VERKKO-OPETUKSEN SUUNNITTELUPROSESSI
Projektin vaiheet
Suunnittelun osa-alueet
Verkko-opetuksen suunnittelu ja tuottaminen voidaan
jäsentää prosessiksi, jossa tuotetaan toisaalta verkkokurssi
ja toisaalta digitaalista aineistoa. Verkkokurssit hyödyntävät
digitaalista aineistoa mutta yhtälailla myös muuta aineistoa.
Verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
vaikuttaa erityisesti se, ollaanko tuottamassa täysin uutta
koulutusta vai ollaanko muokkaamassa jo olemassa olevaa kurssia
tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäväksi.
Täysin uutta tuotettaessa voidaan lähteä puhtaalta
pöydältä, jolloin vapausaste on yleensä suurempi.
Vanhaa muokattaessa on tarkoituksenmukaista tarkastella
erityisesti mitä toimintaa kurssissa viedään verkkoon,
ja onko syytä samanaikaisesti tehdä pedagoginen uudelleentarkastelu.
Hyvin toimivia ratkaisuja ei kannata heittää romukoppaan.
Vastaavasti verkko ei pelasta huonosti toimivaa ratkaisua, vaan
vaativana toimintaympäristönä useimmiten vain vahvistaa
ongelmia.
Verkko-opetuksen ratkaisut voivat olla mitä
moninaisimpia mm. sen mukaan, ollaanko tekemässä massakurssia
vai pienehkölle ryhmälle suunnattua kokonaisuutta sekä
minkälaisia pedagogisia valintoja tehdään. Useat
opettajat kokevat tärkeäksi tuottaa ennakkoon verkkoon
oppimateriaalia. Aineiston luonteesta riippuen tämä vaatii
osaamista, joka yksinkertaisimmillaan on tekstiä ja linkkejä
sisältävän webbisivun tuottamista ja monimutkaisimmillaan
vaativien animaatioiden ja vuorovaikutteisten multimedia-aineistojen
tuotantoa. Tällöin materiaalin tuotantoon soveltuu tuotantoprosessimalli,
jonka elementtejä ovat tyypillisesti sisällön luominen,
paketointi ja jakelu. Tuotettava aineisto on yleensä sellaista,
jota voidaan hyödyntää useampiin tarkoituksiin.
Monesti kuitenkin merkittävä osa sisällöstä
luodaan itse opetus- ja opiskeluprosessin aikana harjoitustöiden,
kommunikoinnin ja erilaisten yhteistoiminnallisten työskentelymuotojen
ja muodossa. Kun sisältö tuotetaan koulutuksen aikana,
koulutuksen verkkoympäristö toimii yhteisenä työtilana,
joka on aluksi kuin kalustamaton työhuone.
|
|
Kanerva - Merikanto - Hanelius
(2002).Verkko-oppiminen valtionhallinnossa. Valtionvarainministeriö.
Tutkimukset ja selvitykset 1/2002.
http://www.vm.fi/resource/fi/9294.pdf |
|
Mieti mitä lisäarvoa tieto- ja viestinvätekniikka
ja erityisesti verkko tuo opetukseesi? Mitä riskejä näet?
TieVie-koulutuksessa vuonna 2002 on 160 osallistujaa. Kurssi voidaan
luokitella massakurssiksi. Pohdi mitä erityispiirteitä
massakurssissa on verrattuna esim. 10 tai 20 osallistujan kurssiin.
|
Projektin vaiheet
Verkko-opetuksen suunnittelu
ja tuottaminen jäsentyy yleensä kuuteen vaiheeseen (vaiheiden
määrä ja nimitykset saattavat hieman vaihdella ohjeistuksen
tekijän mukaan):
- Projektiehdotus
- Suunnittelu
- Tuotanto
- Testaus
- Toteutus
- Arviointi ja korjaus
Prosessille on ominaista,
että eri vaiheiden välillä tapahtuu iterointia (vaiheita
toteutetaan osittain yhtäaikaisesti ja kertautuvasti), ja ne
eivät lineaarisesti seuraa toisiaan. Voi esimerkiksi olla hedelmällistä
tehdä kurssin verkkoalueesta jo suunnitteluvaiheessa, joskus
jopa projektiehdotusvaiheessa, alustava demo, jonka avulla havainnollistetaan
hankkeen muille osapuolille, miltä verkkoratkaisu näyttää
ja tuntuu ja kuinka se toimii ja mitä ovat sen mahdolliset
rajoitteet.
