TOIMINTAYMPÄRISTÖN ANALYYSI
Toimintaympäristön erilaiset elementit
vaikuttavat verkko-opetusprojektiin eri tavoin sekä mahdollisuuksien,
kilpailun että toiminnan reunaehtojen näkökulmista.
Toimintaympäristö voidaan jakaa hierarkkisesti
eri tasoihin:
- oma lähiympäristö (tiedekunta,
osasto, laboratorio, laitos)
- organisaatio (yliopisto)
- alueellinen (esim. Pääkaupunkiseutu,
Pohjois-Suomi)
- kansallinen (Suomi)
- eurooppalainen/globaali
Alueellinen, kansallinen ja eurooppalainen/globaali
ovat tasoja joissa toisaalta on syytä tarkastella toisaalta
yheistyömuotoja ja mahdollisuuksia ja toisaalta oman projektin
kilpailuasemaa, mm.:
- Onko joku jo tehnyt samanlaisen verkkokokonaisuuden?
Onko joku jo tuottanut materiaalia, jota hankkeessa voidaan hyödyntää?
Onko joku muu tuottamassa samaan aikaan vastaavaa kokonaisuutta
tai omaa projektia tai osaamista täydentävää,
siten että voisimme tehdä yhteistyötä?
- Yhteistyön mahdollisuudet: aiemmat yhteydet,
mahdollisuudet solmia yhteistyösuhde
- Yhteistyön reunaehdot: laatu, raha, aika,
toimintakulttuurikultuuri ja henkilökemiat, paikallisten
olosuhteiden huomioon ottaminen (onko projektissa joitain sellaisia
erityispiirteitä jotka puoltavat sen tekemistä paikallisesti)
Oman lähiympäristön ja yliopiston
tasolla voidaan esittää myös yllä olevat yhteistyöhön
liittyvät kysymykset. Ei ole lainkaan tavatonta, että
yliopiston eri yksiköissä tarjotaan samansisältöisiä
opintokokonaisuuksia. Lisäksi tulee tarkastella mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Yliopiston ja yksikön strategia ja tavoitteet:
onko määritetty suuntaviivoja joiden mukaan omassa yksikössä
edetään, minkälaisia päätöksiä
on jo tehty, onko oma projekti kenties edelläkävijä,
joka suuntaa oman yksikön tavoitteita?
- Rakenteelliset ja hallinnolliset tekijät
vaikuttavat yliopistoissa voimakkaasti hankkeen toteutukseen:
tutkintorakenne määrittää minkälaisissa
puitteissa voidaan toimia. (esim. voidaanko toteuttaa laaja integroiva
projektityö siten että se mahtuu tutkintoon); mitkä
ovat mahdollisuudet vaikuttaa rakenteisiin, jos niiden rajat halutaan
ylittää.
- Opintohallinnolliset kysymykset ja käytännöt
(esim. riittääkö JOO-sopimuksen puitteissa saatava
korvaus siihen että kurssille voidaan ottaa osallistujia
toisesta oppilaitoksesta, voiko samalle kurssille osallistua myös
niitä jotka eivät ole yliopistossa kirjoilla).
|