Jakson materiaali > Sisällön analyysi ja rajaus

SISÄLLÖN ANALYYSI JA RAJAUS

Ydinainesanalyysi on Karjalaisen & co esittelemä menetelmä, joka on yksi mahdollinen keino suunnitella verkkokurssin sisältöä kerroksittain. Menetelmän tavoitteena on auttaa luokittelemaan opetettavan aiheeseen liittyvät tiedot ja taidot niiden tärkeyden mukaan. Kolmiportaisen luokituksen kategorioita ovat ydinaines, täydentävä tietämys ja erityistietämys.

Teknillisessä korkeakoulussa tätä ajattelua on sovellettu jäsentämällä oppiainesta seuraavasti:

  • Aina välttämättömällä aineksella (must know) tarkoitetaan esimerkiksi ajattelun ja työskentelyn välineitä, joita tarvitaan myöhemmissä opinnoissa, tutkimustyössä ja työelämässä. Näiden tietojen avulla voidaan ymmärtää ja/tai soveltaa tietoja. Tämä aines on opintojakson ydinasioita.
  • Usein tarpeellinen aineksella (should know) tarkoitetaan tietoutta, joka lisää esim. teoreettisia yksityiskohtia ja selventää harvinaisempia sovelluksia.
  • Joskus hyödyllisellä aineksella (nice to know) tarkoitetaan esimerkiksi erityistietämystä, joka syventää jonkin alueen hallintaa.

Ongelma usein liian laaja sisältö. Ydinainesanalyysin keskeinen tehtävä onkin auttaa hahmottamaan opetetun aiheen tietojen ja taitojen väliset yhteydet ja hierarkiat sekä suhteuttamaan nämä työmäärään (opintoviikkojen mitoitus), opetussuunnitelmaan sekä tutkintovaatimuksiin. Opiskelija tarvitsee aikaa asian omaksumiseen oppiakseen myös käyttämään tietoa hyödyksi sekä soveltamaan sitä.

Teknillisen korkeakoulun Kemian tekniikan osastolla toteutettu ydinainesanalyysiprojekti
http://www.chemistry.hut.fi/Opinnot/Ydinainesanalyysi.htm

Hahmottele alustavasti yllä olevan jaon mukaan mikä on kurssisi aineksesta aina välttämätöntä, usein tarpeellista ja joskus hyödyllistä.

Asko Karjalainen & Elina Jaakkola: Ydinainesanalyysi.
http://www.hallinto.oulu.fi/optsto/opetkeh1/julkaisu/materiaalit/ydinainesanalyysi.html

Hankkeen toimijat
Opetukselliset ratkaisut
Anna-Kaarina Kairamo, TKK Opetuksen ja opiskelun tuki Päivitetty 05.09.2002 /akk