|
|
Esimerkki yliopiston
omasta kurssituotanto-oppaasta:
University of British Columbia: Preparing
Distance Education Courses |
|
Ota selvää
minkälaisia ohjeita on omassa olemassa yliopistossasi kehittämisprojektin
suunnitteluun ja toteutukseen. |
|
Projektisuunnitelma
Jos olet kiinnostunut tutustumaan projektitoimintaan syvällisemmin,
oheismateriaalina voi toimia mikä tahansa projektitoiminnan
oppikirja.
Työministeriön sivuilta löytyy Paul Silferbergin
kirjoittama
Ideasta
projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja
Sisällöntuotantoon projektina paneudutaan lähemmin
etäjaksossa Sisällöntuotanto.
|
Suunnittelun osa-alueet
Kuten mitä tahansa projektia, on verkko-opetustakin
suunniteltaessa keskeistä miettiä, mitä, kenelle
ja miten olemme tekemässä. Lisäksi on syytä
hahmottaa miksi ylipäänsä teemme ja mitkä ovat
reunaehdot. Karkeasti voimme jäsentää nämä
kysymykset seuraavasti:
- miksi: toimintaympäristön analyysi
- kenelle ja kuka: toimija-analyysi
- mitä: sisällön analyysi
- miten: opetukselliset ratkaisut, materiaalin tuotanto, hallinto,
teknologiaratkaisut
Näihin kysymyksiin vastaaminen tapahtuu tyypillisesti
projektiehdotusvaiheessa, joka usein näyttäytyy yliopiston
vuosittaisessa suunnittelusyklissä opetusohjelman suunnitteluna
ja / tai rahoitusanomusten tekovaiheessa.
Suunnittelun osa-alueita on hahmotettu myös
oheisessa kuvassa.
Kun mietitään miten opetushanke toteutetaan,
on otettava kantaa vähintään seuraaviin neljään
asiakokokonaisuuteen:
- Opetukselliset ratkaisut eli prosessi: keskeisiä
elementtejä ratkaisun hallinnassa ovat suunniteltu opiskeluprosessi,
vuorovaikutus eri osapuolien (opettajat, opiskelijat, asiantuntijat,
mentorit, tutorit jne.) välillä sekä opiskelun
ohjauksen ratkaisut. Tärkeää on heti alussa miettiä
miten opittua kurssilla arvioidaan. Valittavat arviointimenetelmät
vaikuttavat suuresti siihen miten opiskelijat opiskelunsa jäsentävät.
- Materiaalin tuotanto: kurssin opiskeluun tarvittava
materiaali, itse tuotettava ja/tai valmiina hankittava, onko materiaali
kenties opettajien etukäteen tuottamaa vai onko materiaali
kurssiprosessin tuotos, esim. harjoitustöitä, projektidokumentteja
tai yhteistoiminnallisen prosessikirjoittamisen tulosta.
- Kurssihallinto ja tiedotus: tiedottaminen ajankohtaisista asioista
kurssia ennen ja aikana verkkoilmoitustaululla tai esim. sähköpostitse,
ilmoittautumiset, ryhmäjaot, harjoitustöiden palautuskanavat,
(osa)suoritusten kirjaaminen jne.
- Teknologiaratkaisut: käytettävät,
mediat sekä työkalut ja niiden hallinta.
Nämä elementit vaikuttavat toisiinsa,
joten osa-alueita on syytä suunnitella yhtäaikaisesti.
|
|
Pohdi miten jäsentely
sopii omaan hankkeeseesi. Onko jotakin asiakokonaisuutta joka tulisi
lisätä oman hankkeesi kannalta? |
|
|
|