
projektille tai jollekin osatehtävälle
- kerro jo projektisi aikana muillekin mitä
teet
- seuraa projektin edistymistä säännöllisesti
- arvioi työn lopputulos ennen kuin jätät
sen
|
|
Projektitoiminnan oppaat
Työministeriön sivuilta löytyvä Paul Silferbergin
kirjoittama
Ideasta
projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja
UUSI
LINKKI
Esimerkki yliopiston omasta kurssituotanto-oppaasta:
University of British Columbia: Preparing
Distance Education Courses
|
|