Jakson materiaali > Toimintaympäristön analyysi

TOIMINTAYMPÄRISTÖN ANALYYSI

Toimintaympäristön erilaiset elementit vaikuttavat verkko-opetusprojektiin eri tavoin sekä mahdollisuuksien, kilpailun että toiminnan reunaehtojen näkökulmista.

Toimintaympäristö voidaan jakaa hierarkkisesti eri tasoihin:

  • oma lähiympäristö (tiedekunta, osasto, laboratorio, laitos)
  • organisaatio (yliopisto)
  • alueellinen (esim. Pääkaupunkiseutu, Pohjois-Suomi)
  • kansallinen (Suomi)
  • eurooppalainen/globaali

Alueellinen, kansallinen ja eurooppalainen/globaali ovat tasoja joissa toisaalta on syytä tarkastella toisaalta yheistyömuotoja ja mahdollisuuksia ja toisaalta oman projektin kilpailuasemaa, mm.:

  • Onko joku jo tehnyt samanlaisen verkkokokonaisuuden? Onko joku jo tuottanut materiaalia, jota hankkeessa voidaan hyödyntää? Onko joku muu tuottamassa samaan aikaan vastaavaa kokonaisuutta tai omaa projektia tai osaamista täydentävää, siten että voisimme tehdä yhteistyötä?
  • Yhteistyön mahdollisuudet: aiemmat yhteydet, mahdollisuudet solmia yhteistyösuhde
  • Yhteistyön reunaehdot: laatu, raha, aika, toimintakulttuurikultuuri ja henkilökemiat, paikallisten olosuhteiden huomioon ottaminen (onko projektissa joitain sellaisia erityispiirteitä jotka puoltavat sen tekemistä paikallisesti)

Oman lähiympäristön ja yliopiston tasolla voidaan esittää myös yllä olevat yhteistyöhön liittyvät kysymykset. Ei ole lainkaan tavatonta, että yliopiston eri yksiköissä tarjotaan samansisältöisiä opintokokonaisuuksia. Lisäksi tulee tarkastella mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Yliopiston ja yksikön strategia ja tavoitteet: onko määritetty suuntaviivoja joiden mukaan omassa yksikössä edetään, minkälaisia päätöksiä on jo tehty, onko oma projekti kenties edelläkävijä, joka suuntaa oman yksikön tavoitteita?
  • Rakenteelliset ja hallinnolliset tekijät vaikuttavat yliopistoissa voimakkaasti hankkeen toteutukseen: tutkintorakenne määrittää minkälaisissa puitteissa voidaan toimia. (esim. voidaanko toteuttaa laaja integroiva projektityö siten että se mahtuu tutkintoon); mitkä ovat mahdollisuudet vaikuttaa rakenteisiin, jos niiden rajat halutaan ylittää.
  • Opintohallinnolliset kysymykset ja käytännöt (esim. riittääkö JOO-sopimuksen puitteissa saatava korvaus siihen että kurssille voidaan ottaa osallistujia toisesta oppilaitoksesta, voiko samalle kurssille osallistua myös niitä jotka eivät ole yliopistossa kirjoilla).

Bates, A.W. (2000). Managing Technological Change: Strategies for College and University Leaders. San Francisco: Jossey Bass.
Anna-Kaarina Kairamo, TKK Opetuksen ja opiskelun tuki Päivitetty 12.10.2001 /AVä