Kansalliset kehittämishankkeet, joissa TKK on mukana
http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/
koul_ja_tutk_tietostrategia/toimintasuunnitelmat2001.html
Connet
Koordinaattori: Pertti Saariluoma
Koordinoiva instituutio: Helsingin yliopisto, kognitiotieteen laitos
Yhteyshenkilö TKK:lla: Mikko Sams
Kuvaus: Kognitiotieteen, kognitiivisen tietoteknologian ja kongnitiivisen
teknologian opetuksen organisoiminen Suomen virtuaaliyliopiston yhteydessä.
Verkoston ja opetuksen valmistelu ja toteutus. Tarkoituksena on opettaa
lukuvuonna 2001-2002 approbatur tasoiset opinnot ja aloittaa seuraavana
cum laude tasoiset opinnot. TKK yhdessä Jyväskylän yliopiston
kanssa on vastuussa kurssista kognitiivisen psykologian perusteet (2-4
ov).
Toimintasuunnitelma:
http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/
koul_ja_tutk_tietostrategia/pdf/connet.pdf
Aasian virtuaalinen opetusverkosto
Koordinaattori: Marita Siika
Koordinoiva instituutio: Turun yliopisto, Poliittisen historian laitos
Yhteyshenkilö TKK:lla: Hannele Wallenius
Kuvaus: Itä- ja Kaakkois-Aasian koulutusverkoston opetuksen laajempi
toteuttaminen internetin välityksellä ja opetuksen syventäminen
kehittyvän teknologian avulla. Toteutettavia opetuskokonaisuuksia
ovat Aasian ohjelma 2001 (15 ov) ja Maisteriohjelma. Lisäksi kehitetään
virtuaalitietopankki, joka sisältää mm. suomalaisten tutkijoiden
laatimaa opetusmateriaalia, linkkejä eri tieteenalojen Itä-
ja Kaakkois-Aasiaan liittyviin materiaalikokoelmiin, yhteydet alan tärkeimpien
instituutioiden tietokantoihin ja päivitetyt tiedot alan tutkimuksesta
Suomessa.
http://www.asianet.fi/
Toimintasuunnitelma:
http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/koul_ja_tutk_tietostrategia/pdf/aasia.pdf
Tulevaisuudentutkimuksen
verkostoyliopisto
Koordinaattori: Sari Söderlund
Koordinoiva instituutio: Turun kauppakorkeakoulu, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Yhteyshenkilö TKK:lla: Henrik Bruun
Kuvaus: Korkealaatuisen tulevaisuudentutkimuksen sivuainekokonaisuuden
tarjoaminen jäsenyliopistojen perustutkinto-opiskelijoille sekä
tutkija- ja jaktokoulutusohjelmien luominen jatko-opiskelijoille. Vuonna
2001 tärkeimpiä toimintoja ovat mm. kolmen peruskurssin suunnittelu,
erikoismoduulien kehittäminen ja toteutus, oppimisympäristön
ja oppikurssien jatkuva kehittäminen ja oppikirjan tuottaminen. Opetus
tapahtuu pääosin monimuoto-opetuksena, jonka etäopiskeluosioissa
käytetään useita välineitä.
http://www.tukkk.fi/tutu/tva/esittely.htm
Toimintasuunnitelma:
http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/koul_ja_tutk_tietostrategia/pdf/tva.pdf
TieVie
Koordinaattori: Tytti Tenhula
Koordinoiva instituutio: Oulun yliopisto, Opetuksen kehittämisyksikkö
Yhteyshenkilö TKK:lla: Sanna-Marja Heinimo
Kuvaus: Yliopisto-opettajien tieto-ja viestintätekniikan käyttövalmiuksien
edistäminen erityisesti opetuksessa. TVT:n opetuskäytön
kouluttajien kouluttaminen Suomen yliopistoihin. Koulutusta järjestetään
kahdella tasolla ja ne toteutetaan pitkäkestoisina, käytännön
opetustyöhön integroituina koulutuksina (ks Verkko opetus- ja
oppimisympäristönä -koulutus). Hankkeen tavoitteena on
myös tuottaa käytännönläheistä verkkopedagogosta
perusmateriaalia jakehittää akateemiseen yhteisöön
soveltuvaa koulutus- ja konsultointimallia.
http://www.tievie.fi/
Toimintasuunnitelma:
http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/koul_ja_tutk_tietostrategia/pdf/tievie.pdf
IT-PEDA
Koordinaattori: Riikka Rahikainen
Koordinoiva instituutio: Tampereen yliopisto, Opetusteknologiakeskus
Yhteyshenkilö TKK:lla: Anna-Kaarina Kairamo
Kuvaus: Tieto- ja viestintäteknologian opetus- ja tutkimuskäytön
edistäminen verkoston jäsenyliopistoissa ja -korkeakouluissa.
Opetusteknologian hyväksikäyttöön liittyvän informaation
ja kokemusten välittäminen verkoston jäsenien kesken. Toiminta-alueita:
koulutus- ja asiantuntijapalvelut, strategiatuki, viestintä ja opiskeluympäristöt.
http://www.uta.fi/itpeda/
|