TOIMINTAYMPÄRISTÖN ANALYYSI
Toimintaympäristön erilaiset elementit
vaikuttavat verkko-opetusprojektiin sekä mahdollisuuksien,
kilpailun että toiminnan reunaehtojen näkökulmista.
Toimintaympäristö voidaan jakaa hierarkkisesti
eri tasoihin, jotka vaikuttavat eri tavoin projektin tavoitteiden
mukaan:
- eurooppalainen/globaali ympäristö
- kansallinen (Suomi)
- alueellinen (esim. Pääkaupunkiseutu,
Pohjois-Suomi)
- organisaatio (yliopisto)
- oma lähiympäristö (tiedekunta,
osasto, laboratorio, laitos)
Eurooppalainen/globaali, kansallinen ja alueellinen
ympäristö ovat tasoja joissa on syytä tarkastella
toisaalta yhteistyömuotoja ja mahdollisuuksia ja toisaalta
oman projektin kilpailuasemaa, mm.:
- Onko joku jo tehnyt samanlaisen verkkokokonaisuuden,
joka kilpailee oman hankkeeni kanssa? Onko joku jo tuottanut materiaalia,
jota hankkeessa voidaan hyödyntää? Onko joku muu
tuottamassa samaan aikaan vastaavaa kokonaisuutta tai omaa projektiani
tai osaamistani täydentävää, siten että
voisimme tehdä yhteistyötä?
- Yhteistyön mahdollisuudet: aiemmat yhteydet,
mahdollisuudet solmia yhteistyösuhde.
- Yhteistyön reunaehdot: laatu, raha, aika,
toimintakulttuuri ja henkilökemiat, paikallisten olosuhteiden
huomioon ottaminen (onko projektissa joitain sellaisia erityispiirteitä
jotka puoltavat sen tekemistä paikallisesti).
Collis ja Gommer (2000) hahmottelevat korkeakoulujen
mahdollisia tulevaisuuksia neljällä skenaariolla, joita
jäsentävät nelikentäksi ulottuvuudet
- paikallinen - globaali
- opiskelijalähtöinen laadun kontolli
- asiantuntijakontrolli.
Se minkälaisen tulevaisuuskuvan mukaisen strategian
yliopisto valitsee tai on valinnut, vaikuttaa merkittävästi
siihen, minkälaisia palveluja opetuksen toteutuksen tukena
on ja mitä ratkaisuja opetukselta odotetaan.
Oman lähiympäristön ja yliopiston
tasolla voidaan esittää myös yllä olevat yhteistyöhön
liittyvät kysymykset. Ei ole lainkaan tavatonta, että
yliopiston eri yksiköissä tarjotaan samansisältöisiä
opintokokonaisuuksia. Lisäksi on hyvä tarkastella mm.
seuraavia kysymyksiä:
- Yliopiston ja yksikön strategia ja tavoitteet:
onko määritetty suuntaviivoja joiden mukaan omassa yksikössä
edetään, minkälaisia päätöksiä
on jo tehty, onko oma projekti kenties edelläkävijä,
joka suuntaa oman yksikön tavoitteita?
- Rakenteelliset ja hallinnolliset tekijät
vaikuttavat yliopistoissa voimakkaasti hankkeen toteutukseen:
tutkintorakenne määrittää minkälaisissa
puitteissa voidaan toimia (esim. voidaanko toteuttaa laaja integroiva
projektityö siten että se mahtuu tutkintoon); mitkä
ovat mahdollisuudet vaikuttaa rakenteisiin, jos niiden rajat halutaan
ylittää?
- Opintohallinnolliset kysymykset ja käytännöt
(esim. riittääkö JOO-sopimuksen puitteissa saatava
korvaus siihen että kurssille voidaan ottaa osallistujia
toisesta oppilaitoksesta, voiko samalle kurssille osallistua myös
niitä jotka eivät ole yliopistossa kirjoilla).
- Käytettävissä olevat resurssit:
- raha
- hankkeen aikajänne
- projektiin osallistuvien aika
- hankkeen tekijöiden (opettajan ja muun hankkeeseen
osallistuvan henkilökunnan) valmiudet ja osaaminen /
hankittavissa oleva osaaminen
- käytettävissä oleva tai hankittavissa oleva
teknologia
- Hankkeen kohderyhmän (opiskelijoiden, asiakkaiden) tiedolliset
ja taidolliset valmiudet sekä elämäntilanne
|
|
Collis, B. - Moonen, J. (2001)
Flexible learning in a digital world. Experiences and expectations.
London: Kogan Page.
Tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiapalvelu
Bates, A.W. (2000). Managing Technological Change: Strategies for
College and University Leaders. San Francisco: Jossey Bass.
Bates käsittelee kirjassaan laajasti yliopiston strategisia
ratkaisuja.
|