HANKKEEN TOIMIJAT
Opiskelijat
Tekijät
Opiskelijat: verkko-opetuksen
kohderyhmä
Kohderyhmästä eli opiskelijoista tulisi
tietää ainakin seuraavat seikat, jotka vaikuttavat myös
opetuksen sisältöön:
- Mikä on opiskelijoiden tiedon ja osaamisen
taso? Mikä on lähtötaso itse oppisisällön
suhteen? Minkälaiset ovat opiskelutaidot? Entä tekniset
taidot?
- Mitkä ovat opiskelijoiden mahdollisuudet
käyttää verkkopalveluita: kuinka monella opiskelijalla
on käytössään tietokone ja minkälainen
on yhteys palveluihin (analoginen modeemi, ISDN, laajakaistayhteys
tms.), pääsy koneelle jos ei omaa jne.
- Mitkä ovat opiskelijoiden asenteet ja motivaatio
verkon käyttöön ylipäätään
ja erityisesti verkko-opetuksen suhteen?
- Opiskelijoiden elämäntilanne: erityisesti
työssäkäynnin vaikutus mahdollisuuteen osallistua
esim. lähitapaamisiin.
Jos kohderyhmä on suppea, esim. syventävien
opintojen jonkin kurssin osallistujat, käyttäjien profiili
on helposti hahmotettavissa. Mitä laajempi on kohderyhmä
esim. massakurssilla, sitä suuremmat mahdollisuudet on siihen
että lähtötaso vaihtelee suuresti. Keinoja saada
lähtötaso hallintaan ovat esim. ennakkotehtävät
ja itsenäisesti suoritettava johdatusjakso.
Erityisesti aineistoa tuotettaessa on syytä
arvioida, aiotaanko sitä käyttää myös muilla
kursseilla ja muille kohderyhmille, jolloin niiden yleiskäyttöisyyteen
ja modulaarisuuteen on syytä panostaa.
Tekijät: opettajat,
muu henkilökunta, alihankkijat
Ketkä osallistuvat projektiin? Verkkokurssin
opettaja ei pääsääntöisesti ehdi tehdä
itse kaikkea, vaikka pioneerit ovatkin näin usein toimineet.
Aina opettajalla ei ole tietoja tai taitoja kaikkeen, eikä
tarvitsekaan olla. Tärkeää on selvittää
itselleen oma rooli sekä kartoittaa, mistä tarvittava
apu ja tuki löytyy. Onko yliopistossa tai omassa yksikössä
sellaisia tukihenkilöitä jotka voivat osallistua projektiin?
Mikä on heidän roolinsa hankkeessa? Mitä tehdään
itse ja mikä teetetään esim. alihankintana?
Verkko-opetusprojektin suunnittelu- ja tuotantovaiheessa
voi olla mukana ainakin osittain eri henkilöt kuin toteutusvaiheessa.
On hyödyllistä selkiyttää itselle ja muille
kunkin rooli myös projektin eri vaiheissa. Osallistujien rooliin
vaikuttavat oman tehtäväkentän lisäksi mm.
- koulutussuunnitteluosaaminen
- pedagoginen osaaminen
- tekninen osaaminen
- asenteet ja motivaatio sekä
- projektiosaaminen.
|